اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس بالا از اصلی ‌ترین نیاز های هر انسان در زندگی و لازمه احساس خوشبختی، شادی و آرامش […]

اعتماد به نفس بالا از اصلی ‌ترین نیاز های هر انسان در زندگی و لازمه احساس خوشبختی، شادی و آرامش در زندگی است. از این رو ارائه راهکار هایی که منجر به تقویت اعتماد به نفستان می ‌شود می‌ تواند زندگی ‌تان را نجات دهد. معضل اعتماد به نفس پایین عارضه ای است که خانم ‌ها را بیشتر از آقایان به خود درگیر کرده است لذا تقویت این توانایی در زنان به یک چالش و وظیفه جهانی تبدیل شده است.

اعتماد به نفس به معنی باور داشتن به توانایی‌ ها و مهارت‌ هایمان است. اینکه یک فرد بداند می ‌تواند کنترل شرایط را در دست بگیرد و اجازه ندهد که شرایط بر او چیره شود. یک فرد با این توانایی به خود و توانایی‌ هایش باور دارد و نسبت به نتایج کارهایش خوشبین است و می ‌داند که می‌ تواند آن ‌ها را مدیریت کند. برای مثال یک سخنران با اعتماد به نفس، می‌ داند که به خوبی می‌ تواند از پس یک سخنرانی بر آید و اوضاع هر چقدر هم سخت شود می ‌تواند آن را مدیریت کند.

اعتماد به نفس بالا به چه معنی است؟

اعتماد به نفس بالا مفهومی است که عموماً با اعتماد به نفس کاذب اشتباه گرفته می‌شود، چرا که مرز بسیار باریکی میان اعتماد به نفس بالا و اعتماد به نفس کاذب وجود دارد که یک غفلت کوچک می ‌تواند شما را از این توانایی بالا که رفتاری سازنده است به توانایی کاذب بکشاند که بسیار مخرب است. پس اگر به اصطلاح شما اعتماد به سقف هستید این اصلاً به این معنا نیست که شما اعتماد به نفس بالایی دارید. اعتماد به نفس بالا یعنی تفکر خوبی نسبت به توانایی هایتان در یک حوزه خاص دارید و این تصور واقعی است.

اعتماد به نفس پایین به چه معنی است؟

حال با توجه به مفهوم این توانایی اگر کسی گفت که من اعتماد به نفس دارم یعنی باور و اعتقاد دارم که من در عموم زمینه ‌ها در مواجه با موضوعات پیش رو می ‌دانم و می ‌توانم و یا باوجود آنکه واقعاً نمی‌ دانم اما باور دارم که می ‌توانم و کسی که این توانایی را به شکل منفی دارد در نظام باورهایش به این اعتقاد قدرتمند رسیده که من نمی ‌دانم و نمی ‌توانم و حتی متاسفانه با وجود اینکه می دانم ولی همچنان نمی ‌توانم.

ویژگی های رفتاری افراد با اعتماد به نفس پایین

مطیع، تابع، تسلیم، سلطه پذیر، کناره گیر، سربه زیر، با محبت، بی پناه، دستپاچه، دودل، بدبین، خود مقصر، مردد، بدبین، هراسان، نامطمئن.

کلام افراد با اعتماد به نفس پایین

تعجب میکنم، شاید، فکر میکنم، احتمالا، ببخشید، حدس میزنم، نمی‌توانم، از اینکه زحمتتان می دهم متاسفم، نمیدانم چه بر سرم آمد.

رفتار بدنی افراد با اعتماد به نفس پایین

دستها را به هم مالیدن، حرکات نا آرام، پاها را روی هم انداختن، وول خوردن، چشمان پایین افتاده، قامت خمیده و قوزدار، صدای یکنواخت و بی حالت، صحبت کردن ملایم، غرولند کردن، خاموش شدن.

مهم ‌ترین عوامل موثر بر اعتماد به نفس

نقش ژن ها

در تحقیقات متعددی دیده شده که ژن‌ ها تاثیر به‌سزایی در میزان اعتماد به نفس و عزت‌نفس افراد می ‌گذارند. این موضوع به خوبی به دلیل تفاوت‌های چشمگیر موجود در میزان این توانایی افراد اشاره می ‌کند. در واقع باید بدانیم که انسان‌ ها با درجات متفاوتی از این توانایی به دنیا می ‌آیند.

تاثیر تجارب کودکی

تجارب کودکی و رفتار والدین با کودکان، یکی دیگر از مهم‌ ترین منابع اثرگذار بر اعتماد به نفس افراد هستند. کودکان هر چه بیشتر تحقیر و سرزنش‌ شوند و هر چه بیشتر مورد غفلت قرار گیرند، خودانگاره شکننده‌ تری را شکل می‌دهند و کمتر می‌ توانند به خود اعتماد کنند.

نقش جامعه

جامعه و الگو های فرهنگی حاکم بر آن نیز نقش مهمی را در میزان اعتماد به نفس افراد بازی می‌کنند. در واقع رویه ‌ای که جامعه و فرهنگ حاکم نسبت به افراد آن جامعه دارد، به‌ شدت بر میزان این توانایی آن ‌ها تاثیر می ‌گذارد. حقیقت این است. متاسفانه، از جامعه ‌ای که مدام افراد و استعداد‌ هایشان را سرکوب می‌ کند و نادیده می‌ گیرد، خیلی نمی‌ توان انتظار پرورش افراد با این توانایی داشت.

اثر روابط کاری و عاطفی

روابط کاری و عاطفی ما هم تاثیر بسیار مهمی بر میزان اعتماد به نفس ما دارند. نحوه‌ ای که همکاران در محیط کار با ما رفتار می‌ کنند و میزان احترامی که در آن‌جا نصیبمان می‌ شود، بسیار بر میزان باور ما به خودمان تاثیر‌گذار است.

از سوی دیگر روابط عاطفی محلی هستند که ما اوج صمیمیت و نزدیکی را تشکیل می‌ دهیم و بسیار بر باور ما نسبت به خودمان تاثیر‌گذار هستند. برای مثال طرد شدن در یک رابطه عاطفی بسیار می ‌تواند در میزان این توانایی ما برای شروع یک رابطه جدید اثرگذار باشد.

سلامت فیزیکی

سلامت فیزیکی نیز تاثیر زیادی بر اعتماد ما به خودمان دارند. فردی که از یک اندام و بدن خوش ‌فرم برخوردار است خیلی اعتماد به نفس بیشتری دارد و با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حاضر می‌ شود. در طرف مقابل، داشتن یک بدن بد ‌فرم و یا وجود یک نقص ظاهری در بدن می ‌تواند از این توانایی ما کم کند.

نقش رسانه ها

رسانه نیز با آنچه که به مردم ارائه می‌ کند، تاثیر بسیار مهمی بر این توانایی افراد می‌ گذارد. کمتر فردی خود و زندگی واقعی ‌اش را در فضای مجازی و رسانه‌ های مختلف به نمایش می‌ گذارد. این موضوع باعث ایجاد تصویر غیر واقعی از دیگران و بی‌اعتمادی نسبت به خود می ‌شود.

تاثیرات مهارت ها

بی‌ مهارتی یا مهارت کم نیز یکی از عواملی است که می‌ تواند به این توانایی ما آسیب بزند. در واقع بسیاری از افراد از آنجایی که مهارت ‌های کافی برای ارائه ندارند، بسیار نسبت به خود شک و تردید دارند و اعتماد به نفس کافی برای حضور در جامعه ندارند.

مزایای داشتن اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس می تواند در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی مزایای بسیار زیادی را در بر داشته باشد. اگر چه ممکن است حتی متوجه تأثیرات این قوه در زندگی حرفه ای شخصی خود نباشید، اما می توانید نسبت به  فایده های عمده و مهمی که افزایش این توانایی در زندگی شما به ارمغان می آورد به طور کامل آگاهی پیدا کنید.

اعتماد به نفس به شما کمک می کند تا روابط سالم تری را تجربه کنید.

این توانایی می تواند به شما کمک کند تا در هنگام برقراری ارتباط با اطرافیان خود، احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشید.

به کمک اعتماد به نفس می توانید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و آنها را به دور از هر گونه احساس ناخوشایند بپذیرید.

به کمک این توانایی می توانید از اطرافیان خود قدردانی نموده  و در صورت لزوم آنها را حمایت کنید.

اعتماد به نفس در حقیقت دوست داشتن دیگران عالی است تا به خودتان  و دیگران عشق بورزید.

این توانایی شما می تواند شما را تشویق کند که هر گونه رابطه سمی یا ناسالمی که به رفاه شما آسیب می زند را به راحتی ترک کنید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد