اعتیاد جنسی چیست؟

اعتیاد جنسی چیست؟

اعتیاد جنسی که به رابطه جنسی نیز معروف است، عدم کنترل افکار و انگیزه های جنسی تعریف می شود. در […]

اعتیاد جنسی که به رابطه جنسی نیز معروف است، عدم کنترل افکار و انگیزه های جنسی تعریف می شود. در حالی که انگیزه های جنسی طبیعی است، اعتیاد به رابطه جنسی به رفتارهایی اشاره دارد که بیش از حد انجام می شوند و به طور منفی بر زندگی فرد تأثیر می گذارند.

اگرچه اعتیاد به رابطه جنسی یک اصطلاح رایج است، اما همانقدر نیز بحث برانگیز است. در راهنمای آماری و اختلالات روانی (DSM-5) اعتیاد جنسی به عنوان یک بیماری قابل تشخیص ذکر نشده است، اما تحقیقات نشان می دهد که رفتارهای جنسی بیش از حد و غیر قابل کنترل، مانند هر اعتیادی می تواند وجود داشته باشد. در اعتیاد به رابطه جنسی هم افکار و رفتارهای جنسی ممکن است کانون اصلی زندگی شود.

این می تواند فرد را وادار کند که جنبه های دیگر زندگی خود را رها کند. علیرغم مشکلات احتمالی، متوقف کردن وسوسه ها و رفتارهای جنسی ممکن است خارج از کنترل شما احساس شود، حتی اگر این هدف فرد نیز کنترل آن ها باشد. به عبارتی فردی که اعتیاد جنسی دارد، ممکن است یک نیاز اجباری برای تحریک جنسی و ارضا داشته باشد. این میل افسارگسیخته زندگی روزمره او را مختل می کند.

علائم اعتیاد جنسی

داشتن شرکای جنسی متعدد:

افرادی که وجود اعتیاد جنسی در آن‌ها تشخیص داده می ‌شود اغلب شرکای جنسی متعدد و روابط یک شبه زیادی دارند. آن‌ها رابطه جنسی خودشان را با یک فرد جلو نمی‌ برند و به دنبال تنوع هستند.

خودارضایی جبری:

خودارضایی جبری به حالتی گفته می ‌شود که فرد در آن یک احساس فشار درونی مبتنی بر انجام خودارضایی را تجربه می‌ کند. این فشار غیر قابل کنترل درونی باعث انجام خود ارضایی در تعداد دفعات بسیار بالا می ‌شود. مشاهده دائمی فیلم های

پورن:

یکی از مهم ‌ترین نشانه ای اعتیاد جنسی تماشای افراطی و دائمی فیلم ‌های پورن است. معتادان جنسی میل شدید و کنترل‌نشده ‌ای برای تماشای پورن دارند. بنابراین به شکل فزاینده ‌ای به تماشای این نوع فیلم ‌ها روی می ‌آورند.

عریان نمایی:

بیماران جنسی در بسیاری از موارد به عریان نمایی بدن روی می ‌آورند. آن‌ها بخشی از بدن خود را به منظور نشان دادن به دیگران لخت می‌ کنند و از این کار لذت می ‌برند.

رابطه جنسی نا ایمن:

این افراد روابط جنسی ناامنی را تجربه می‌کنند و تمایل زیادی برای انجام آن دارند. رابطه جنسی ناامن شامل روابطی است که بدون هیچگونه وسیله جلوگیری مانند کاندوم و … انجام می ‌گیرد.

رابطه جنسی خشن:

برخی از افرادی که به اعتیاد جنسی مبتلا هستند، رفتار های جنسی خود را به گونه ‌ای بروز می‌ دهند که همراه با خشونت است و احتمال ضربه خوردن و آسیب به خودشان یا دیگران را در نظر نمی ‌گیرند.

رفتار جنسی اجباری چیست؟

اختلال رفتار جنسی اجباری (CSBD)، شرایطی است که در آن فرد نمی تواند رفتار جنسی خود را مدیریت کند. افکار جنسی مداوم در کار، حفظ روابط و تکمیل فعالیت های روزمره ی فرد اختلال ایجاد می کند. برخی افراد رفتار اجباری جنسی را اعتیاد جنسی می نامند. با این حال، انجمن آمریکایی مربیان، مشاوران و درمانگران رابطه جنسی (AASECT) رهنمودهایی را منتشر کرد که توصیه می کند اعتیاد جنسی و اعتیاد به پورنو به دلیل کمبود شواهد تجربی، اختلالات روانشناختی قابل تشخیص نیستند.

در یک بررسی در سال 2014 مشاهده شد که 3-6٪ افراد در ایالات متحده رفتار جنسی اجباری را تجربه می کنند. همانطور که گفته شد، افراد دارای اعتیاد جنسی توانایی کمتری در کنترل میل جنسی خود دارند. در نتیجه اگر در رهایی از انگیزه ها و افکار جنسی سرزده و تکراری مشکل دارید، ممکن است شما نیز دچار اختلال رفتار جنسی اجباری باشید.

از اختلال رفتار جنسی اجباری (CSBD) معمولاً به عنوان اعتیاد به سکس نیز یاد می شود. با این حال، اعتیاد به سکس به عنوان یک بیماری، به طور رسمی توسط همه اعضای جامعه پزشکی پذیرفته نیست. اگرچه تشخیص اعتیاد به رابطه جنسی به طور رسمی وجود ندارد، اما رفتار اجباری جنسی می تواند منجر به آسیب قابل توجه و عواقبی ویرانگر شود.

آیا اعتیاد جنسی یک اختلال روانی است؟

انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) رفتارهای جنسی اجباری را به عنوان یک اختلال بهداشت روان قابل تشخیص طبقه بندی نمی کند. بحث درباره اینکه آیا اعتیاد جنسی باید در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) باشد، ادامه دارد. از طرفی بحث و جدال قابل توجهی نیز در زمینه تشخیص اعتیاد به رابطه جنسی وجود دارد.

انجمن روانپزشکی آمریکا؛ اعتیاد را به عنوان شرایطی توصیف می کند که، تغییراتی در مناطقی از مغز ایجاد می کند که مربوط به قضاوت، تصمیم گیری، یادگیری، حافظه و کنترل رفتار است. این تغییرات در اسکن مغز قابل مشاهده است. با این حال، APA؛ اعتیاد را به عنوان وابستگی به یک ماده و نه یک فعالیت تعریف می کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) رفتار جنسی اجباری یا اعتیاد جنسی را در طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD-11) گنجانده است. در این طبقه بندی، اعتیاد جنسی به عنوان یک اختلال تکانه ای تعریف می شود که با الگوی مداوم عدم کنترل انگیزه های جنسی شدید، تکراری یا وسوسه ها و در نتیجه تکرار عملی جنسی همراه است.

دلیل اعتیاد جنسی چیست؟

علل اعتیاد به سکس هنوز نامشخص است. برخی مطالعات این نظریه را مطرح می كنند كه اعتیاد جنسی همان سیستم پاداش و مدارهای اعتیاد را در مغز دارد. با این حال، هیچ منبع تجربی معتبری وجود ندارد که از این امر پشتیبانی کند. بیماری های زمینه ای سلامت روان، مانند افسردگی نیز ممکن است باعث ایجاد اعتیاد جنسی شود.

حالات مختلف خلقی، از جمله غم و اندوه، تنهایی و شادی هم ممکن است منجر به عدم توانایی در کنترل رفتارهای جنسی در افراد مبتلا به این بیماری شود. دلایل فشارها و رفتارهای غیرقابل کنترل جنسی طولانی مدت به خوبی شناخته نشده است. افراد در هر سنی و به دلایل مختلفی ممکن است این شرایط را تجربه کنند. این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل زیر منجر به اعتیاد جنسی شود، از جمله:

عدم تعادل شیمیایی در مغز

بیماری های زمینه ای روانی

تجربیات دوران کودکی

روابط کودکی با والدین یا سرپرستان

سایر تأثیرات در سبک زندگی.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد