ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید یکی از اشکال همزیستی زوجین بدون قرارداد شرعی یا قانونی است که برای سازگاری با مشکلات و پاسخ به نیازهای […]

ازدواج سفید یکی از اشکال همزیستی زوجین بدون قرارداد شرعی یا قانونی است که برای سازگاری با مشکلات و پاسخ به نیازهای دنیای مدرن پدیدار شده است و گونه‌ای از تشکیل و سامان زندگی زناشویی است که ثبت رسمی نمی‌شود.

در ازدواج سفید، اطلاعات مربوط به پیمان طرفین در هیچ دفتر ثبت اسناد حقوقی و قانونی درج نمی‌شود. موضوع ازدواج سفید در دنیا موضوع تازه‌ای نیست، اما در سال‌های اخیر در کلان‌شهرهای ایران رو به افزایش است.

مقایسه ازدواج سفید در ایران و اروپا

در چند دهه اخیر روابط جنسی و سبک ازدواج‌ها در جهان تغییرات زیادی داشته است. این تغییرات در ایران نیز چشمگیر است. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که روابط جنسی قبل از ازدواج در ایران رو به افزایش است. این موضوع در کلان شهرهای ایران بیشتر به چشم می‌خورد.

هم خانگی:

در این نوع ازدواج خانم و آقا بدون هیچ عقد شرعی و رسمیت قانونی با یکدیگر هم‌خانه می‌شوند ولی ارتباط جنسی ندارند. این موضوع از نظر شرع و دین اسلام پذیرفته شدنی نیست. با فرهنگ جامعه ایرانی نیز سازگاری ندارد.

هم باشی:

هم باشی نوعی هم خانگی است. خانم و آقا بدون ثبت رسمی با یکدیگر در یک خانه زندگی می‌کنند. با وجود اینکه ازدواج آنها جایی ثبت نشده است، مسائل مربوط به خانه و زندگی بر دوش هر دو نفر آنها است. تفاوت فرهنگ و دین ایران در مقایسه با فرهنگ و دین جامعه غرب، سبب شده تا موضوع ازدواج سفید و مسائل مربوط به آن در ایران و اروپا با یکدیگر متفاوت باشد.

در خصوص تاریخچه ایجاد ازدواج سفید لازم به توضیح است که در ابتدا ازدواج سفید به این معنا بوده است که به هر دلیلی خانم و آقا با یکدیگر هم خانه می‌شوند. ناگفته نماند که در ابتدا به ازدواج ناکامل که دو فرد با هم در یک خانه زندگی می‌ کنند ولی رابطه جنسی ندارند، ازدواج سفید گفته می‌شد. این سبک ازدواج در ایران متفاوت‌تر است. موضوعی که در ایران از آن تحت عنوان ازدواج سفید یاد می‌شود، شرایطی است که دو طرف به جهت برطرف کردن نیازهای عاطفی و جنسی خود با یکدیگر هم خانه می‌شوند.

در نتیجه ازدواج سفید دو معنا دارد. معنای اول هم خانگی که به شرایطی گفته می‌شود که در آن خانم و آقا بدون ثبت رسمی در یک خانه مشترک زندگی می‌کنند و با یکدیگر رابطه جنسی ندارند. حالت دوم این سبک ازدواج هم باشی نام دارد. در هم باشی دو فرد غیر هم جنس مشترکاً در یک خانه زندگی می‌کنند و با یکدیگر رابطه جنسی دارند. نوع دومی که از آن تحت عنوان زندگی زناشویی بدون ازدواج نیز یاد می‌شود، بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج دارد. دختر و پسر بدون ثبت رسمی و داشتن هیچ تعهدی زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند.

معایب ازدواج سفید

دختر و پسر امنیت روانی ندارند

به دلیل پذیرفته نشدن این نوع از زندگی و ازدواج سفید در ایران برای بسیاری از خانواده و همچنین جامعه مورد قبول نیست، زوجین با مشکلات روانی از جمله بارداری شدن، پنهان کردن زندگی و غیره مواجه خواهند شد.

قانون، ازدواج سفید را حمایت نمی کند

همانطور که می دانید ازدواج سفید ، قانونی نیست و به همین دلیل وجود هر مشکلی در زندگی از جمله خشونت و آزار و اذیت های خانگی، از طرف قانون حمایت نمی شود که این یکی از بزرگترین مضرات این نوع ازدواج است.

اگر دختر از این ازدواج بیرون بیاید، دچار آسیب خواهد شد

همانطور که می  دانید اغلب مردان ایرانی، دخترانی که پیش از آن ها با مرد دیگری ارتباط داشته است را قبول نکرده و با این دخترها ازدواج نمی کنند. به همین دلیل می توان گفت دخترانی که از این زندگی بیرون بیایند، در ازدواج بعدی شان با مشکل مواجه خواهند شد.

زوجین مسئولیت پذیر نیستند

برخی از دختران و پسران ازدواج سفید را به این دلیل انتخاب می کنند که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، به همین دلیل نمی توان به طرف مقابل از لحاظ مسئولیت پذیری اطمینان کرد.

زوجین از فردای زندگی خود بی خبر هستند

 از معایب دیگر  ازدواج سفید این بوده که زن و مرد به یکدیگر تعهد ندارند، به همین دلیل اگر فردا روزی یکی از آن ها خانه را ترک کرده و برود؛ کسی نمی تواند جلویش را بگیرد و اعتراضی کند. 

تکلیف دختر و پسر در زندگی مشخص نیست

زوجین در ازدواج سفید دچار دوگانگی خواهند شد، آن ها نمی دانند که مجرد هستند یا متاهل؟ همین موضوع باعث فشارهای روانی و سردرگمی خواهد شد. آن ها حتی نمی دانند که شرایط فرزند دار شدن را دارند یا خیر؟ اصلا فرزند دار شدن آن ها چه عواقبی می تواند داشته باشد؟

مزایای ازدواج سفید

دور زدن مشکلات اقتصادی: 

همانطور که اشاره شد ازدواج در ایران و جامعه سنتی مشکلات و موانع زیادی دارد که رد شدن از آنها بیشتر از همه به کفایت مالی فرد بستگی دارد ولی وقتی دو نفر می خواهند با هم زندگی کنند و وارد مشکلات اقتصادی ازدواج و هزینه اهی سنگین آن نشوند ازدواج سفید راهی است که بسیاری از این مسایل مالی را دور می زند. 

کمتر شدن مشکلات مسکن: 

در ازدواج سفید زوجین مشکلات زیادی برای انتخاب مسکن ندارند و ابعاد و یا محله خانه برای انها اهمیت زیادی ندارد.
شناخت بیشتر یک زوج از یکدیگر: 

مانی که یک زوج برای مدتی تصمیم می گیرند بدون ازدواج با هم زندگی کنند شناخت بیشتری نسبت به هم پیدا می کنند و می فهمند به درد هم می خورند یا نه؟ و اگر این رابطه ادامه پیدا کرد با شناخت و آگاهی نسبت به خصوصیات هم ازدواجشان را دائمی می کنند.

ازدواج سفید یکی از اشکال همزیستی زوجین بدون قرارداد شرعی یا قانونی است که برای سازگاری با مشکلات و پاسخ به نیازهای دنیای مدرن پدیدار شده است و گونه‌ای از تشکیل و سامان زندگی زناشویی است که ثبت رسمی نمی‌شود.

در ازدواج سفید، اطلاعات مربوط به پیمان طرفین در هیچ دفتر ثبت اسناد حقوقی و قانونی درج نمی‌شود. موضوع ازدواج سفید در دنیا موضوع تازه‌ای نیست، اما در سال‌های اخیر در کلان‌شهرهای ایران رو به افزایش است.

ازدواج سفید اصطلاحی جامعه‌شناختی است از منظر عرف، مذهب، و قوانین حاکم بر ایران، رفتاری مجرمانه و نامشروع قلمداد  می‌گردد. اما با وجود این و به‌دلیل رشد آگاهی‌های فردی و مشکلات اقتصادی، در حال گسترش است و ماهیت پنهانی و حساسیت‌های ایدئولوژیکی و سیاسی حاکمیت مانع از ارائهٔ آماری مطلقاً در این زمینه شده است.

آمار و اطلاعات مرتبط با ازدواج سفید در ایران

براساس آمار غیررسمی، ازدواج سفید در شهرهای بزرگ ایران در حال گسترش است، ولی ماهیت پنهانی این نوع زندگی مشترک دسترسی به آمار در این حوزه را دشوار کرده است.

بسیاری از مسئولان و رسانه‌های حکومتی سعی دارند گسترش این سبک از زندگی در بین مردم و جوانان را کتمان کنند، زیرا روابط زن و مرد و مناسبات میان آنان در ایران برپایهٔ هنجارهای دینی و عرفی تعریف شده و شکل گرفته است و رابطهٔ زوجیت، جز در قالب ازدواج دائم و موقت، نامشروع و جرم تلقی می‌شود.

اما باوجود توصیه‌های اسلامی در این زمینه و صرف هزینه‌های تبلیغاتی کلان در تشویق جوانان به تشکیل خانواده، عملاً طرح‌ های شفاهی و دستورالعمل‌ های درمانی مبتنی بر تقدس تشکیل خانواده و ازدیاد جمعیت، ناکارآمدی و ساختارهای ناهمگون با نیازهای عینی انسانی به رشد روزافزون این پدیده دامن می‌ زند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب