افسردگی پس از رابطه جنسی

افسردگی پس از رابطه جنسی

رابطه جنسی نیاز بیولوژیکی انسان است و معمولاً با ترشح هورمون های شادی آور مانند سروتونین و اکسی توسین همراه […]

رابطه جنسی نیاز بیولوژیکی انسان است و معمولاً با ترشح هورمون های شادی آور مانند سروتونین و اکسی توسین همراه است که کمک می کند خلق و خوی شاد و آرامی داشته باشید. رابطه جنسی اغلب با لذت و رضایت همراه است. اما تحقیقات نشان داده که پس از اولین رابطه جنسی، اعتماد به نفس مردان زیاد می شود، در حالی که زنان نسبت به تصویر بدن خود احساس بدتری پیدا می کنند. نظرات مختلفی در مورد از دست دادن باکرگی وجود دارد که یکی از آنها افسردگی پس از رابطه جنسی است.

مطالعاتی وجود دارد که ثابت می کند اکثریت نوجوانان پس از از دست دادن باکرگی خود دچار افسردگی نشده و فقط تعداد کمی افسرده می شوند. در میان این نوجوانان، دختران در حدود 15 سالگی که ثبات عاطفی پایینی دارند، پس از از دست دادن باکرگی بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند.

محققان معتقدند که به دلیل ترکیب عوامل مختلف، این نوجوانان پس از از دست دادن باکرگی در معرض افسردگی قرار می گیرند. مثلاً دیده شده دخترانی که برای اولین بار در رابطه ای که از نظر عاطفی قوی نبود، آمیزش جنسی داشتند، پس از از دست دادن باکرگی بیشتر در معرض افسردگی قرار گرفتند. برای دخترانی که در روابط غیر متعهد هستند، پایان دادن به رابطه با وجود داشتن رابطه جنسی تأثیر بیشتری بر سلامت روان دارد تا پایان دادن به همان رابطه در صورتی که شامل رابطه جنسی نباشد.

از دست دادن باکرگی یعنی چه؟

از دست دادن باکرگی از فردی به فرد دیگر و در فرهنگ‌های مختلف بسیار متفاوت است. بسیاری از افراد آمیزش آلت تناسلی و واژن ندارند، بلکه آن‌ها به دلیل رابطه دهانی و یا مقعدی، همچنین توسط انگشتان و یا اسباب‌بازی‌های جنسی پرده بکارت خود را از دست می‌دهند. ولی معمولاً با وارد شدن آلت تناسلی مردان وارد واژن، خانم‌ها باکرگی خود را از دست می‌دهند.

دلایل مهمی که باعث ایجاد افسردگی پس از رابطه جنسی می شود:

نداشتن آمادگی روحی و روانی

تغییرات هورمونی

انگ اجتماعی

بدون برنامه اتفاق افتادن

نگران بودن از تصور خود فرد از خودش

آماده نبودن برای رابطه جنسی

برخی از افراد برای رابطه جنسی آماده نیستند، در نتیجه آن‌ها پس از، از دست دادن باکرگی دچار افسردگی می‌شوند. اگر شما نیز در سنین کم زمانی که آماده نیستید پرده بکارت خود را از دست بدهید، مطمئن باشید در بزرگ‌سالی پشیمان و ناراحت خواهید شد. همچنین برخی از افراد در حالت مستی باکرگی خود را از دست می‌دهند و بعد از آن دچار غم و ناراحتی خواهند شد.

گاهی ممکن است خانم‌ها به دلیل اجبار دوست‌پسرشان پرده بکارت خود را از دست بدهند. در این صورت بسیار افسرده می‌شوند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی نیز باعث ایجاد حس و حال خوب و یا بد در افرادی می‌شود که برای اولین بار رابطه جنسی داشتند. برخی از افراد در اثر این تغییرات هورمونی، ممکن است دچار  افسردگی‌های شدیدی شوند.

انگ‌های جامعه

برخی از خانم‌ها به دلیل انگ‌هایی که جامعه بر روی آن‌ها می‌چسباند، پس از از دست دادن پرده بکارت افسرده می‌شوند. جامعه معمولاً به دخترهای جوان فشار زیادی وارد می‌کند. برخی از دختران مجبورند پس از ازدواج با فرد مناسب باکرگی خود را از دست بدهند. اگر زودتر از ازدواج دختران تصمیم بگیرند که پرده بکارت خود را از دست بدهند، درنتیجه جامعه به آن‌ها انگ‌های  اجتماعی زیادی وارد می‌کند. این‌گونه احساس گناه برای خانم‌ها با وحشت غیرقابل‌تصور ممکن است همراه شود.

برآورده نشدن انتظارات

برخی از افراد اتفاق‌هایی که در حین رابطه جنسی می‌افتد، باب میلشان نیست! درنتیجه آن‌ها بسیار غمگین و ناراحت می‌شوند.

نگرانی از ظاهر بدن خود

برخی از خانم‌ها نگران تصور خودشان از بدن خود شده و با از دست دادن باکرگی بسیار افسرده می‌شوند.

برخی از دختران هنگامی‌که پرده بکارت خود را از دست می‌دهند، نگران ظاهر بدن خود شده و مدام فکر می‌کنند که پسرها در مورد بدن آن‌ها چه فکری می‌کنند. این‌گونه خانم‌ها تصور می‌کنند چون باکرگی خودشان را از دست داده‌اند، مردها تمایلی برای سکس با آن‌ها را ندارد. درنتیجه ممکن است دچار افسردگی شوند.

ایجاد درد حین رابطه جنسی

واژن برخی از خانم‌ها ممکن است حین رابطه جنسی منقبض شده و در نتیجه حین رابطه درد زیادی را تحمل کند. این موضوع باعث استرس و اضطراب دختران به‌ویژه در هنگام برقراری اولین رابطه جنسی می‌شود. به طور کلی افرادی که در حین رابطه جنسی دچار درد می‌شوند، پس‌ازآن ممکن است بسیار غمگین و ناراحت شده، حتی این موضوع باعث افسردگی آن‌ها شود. بنابراین برای کاهش درد پارگی بکارت، قبل از رابطه اطلاعات لازم را کسب کنید. به عنوان مثال نشستن در آب سرد، قرار دادن کمپرس سرد بر روی واژن و همچنین مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن باعث کاهش این نوع درد خواهد شد.

با از دست دادن باکرگی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

تغییرات واژن

بعد از اولین رابطه جنسی واژن شما انعطاف پذیرتر می شود. اعتقاد بر این است که واژن زمانی که باکره هستید سفت است. داشتن رابطه جنسی می تواند واژن و کلیتوریس شما را باز کند. دخول مکرر باعث کشسانی بیشتر و کاهش درد می شود. این موضوع همچنین باعث لذت بیشتر دخول می شود. اما این بدان معنا نیست که رابطه جنسی مکرر به واژن شما آسیب می رساند یا آن را کاملا شل می کند. به یاد داشته باشید، واژن شما این قابلیت را دارد که کل نوزاد را به بیرون هل دهد و همچنان دست نخورده باقی بماند، دخول نمی تواند چنین آسیبی را به همراه داشته باشد.

تغییرات در سینه

بعد از رابطه جنسی، اندازه سینه شما بسته به سطح برانگیختگی ممکن است تا 25 درصد یا بیشتر افزایش یابد. شاید مجبور شوید سوتین کمی بزرگتر از چیزی که معمولاً می پوشید بخرید. افزایش سایز سینه به دلیل تغییرات هورمونی است که پس از از دست دادن باکرگی در بدن ایجاد می شود. برانگیختگی باعث افزایش جریان خون در سینه ها شده و باعث تورم و سفت شدن سینه ها می شود.

نوک سینه ها

بعد از رابطه جنسی، نوک سینه ها متمایل به گزگز و درد می شوند که این حساسیت را افزایش می دهد. این مورد به این دلیل اتفاق می افتد که رابطه جنسی باعث جریان خون بیشتر در سینه ها، آرئول و نوک سینه می شود. این حالت تغییری موقتی است که با برانگیختگی همراه است و پس از آن از بین خواهد رفت.

هورمون ها

در طول رابطه جنسی، مغز شما مواد شیمیایی زیادی از جمله اندورفین و هورمون‌های دوپامین و اکسی توسین ترشح می‌کند. اکسی توسین گاهی اوقات “هورمون عشق” یا “هورمون نوازش” نامیده می شود. این ترکیب از مواد شیمیایی عصبی قدرتمند می‌تواند باعث شود که برخی افراد با فردی که با او رابطه جنسی داشته‌اند احساس اعتماد یا پیوند بسیار قوی داشته باشند. هجوم این هورمون ها باعث می شود که شما احساس شادی و رضایت زیادی داشته باشید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد