افسردگی بارداری چیست؟

افسردگی بارداری چیست؟

افسردگی بارداری یکی از مشکلاتی است که گاهی ممکن است برای برخی از خانم ‌های باردار در دوران بارداری پیش […]

افسردگی بارداری یکی از مشکلاتی است که گاهی ممکن است برای برخی از خانم ‌های باردار در دوران بارداری پیش بیاید. بارداری یکی از دوره‌های شیرین زندگی هر زنی می‌باشد، اما برای اکثر زنان با ترس، استرس و حتی افسردگی همراه است.

تقریبا 23-14 درصد زنان، علایم افسردگی در بارداری را تجربه می‌ کنند. افسردگی یک اختلال خلقی است که از هر 4 زن، 1 نفر را درگیر کرده و تنها مختص زنان باردار نیست. اغلب اوقات افسردگی در بارداری تشخیص داده نمی‌شود، زیرا اکثر زنان گمان می ‌کنند یک تغییر در تعادل هورمونی را تجربه می ‌کنند.

این حالت می ‌تواند خطراتی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. افسردگی در بارداری قابل تشخیص و درمان است اما با این حال مادر نیاز به حمایت روانی دارد. در دوران بارداری تغییرات هورمونی می‌ تواند سبب تغییرات شیمیایی در مغز مادر شده که به طور مستقیم به افسردگی و اضطراب مرتبط می ‌شود.

یک زن باردار ممکن است بیشتر نگران سلامتی جنین خود باشد و به احساسات و حالات روحی خود توجه نداشته باشد. مادران باید توجه داشته باشند، درمان نشدن افسردگی در این دوران می ‌تواند بر توانایی آن‌ها در مراقبت از خودشان و جنین تاثیرات منفی بگذارد.
مادران باردار باید با مشاهده تداوم علائم افسردگی پس از دو هفته، به روانشناس متخصص مراجعه کنند تا عوارض این افسردگی را هرچه سریع‌تر کاهش دهند. افسردگی بارداری به راحتی قابل تشخیص و درمان است، و در این مسیر، حمایت روانی مادر از سوی اعضای خانواده ضروری و بسیار موثر ا‌ست.

علائم افسردگی بارداری چیست؟

علائم افسردگی در بارداری شبیه به علائم افسردگی در دوران غیر از بارداری می باشد. افسردگی پس از بارداری ترکیبی از تغییرات رفتاری و احساسی است که در چهار هفته اول بعد از زایمان رخ می دهد. اما برخی نشانه های کلیدی می تواند نشان دهد که شما به افسردگی در بارداری مبتلا شده اید:

بی‌علاقگی به فعالیت ‌های روزانه

داشتن حس لذت ‌بخش یا سرگرم‌کننده نبودن همه چیز

احساس غم، ناراحتی یا پوچی در تمام هفته و در طول بیشتر ساعات روز

احساس برانگیختگی یا پریشانی شدید

زیاد گریه کردن یا بیشتر وقت ‌ها قرار داشتن در آستانۀ گریه

تغییراتی در الگوی غذا خوردن یا خوابیدن مثل تمایل به خوردن یا خوابیدن زیاد یا ناتوانی از غذا خوردن و خوابیدن

احساس گناه، بی ‌ارزش بودن یا ناامیدی

احساس ناتوانی برای کنار آمدن با مسائل

داشتن افکار منفی در مورد خودتان

نگرانی‌های غیرضروری در مورد مسائل

حس ترس بی‌‌دلیل و غیر قابل کنترل

ترس ‌های شدید مثل ترس از مرگ

داشتن رویا هایی در مورد آسیب دیدن کودکتان

احساس خستگی و رخوت زیاد

بی‌ علاقه بودن نسبت به محیط اطراف و ظاهرتان

وسواس بیش از حد

حواس‌‌ پرتی و نداشتن تمرکز

عواملی که ابتلا به افسردگی بارداری را افزایش می دهد

مشکلات ارتباطی با دیگران.

سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی افسردگی.

درمان‌های ناباروری.

سابقه سقط جنین.

اتفاقات استرس‌زای زندگی.

مشکلات و عوارض بارداری.

سابقه‌ی سوءاستفاده یا آسیب در گذشته‌ی فرد.

درمان افسردگی بارداری

روانشناس علائم افسردگی در فرد را بررسی می‌کند و در صورت نیاز درمان فرآیند درمان را با توجه به شرایط مادر آغاز می‌ کند. درمان های افسردگی بارداری معمولا شامل دارو درمانی‌، روان‌ درمانی فردی و گروه درمانی است. در مواردی که افسردگی خفیف است معمولا روان ‌درمانی فردی و یا گروهی برای فرد انجام می‌ شود و به‌ مرور، علائم افسردگی در او کاهش پیدا می‌کند.


اگر به تشخیص روانشناس، افسردگی بارداری شدید باشد، دارو درمانی برای فرد انجام می ‌شود. البته به دلیل عوارض و خطر دارو‌ های ضد افسردگی برای جنین این کار حتما باید توسط روانپزشک متخصص و با توجه به شرایط بارداری صورت بگیرد. در دوران بارداری مصرف بسیاری از دارو های ضدافسردگی به دلیل تاثیرات منفی بر جنین ممنوع است.
دارو درمانی به همراه جلسات روان درمانی به فرد کمک می‌کند عوارض افسردگی در زمان بارداری کاهش پیدا کند.

درمان های طبیعی افسردگی بارداری چیست؟

ورزش کردن

 ورزش کردن به شما کمک می‌کند علائم افسردگی را کاهش دهید. شرکت در جلسات مدیتیشن و یوگا مخصوص زنان باردار می ‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

تغذیه مناسب

کاهش مصرف کافئین، شکر، کربوهیدرات‌ها و مصرف پروتئین ‌های سالم به شما در رفع افسردگی کمک خواهد کرد.

استفاده از امگا 3

دریافت روزانه‌ مکمل‌ های حاوی امگا 3 در کاهش علایم افسردگی مؤثر است. با مشورت پزشک مکمل‌ های تهیه شده از ماهی‌ هایی که حاوی مقدار کمی جیوه هستند را استفاده کنید.

صحبت درباره ترس ها

با همسرتان درباره ترس‌‌ ها و استرس ‌هایتان صحبت کنید و از حمایت او برخوردار شوید.

استراحت کافی

برنامه منظمی برای استراحت و خواب داشته باشید. استراحت کافی باعث می‌شود ذهن توانایی مقابله با استرس را داشته باشد.

اگر راحت نیستید که با پزشک‌تان درمورد احساسات ناشی از افسردگی صحبت کنید، شخصی دیگری را برای حرف ‌زدن پیدا کنید. مهم است حداقل یک نفر بداند شما با چه مشکلی روبه‌رو هستید تا بتواند به شما کمک کند. هرگز سعی نکنید به‌ تنهایی با افسردگی مواجه شوید. کودک‌ تان به شما نیاز دارد، بنابراین از دیگران کمک بگیرید و درمان مناسب را دریافت کنید.

تاثیر افسردگی بارداری برای کودک

افسردگی درمان ‌نشده، با اضافه نکردن وزن کافی در دوران بارداری و شروع برخی مشکلات دیگر برای مادر مرتبط دانسته می ‌شود. اگر خیلی احساس افسردگی می ‌کنید، ممکن است متوجه شوید که رفتن به چک‌آپ‌ های دوران بارداری نیز برایتان سخت است و این بدان معناست که مراقبتی را که خود و کودکتان نیاز دارید، دریافت نخواهید کرد و این می ‌تواند برای شما و جنین خطرناک باشد.

در برخی پژوهش ‌ها نیز، افسردگی درمان ‌نشده در دوران بارداری با احتمال بیشتر برای به دنیا آوردن نوزاد زودرس یا نوزادی با وزن پایین تولد مرتبط تشخیص داده شده است. این پژوهش‌ ها همچنین نشان می ‌دهد که نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به افسردگی درمان‌ نشده احتمال بیشتری برای تحریک‌ پذیری و پریشانی دارند. همچنین درمان نشدن افسردگی شما در بارداری، ممکن است باعث ایجاد مواردی مثل داشتن مشکل در برقراری پیوند عاطفی شما با نوزادتان پس از زایمان شود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد