آسیب های پس از تجاوز جنسی

آسیب های پس از تجاوز جنسی

تجاوز جنسی یکی از آسیب زا ترین اتفاقاتی است که می تواند برای هر فردی در هر سن و شرایطی […]

تجاوز جنسی یکی از آسیب زا ترین اتفاقاتی است که می تواند برای هر فردی در هر سن و شرایطی اتفاق بیفتد که به آن آسیب های پس از تجاوز گفته می شود. تجاوز جنسی می تواند شامل آسیب های جسمی و روانی عمیق شود. شایع‌ ترین و پایدار ترین اثرات تجاوز جنسی، شامل نگرانی ‌های مربوط به سلامت روان و کاهش اعتماد اجتماعی است. به دلیل سنگین بودن بار روانی این اتفاق معمولا قربانیان آن نمی ‌توانند مسأله را برای دیگران عنوان کنند. کودک آزار جنسی از جمله مواردی است که کمتر گزارش می‌ شود. عنوان نکردن این اتفاق علاوه بر این که می ‌تواند بار روانی تجاوز را بیشتر کند، می‌ تواند فرد متجاوز را همچنان موجه جلوه دهد و در نهایت رفتار او می‌ تواند ادامه پیدا کند.

تحمیل رابطه جنسی به یک فرد بدون رضایت او، تجاوز جنسی می باشد. تجاوز جنسی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مرد به زن، زن به مرد، مرد به مرد، مرد و زن به کودک و… حتی در صورت وجود رضایت، باز هم وضعیت را تجاوز اطلاق می‌کنیم.

آسیب دیدگی در اثر تجاوز جنسی یا آزار جنسی می تواند به شدت تخریب کننده باشد. این تجربه ممکن است باعث شود شما احساس ترس، شرمندگی، تنهایی کرده و یا گرفتار کابوس، مرور مجدد صحنه های دلخراش و سایر خاطرات ناخوشایند شوید. در دنیا دیگر احساس امنیت نمی کنید. به دیگران هم اعتماد ندارید. شما حتی به خودتان هم اعتماد نخواهید داشت.

همچنین ممکن است قضاوت، ارزش شخصی خود و حتی سلامت عقلی خودتان را هم زیر سوال ببرید. ممکن است خود را به خاطر آنچه اتفاق افتاده سرزنش کنید یا باور کنید که کثیف یا یک کالای آسیب دیده هستید. در روابط احساس خطر می کنید، از این رو صمیمیت برایتان غیرممکن می‌شود. علاوه بر این، مانند بسیاری از قربانیان تجاوز، ممکن است با افسردگی و اضطراب  دست و پنجه نرم کنید.

اثرات تجاوز جنسی چیست؟

آسیب های جسمی

آسیب های روانی

اثرات جسمی تجاوز جنسی

اثرات فیزیکی تجاوز جنسی می ‌تواند هم از تجاوز جنسی همراه با خشونت و تجاوز جنسی بدون خشونت ناشی شود، مانند تجاوز جنسی به کمک ایجاد اختلال با مواد مخدر. در واقع در این حالت قربانی خود متوجه مورد تجاوز قرار گرفتن نیست.

اما در تجاوز جنسی همراه با خشونت نیرو های شدید وارد شده اغلب باعث کبودی یا خونریزی در داخل و اطراف ناحیه واژن یا مقعد و کبودی در سایر قسمت‌ های بدن در اثر خشونت اجباری می‌ شوند. اما هر دو نوع تجاوز جنسی همراه با خشونت و بدون آن، می ‌توانند مشکلات جسمی و فیزیکی دیگری را هم برای قربانی ایجاد کنند. از دیگر آسیب های جسمی که افراد در اثر تجاوز جنسی به آن دچار می شوند می توان به:

عفونت دهانه رحم و مثانه.

فیبروم رحم یا تومورهای غیرسرطانی در دیواره‌ی عضلانی.

بارداری ناخواسته.

بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز، زگیل تناسلی، سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا و….

اثرات روانی تجاوز جنسی

قربانیان تجاوز، اثرات روانی کوتاه ‌مدت و بلند مدت تجاوز جنسی را تجربه می ‌کنند. یکی از رایج‌ ترین پیامد های روانی تجاوز، سرزنش خود است. قربانیان از سرزنش خود به ‌عنوان یک ابزار مقابله ‌ای استفاده می ‌کنند.

همین سرزنش خود است که باعث می ‌شود تعداد زیادی از قربانیان تجاوز تصمیم به شکایت نگرفته و سعی می‌ کنند این موضوع را به طور کلی از همه مخفی کنند. سرزنش خود روند درمان را کند یا در بسیاری از مواقع متوقف می‌کند. از عمیق ترین آسیب های روانی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اختلال استرس پس از سانحه

افسردگی شدید.

مرور هر روزه‌ خاطرات تجاوز به شکلی که انگار دوباره در حال وقوع است.

اختلال شخصیت مرزی

اختلالات خواب

اختلالات اشتها

اختلال تجزیه هویت

احساس گناه

بی اعتمادی به دیگران و ناراحتی در موقعیت‌ های اجتماعی روزمره

خشم

احساس ناتوانی شخصی، در واقع، قربانیان احساس می‌کنند که تجاوزگر کنترل بدنشان را از آن‌ها سلب کرده است.

چرا افراد اقدام به تجاوز جنسی می کنند؟

اختلالات شخصیت

یکی از مهم ‌ترین عوامل می‌ تواند اختلالات شخصیت باشد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی به شدت مستعد این عمل خشونت بار می ‌باشد. تحقیقات نشان داده بسیاری از افرادی که به دلیل تجاوز جنسی بازداشت می شوند دچار اختلالات شخصیت شدید هستند. 

باور های غیر منطقی

یکی از دلایلی که فرد متجاوز بدون احساس گناه به آن ادامه می‌دهد این است که قربانی را قربانی زدایی می ‌کنند. یعنی متجاوز موقعیت را طوری برای خود توضیح می دهد که گویی قربانی مستحق این برخورد است و گویی متجاوز در حال اجرای عدالت روی او می‌ باشد. در حالت‌ های دیگر متجاوزان اعتقاد دارند که فرد قربانی خود مایل به این کار است و حتی ممکن است توانایی تفسیر صحیح نشانه‌ های نارضایتی را نداشته باشند.

تجربیات تلخ دوران کودکی

یکی از مواردی که در افراد متجاوز بسیار دیده می شود، سابقه مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن، تجربه خشونت، ارتباط نامناسب با والدین، خشم شدید نسبت به مادر یا زن‌ های مهم زندگی، رهاشدگی، بی اعتمادی نسبت به والد و الگو برداری از والد خشونتگر، است.

ضعف قوانین بازدارنده در جامعه

در جوامعی که قوانین بازدارنده وجود ندارند و سیستم قضایی و پلیسی در پیگیری و مجازات ضعیف عمل می ‌کنند، ممکن است فرد به راه خود ادامه دهد و قربانیان بیشتری بگیرد بدون آن که نگران دستگیری یا مجازات باشد. 

درمان پیامد های ناشی از تجاوز جنسی

هم قربانیان هم متجاوزان نیازمند درمان هستند. همیشه بهترین درمان پیشگیری می‌ باشد. برای پیشگیری و درمان تجاوز نیازمند بالا بردن بهداشت روان در سطح جامعه و کم کردن خشونت و آموزش صحیح کودکان و نوجوانان است. همچنین  قربانیان نیازمند روان درمانی هستند. بسته به نوع اختلال و شدت مشکل پیش آمده، درمان متفاوت خواهد بود.

گاهی اوقات از درمان‌های دارویی هم برای آرامش فرد قربانی می‌توان بهره برد. همه این امور نیازمند دانش تخصصی روانشناس و روانپزشک می ‌باشد. درمان ‌های حمایتی، خانواده درمانی، تصحیح خطاهای شناختی و تخلیه هیجانی و سایر تکنیک‌ های درمانی سودمند و کمک کننده خواهند بود. 

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب