اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک چیست؟

مشکل اعصاب که به دردهای جسمی منجر می‌شود، همان اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک است که در بسیاری از افراد […]

مشکل اعصاب که به دردهای جسمی منجر می‌شود، همان اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک است که در بسیاری از افراد بروز می ‌کند و موجب درد و مشکلات جسمی زیادی در فرد می ‌شود.

اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک نوعی اختلال است که به صورت اختلالات جسمی ناشی از شرایط ذهنی ایجاد می‌ شود. به زبان ساده بیماری روان تنی نوعی بیماری است که بر اثر فشار های روانی، تنش‌ ها، استرس مزمن و یا سرکوب فشار های روانی در بدن اتفاق می ‌افتد.
این درد ها هیچ نوع منشا جسمانی ندارند و به همین دلیل مراجعه به پزشک و مصرف دارو برای رهایی از درد و رنج آن‌ها کارساز نیست. اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک در گروه اختلالات اضطرابی جای می ‌گیرد. اما تفاوتی که اختلال سایکوسوماتیک با دیگر اختلالات اضطرابی دارد این است که به صورت درد های مزمن و اذیت‌‌ کننده جسمانی در افراد بروز می‌ کند.

خود بیمار انگاری چه تفاوتی با درد های اختلال روان تنی دارد؟

خود بیمار انگاری با ترس دائمی از ابتلا به یک بیماری جدی و خطرناک همراه است. آیا سردرد دارید؟ شاید تومور مغزی باشد. احساس تهوع دارید؟ شاید دچار نوع وخیمی از سرطان شده اید.

این در حالی است که افراد طبیعی به این فکر می کنند که سردردشان می تواند در اثر کم آبی و تهوع آنها به خاطر چیزی باشد که خورده اند.

افرادی که دچار خود بیمار انگاری هستند از ترس دائمی رنج می برند. این ترسی است که به مراجعه مداوم به پزشک، آزمایشات مکرر ختم می شود.

افرادی که دچار این اختلال هستند بر این باورند که هر نوع علامتی می تواند نشانه اولیه یک بیماری خطرناک و مرگبار باشد و با ترس دائمی از بیماری زندگی می کنند.

این در حالی است که افرادی که دچار دردهای اختلال روان تنی هستند، دارای نشانه های واقعی بالینی هستند که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

انواع اختلالات روان تنی

اختلال تبدیلی:

معروف‌ ترین نوع اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک اختلال تبدیلی است. این اختلال به همان شکلی که اشاره کردیم، به شکل درد های مزمن و شدیدی در افراد بروز می‌کند که در نتیجه فشار های روانی به وجود می ‌آید.
در این نوع اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک درد های جسمانی فرد با بهبود حالات روحی او کاهش پیدا می ‌کند و با تشدید فشار های روانی در او افزایش می ‌یابد. به طور کلی باید بدانید که درمان و بهبودی اختلالات سایکوسوماتیک به صرف زمان زیادی نیاز دارد.

اختلال هیپوکندریا:

اختلال هیپوکندریا یکی از انواع اختلالات روان تنی است که با نام اختلال خود بیمارانگاری شناخته می‌شود. در این نوع اختلال فرد هر درد جسمانی جزیی و اندکی را به یک بیماری بزرگ و صعب‌العلاج تعبیر می ‌کند. این نوع از اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک نشانه ‌هایی از بیماری ‌های لاعلاج ندارد و این تصور فقط در ذهن فرد به وجود می ‌آید.

اختلال سایبر کندریا:

اختلال سایبر کندریا از دیگر انواع اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک است که با تلقین بروز می‌ کند. در حقیقت این اختلال به این صورت است که فرد با خواندن یا آگاهی از علائم یک بیماری خاص، احساس می‌ کند که علائم آن بیماری را در خود دارد. این اتفاق به یک تلقین دائمی در او منجر می ‌شود و با هر بار فکر کردن به آن، نشانه ‌های بیماری در او شدت می‌ گیرد. اگرچه اطلاع و آگاهی از علائم بیماری ‌ها برای همه افراد مفید و گاهی حتی نجات‌ دهنده است، اما استفاده نادرست از این اطلاعات می‌ تواند برای این گروه از افراد مشکلات جدی را به وجود آورد.

اختلال جسمانی سازی:

اختلال جسمانی ‌سازی نوع دیگری از روان تنی در افراد است که پزشک معالج پس از معاینه، آزمایش و … هیچ دلیل فیزیولوژیکی را برای مشکلات فرد پیدا نمی ‌کند. این در حالی است که بیمار به صورت دائمی از وجود علائم ناخوشایند و احساس درد و رنج در بدن خودش شکایت می‌ کند.
در این صورت بیان می‌ کنند که اختلال ‌های روانشناختی یه صورت جسمانی شدن بروز پیدا کرده‌ اند.

بیماری هایی که در اثر اختلال روان تنی ایجاد می شود؟

اختلالات قلبی و عروقی

اغلب بیماری ‌های قلبی عرقی بر اثر تجمع چربی در شریان‌ های کرنری اتفاق می ‌افتند. گاه گرفتگی رگ‌ ها مانع از خون‌ رسانی به قلب و در نتیجه منجر به حمله قلبی و مرگ می ‌شود.

علاوه بر عوامل جسمانی نظیر پیری، سیگار کشیدن، عوامل ارثی، کلسترول و فشار خون بالا، مجموعه ‌ای از عوامل روانی که با تیپ شخصیتی A شناخته می ‌شود، در بروز بیماری ‌های قلبی عروقی نقش دارند.

افرادی که دائما نگران هستند، رقابت طلب و جاه‌ طلب هستند و خصومت و پرخاشگری زیادی دارند، اغلب مشکلات و درد های قلبی عروقی را به میزان زیادی تجربه می ‌کنند.

اختلالات گوارشی

زخم ‌های گوارشی اغلب به خاطر فرسایش غشاء مخاطی که در قسمت بالای روده باریک قرار دارد، اتفاق می ‌افتد.

در افرادی که اسید معده بیش از حد ترشح می ‌شود و یا دفاع مخاطی ضعیفی وجود دارد، احتمال ابتلا به زخم‌ های گوارشی بیشتر است. این اتفاق می ‌تواند ارثی باشد. همچنین افرادی که دچار ضعف در روده هستند، هنگام مواجهه با شرایط استرس ‌زا دچار زخم ‌ها و اختلالات گوارشی می ‌شوند.

تحقیقات بسیاری نشان می‌ دهد بروز خشم و اضطراب در افراد، ترشح اسید معده را افزایش می ‌دهد و در نتیجه منجر به ایجاد زخم ‌های گوارشی می ‌شود.

اختلالات تنفسی

از جمله بیماری ‌های تنفسی آسم است که در آن مجاری تنفسی به صورت منتشر مسدود و یا تنگ می‌ شود. تنگی نفس، سرفه، خس خس کردن از جمله علائم این بیماری است.

زمان‌ هایی که افراد دچار هیجانات روانی پیچیده و شدید می‌شوند، اغلب به نفس نفس می‌افتند و تنفس برایشان سخت می ‌شود.

البته آسم تنها به علل روانی محدود نمی‌ شود. در واقع عوامل روانی و استرس ‌ها تشدید کننده‌ علل جسمانی این بیماری هستند.

فشار خون

فشار خون بر اثر عوامل قلبی کلیوی و غددی اتفاق می ‌افتد. اما در بسیاری موارد مشاهده شده این بیماری علت جسمانی خاصی ندارد.

افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا می شوند، اغلب در مورد مسائل و مشکلات انعطاف ناپذیرند، بسیار کمال‌گرا هستند و به دلیل عدم تطابق توانایی ‌ها و خواسته‌ها یشان اضطراب و تنش روانی زیادی را تجربه می‌ کنند.

البته نمی‌ توان نقش وراثت را در ابتلا به این بیماری نادیده گرفت اما استرس به میزان زیادی بر تشدید علائم تاثیرگذار است.

درد های ستون فقرات

علت بروز درد های ستون فقرات و کمر می ‌تواند دیسک، ساییدگی مهره ها، تومور های نخاع و ستون فقرات باشد.

این درد ها علت عضوی دارند اما نوع دیگری از درد های مربوط به ستون فقرات که اغلب در مهره ‌های اولیه پشت و گردن بروز پیدا می‌کند، منشا روانی دارند.

اغلب افرادی که نمی ‌توانند خود را با محیط منطبق کنند و یا توانایی سازگاری هیجانی ندارند، به درد های گردن و کمر مبتلا می‌ شوند. این افراد ممکن است در دراز مدت نشانه‌ های خلق پایین را تجربه کنند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد