آسیب های روانی خیانت

آسیب های روانی خیانت

آسیب های روانی خیانت یکی از جدی ترین آسیب های روانی است که زوجین می توانند در زندگی مشترک تجربه […]

آسیب های روانی خیانت یکی از جدی ترین آسیب های روانی است که زوجین می توانند در زندگی مشترک تجربه کنند. چنانچه فرد توان کنار آمدن با وضعیت ایجاد شده و مدیریت مسئله را نداشته باشد، از نظر روانی و جسمی دچار آسیب های جدی و طولانی مدتی می شود که عواقب آن می تواند تا مدت ها باقی بماند.

تحقیقات نشان داده زنانی که به آن‌ها خیانت شده اکثرا دچار خشم، عصبانیت، سردرگمی، افسردگی، شوک و فکر انتقام می شوند. در این شرایط همراه داشتن یک روانشناس می تواند به فرد آسیب دیده کمک کند تا با حفظ آرامش مسئله را برای خود تجزیه و تحلیل کند.

بیشتر مردم تصور می کنند در مسئله خیانت، تنها فردی که به او خیانت شده آسیب می بیند در خالی که آسیب های روانی و جسمی، هم شخص خیانت دیده را مورد آسیب قرار می دهد و هم فردی که خیانت کرده. بزرگترین و جدی ترین آسیبی که خیانت بر زندگی زوجین می گذارد از بین رفتن خانواده است. تلاشی که زوجین برای ایجاد اعتماد، آرامش و تبدیل کردن یک زندگی فردی به زندگی مشترک کرده اند، همه با خیانت نابود خواهد شد.

تاثیر گذار ترین عوامل خیانت چیست؟

هر چند عدم رضایت در زندگی زناشویی می تواند اولین دلیل برای خیانت باشد اما در نظر داشته باشید، این آسیب به همسر در ازدواج، همیشه به دلیل عدم رضایت اتفاق نمی ‌افتد. زوجین ممکن است بر اساس نارضایتی شخصی، وارد یک رابطه شوند. آنها ممکن است برای اطمینان یا تقویت اعتماد به نفس این کار را انجام دهند. تمایل به یک تجربه جنسی جدید، همچنین می ‌تواند به یک رابطه منجر شود. برخی دیگر به دنبال صمیمیت عاطفی، خیانت را آغاز می ‌کنند. از دلایل دیگر که ممکن است شخص را درگیر خیانت کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عزت نفس پایین

عدم صمیمیت عاطفی

تمایل به پایان دادن رابطه زناشویی

اعتیاد جنسی یا تنوع طلبی جنسی

اجتناب از حل مشکلات شخصی یا رابطه با همسر

افسردگی

احتمال خیانت در چه افرادی بیشتر است؟

روانشناسان خیانت در طی تحقیقات خود اعلام کرده اند که برخی از عوام با افزایش خیانت ارتباط دارد. مردان تقریبا 80 درصد بیشتر از مردان دچار خیانت می شود. زندگی کردن در شهر های بزرگ احتمال خیانت 50 درصد افزایش می دهد. دو برابر تعداد موارد خیانت در ازدواج، در بین افراد 18 تا 30 ساله اتفاق می‌افتد. موارد کمتری برای افراد بالای 50 سال گزارش شده است.

آسیب های وارد بر فرد خائن

فردی که خیانت کرده نسبت به عمل خود احساس گناه دارد، حس عذاب وجدان و گناه در آن ‌ها اغلب باعث ایجاد اختلالات اضطرابی می‌ شود. از طرفی رابطه جنسی متعدد باعث تنوع طلبی بیشتر و عدم پایبندی به یک رابطه را بیشتر می ‌کند. در این مواقع خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی بیشتر می ‌شود.

آسیب های وارده بر فرد خیانت دیده

از دست رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس اولین آسیبی است که بر افراد وارد می شود. شخصی که مورد خیانت قرار گرفته در معرض خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه می ‌باشد. احساساتی مثل خشم و افسردگی در فردی که آسیب دیده ایجاد می ‌شود که نیاز به مراقبت دارد. در صورتی که زوج به نتیجه برسند که امکان ادامه زندگی را ندارند رابطه به جدایی و طلاق ختم می ‌شود. البته افکاری از ضعف در رابطه عاطفی یا جنسی در فرد خیانت دیده نیز مشاهده می شود.

آیا آسیب های روانی خیانت بر زنان با مردان متفاوت است؟

همانگونه که گفتیم خیانت یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند در زندگی زناشویی به وجود بیاید. زنان معمولا از نظر عاطفی و روحی به شدت دچار آسیب می شوند و اعتماد به خود و شریک زندگی شان را از دست می دهند. این آسیب در مردان نیز می توان باعث آسیب های روانی تا حدی که فرد به سمت مصرف مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر پیش روی کند، ایجاد شود. زنانی که خیانت می کنند معمولا دچار فشار شدید احساس گناه می شوند اما با توجه به بیشتر بودن خیانت مردان به صورت کلی، مردان تنها دچار عذاب وجدان می شوند.

آثار خیانت بر زنان

شوک

معمولا زنانی که دچار این آسیب از سمت همسر خود می شوند، پس از اطلاع از این مسئله دچار شوک زدگی می شوند و مسئله را انکار می کنند. این افراد تمام تلاش خود را می کنند تا با دلایل زیادی دست به انکار این مسئله بزنند.

اضطراب

یکی دیگر از آسیب هایی که بر زنان آنها تحت فشار قرار می دهد، اضطراب است. زنان بعد از خیانت از نظر روحی و روانی بیشتر آسیب می‌ بینند و احتمال بروز رفتار های ناسالم و مخاطره‌ آمیز در آنها بیشتر خواهد بود.

خشم

 زمانی که فرد آسیب دیده به این باور می ‌رسد که همسرش به او خیانت کرده است، دچار خشم و عصبانیت می ‌شود. در نتیجه با بلند کردن صدای خود یا دعوا و بگو مگو سعی می ‌کند این خشم را تخلیه کند. برخی از این زنان ممکن است خود را در ایجاد شدن این مسئله مقصر بدانند و به سرزنش خود نیز بپردازند.

افسردگی

از دست دادن اعتماد به نفس و ایجاد افسردگی قدم بعدی برای زنانی است که به آنها خیانت می شود. این زنان احساس می کنند هیچ گونه جذابیت و ارزشی ندارند. این علائم به مرور به ‌صورت فیزیکی نیز ظهور خواهد کرد. فرد آسیب دیده ممکن است میل به غذا نداشته باشد و یا آنقدر پرخوری کند که به خود آسیب بزند. در برخی موارد این زنان آنقدر عاجز و ناتوان می‌ شوند که به فکر خودکشی و مرگ هستند. این افراد روابط اجتماعی خود را محدود می ‌کنند. اعتماد خود نسبت به سایرین را از دست می ‌دهند و ممکن است تا آخر عمر نتوانند به هیچ مردی اعتماد کنند.

انزوای اجتماعی

زن آسیب دیده از روی شرم و احساس گناه، از دیگران فاصله می ‌گیرد تا مجبور نباشد به سوالات آنها درباره شوهرش پاسخ دهد. علاوه بر آن، فشار روانی ناشی از مشکلات متعاقب با این آسیب ، مانند مشکلات کاری، تنش ‌های زناشویی و … همگی می تواند انرژی زیادی را از فرد بگیرد و فرد را مجبور کند تا از همه فاصله بگیرد و در خلوت خود برای مشکل پیش آمده به دنبال راه حل باشد و یا در غم و افسردگی فرو رود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب