اختلال نمایشگری جنسی چیست؟

اختلال نمایشگری جنسی چیست؟

اختلال نمایشگری جنسی به نام آلت نمایی یا عورت نمایی یا بدن نمایی نیز شناخته می شود. اختلال نمایشگری جنسی […]

اختلال نمایشگری جنسی به نام آلت نمایی یا عورت نمایی یا بدن نمایی نیز شناخته می شود. اختلال نمایشگری جنسی به عنوان یک انحراف جنسی شناخته می شود.  فرد برای تحریک شدن و رسیدن به ارگاسم نیاز دارد، آلت تناسلی خود را به کسی که توقعش را ندارد نشان دهد. این افراد انتظار ندارند طرف مقابل به او واکنش جنسی نشان دهد. بلکه ترس یا شوکه شدن او، باعث تحریک فرد نمایشگر می شود.

این اختلال معمولاً در مردان شایع است. عوامل خطر می تواند موجب افزایش میزان این اختلال شود.

عوامل مزاجی مثل: سابقه رفتارهای ضد اجتماعی، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، مصرف بیش از حد الکل و ترجیح جنسی برای کودک آزاری ممکن است خطر ارتکاب جرایم جنسی در افراد مبتلا به این اختلال را افزایش دهد.

عوامل محیطی نیز مانند: بد رفتاری عاطفی، سوء رفتار جنسی در دوران کودکی، اشتغال ذهنی با مسائل جنسی و افزایش میل جنسی از عوامل بروز این اختلال است.

پیشینه

چارلز لاسیکو روانشناس فرانسوی برای اولین بار این مسئله را جزو اختلالات جنسی طبقه بندی کرد. مطالعاتی که پس از او توسط روانشناسان مختلف از جمله فروید انجام شد، نشان داد که این اختلال در همه انسان ها به خصوص کودکان، تا حدی وجود دارد. از نظر روانشناسان این تمایل به صورت طبیعی در سن بلوغ و در رابطه جنسی با شریک جنسی محو می شود. ادامه این تمایل در بزرگسالی به عنوان اختلال نمایشگری جنسی شناخته می شود و باید تحت درمان قرار گیرد.

میزان شیوع این اختلال به طور دقیق مشخص نیست، اما این اختلال در اغلب کشور ها به عنوان جرم شناخته می شود. فردی که دچار این اختلال است، دستگیر می شود. اختلال نمایشگری جنسی معمولاً همراه با وسواس دزدیدن، سندرم توره و اختلال بیش فعالی-کم توجهی همراه است.

افرادی که دچار اختلال نمایشگری جنسی هستند، معمولاً جلوی مدرسه دخترانه، کلیسا، در بین جمعیت یا در پارک ها، آلت جنسی خود را به نمایش می گذارند.

به عنوان مثال: ممکن است وانمود کنند در حال ادرار کردن هستند، یا در مکان های تاریک مانند سینما در کنار یک زن نشسته و خود ارضائی کنند. این افراد بیشتر تمایل دارند تا در ورزشگاه ها، پارک ها، ساحل یا اتوبوس خودشان را به نمایش بگذارند.

علائم اختلال نمایشگری جنسی چیست؟

فرد با نشان دادن اندام جنسی خود به افرادی که انتظار این کار را ندارند، شدیداً به لحاظ جنسی تحریک می شود. این تحریک و برانگیختگی در خیال پردازی ها، امیال یا رفتار فرد مشخص می شود. این افراد بر اساس تمایلات جنسی عنوان شده دست به این کار می زنند و افراد ناراضی را قربانی این رفتار خود می کنند.

افرادی که دچار اختلال نمایشگری جنسی هستند، از نشان دادن اندام جنسی خود به دیگران و واکنش آن ها که معمولاً: خشم، ترس، تعجب، تنفر یا لذت است، خوششان می آید. اختلال نمایشگری جنسی می تواند، با اختلال جنسی میل به کودکان یا فتیش یا بردگی جنسی و… همراه باشد.

ملاک تشخیص برای اختلال نمایشگری جنسی چیست؟

فرد حداقل شش ماه دچار تحریک مکرر و شدید ناشی از نشان دادن اندام جنسی به فرد یا افراد غریبه می شود. این اختلال با خیال پردازی، امیال شدید و رفتار های جنسی خود را نشان می دهد.

امیال شدید جنسی در فرد مبتلا به این اختلال، در مورد افراد غریبه و بی‌ خبر است و خیال‌ پردازی‌ ها یا امیال جنسی به حدی زیاد است که عملکرد اجتماعی و شغلی فرد مبتلا را مختل می‌ سازد.

علت اختلال نمایشگری جنسی

افراد مبتلا به این اختلال از دیدگاه یک مشاوره روانشناسی از نظر شخصیت دچار ناامنی و عدم اطمینان و احساس حقارت نسبت به توانایی جنسی و از نظر اجتماعی، منزوی هستند.

افرادی که دچار این اختلال هستند، با نشان دادن اندام جنسی به یک غریبه و واکنش آن ها، احساس توانایی و تسلط جنسی کرده و به نوعی هویت جنسی خود را ابراز می کنند.

الگو های نامناسب رفتاری یا والد غیر همجنس سلطه جو یا بیش از حد مراقب، باعث شده فرد به قدری مضطرب شود که احساس اختگی و تسلیم پیدا کند. فردی که دچار این اختلال می شود، ممکن است به طور موقت با آلت نمایی خود، احساس قدرت کند و از احساس مزمن شرم و تحقیری که در کودکی داشته، رها شود. برخی از دانشمندان نیز آسیب در بخش گیجگاهی را با اختلال نمایشگری جنسی مرتبط می دانند.

به صورت کلی اختلالات جنسی به دو دسته کژ کاری جنسی و نابهنجاری جنسی تقسیم می‌ شوند. که اختلالات کژکاری جنسی شامل: مشکلات نعوظ، زود انزالی، دیر انزالی و… است. دسته دیگر اختلالات نابهنجاری جنسی است که نمایشگری جنسی جزء این دسته است.

از دیگر اختلالاتی که می‌توان مربوط به این دسته دانست، شامل: مرده خواهی، رابطه جنسی با حیوانات، مبدل پوشی، تماشاگری جنسی و… است.

درمان اختلال نمایشگری جنسی

از آنجا که این گونه اختلالات بسیار پیچیده است، دلیل واحد و مشخصی برای آن یافت نشده است. درمان آن نیز بسیار پیچیده است و تشخیص و درمان نیاز به نظر تخصصی مشاوره روانشناسی و روان درمانی آنلاین یا حضوری دارد.

در درمان اختلالات روانی، خواست و میل فرد مبتلا بسیار با اهمیت است. چنانچه فرد برای درمان با مشاوره روانشناسی همراهی نکند، درمان به تعویق می افتد یا کند پیش می رود.

برای درمان این اختلال از رویکرد روان تحلیل گری استفاده می‌ شود. مثلاً ابتدا گذشته و کودکی فرد بررسی شده، سپس ریشه مشکلات برای فرد مبتلا به اختلال نمایشگری جنسی توضیح داده می‌ شود.

از این طریق سعی خواهد شد تا فرد، کنترل را در دست خود بگیرد. علاوه بر مداخله‌ های روانشناختی، درمان‌ های دارویی هم در این زمینه کاربرد دارند.

مبتلایان به این اختلال می‌توانند، با مراجعه به مراکز مشاوره اختلال‌های جنسی نسبت به درمان خود اقدام نمایند. مشاوره جنسی به طور کلی برای همه اختلالات جنسی از جمله مالش دوستی، سادیسم، مازوخیسم و… نیز مفید است.

عدم درمان این اختلال می تواند باعث شود ،زندگی فرد به صورت کلی دچار مشکل شود. فرد از انجام امور روزمره خود باز مانده و علاوه بر آینده خود به نزدیکان خود نیز آسیب وارد نماید.

درصورتی که درگیر مشکلات مربوط به اختلال نمایشگری جنسی هستید، بدون هیچ نگرانی میتوانید از مشاوره روانشناسی آنلاین بهره بگیرید. عزیزان به هیچ وجه نگران رویارویی با پزشک و محیط جدید نباشید، روان درمانی آنلاین دقیقا به اندازه روان درمانی حضوری تاثیرا مثبت خواهد داشت.

شما عزیزان می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد