اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری یا Procrastination  در ساده ترین شکل آن، تعلل ورزیدن در انجام کار ها و به تاخیر انداختن کارها […]

اهمال کاری یا Procrastination  در ساده ترین شکل آن، تعلل ورزیدن در انجام کار ها و به تاخیر انداختن کارها است. با همین تعریف یک خطی و کوتاه می‌ توانید به‌خوبی اهمال کاری را بشناسید و آن را به خاطر تان بسپارید. آدم‌ ها در اهمال کاری فعالیت ‌هایشان را براساس ضرورت و اهمیت مرتب نمی ‌کنند. بلکه آن‌ ها را با توجه به لذتبخش یا رنج ‌آور بودنشان اولویت‌ بندی می‌ کنند و سپس آن را انجام می ‌دهند.

انواع اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری گرایشی:

اهمال کاری گرایشی تقریبا در همه آدم‌ ها اتفاق می ‌افتد. در واقع همه شما گرایش‌ هایی دارید که با توجه به آن‌ها به انجام دادن یا انجام ندادن کار ها ترغیب می شوید.

از جمله دلایلی که اهمال کاری گرایشی را به دنبال می ‌آورد می ‌توان به وجود ترس‌ ها از انجام کار ها، تنبلی و یا لجبازی با خود و دیگران اشاره کرد.

اهمال کاری شناختی:

از دیگر انواع اهمال کاری باید به اهمال کاری شناختی اشاره کرد. این اهمال کاری در مواردی رخ می ‌دهد که فرد به درستی نمی ‌داند چه می‌خواهد و قصد انجام چه کاری را دارد.

این عامل بیشتر به نشناختن اهداف باز می ‌گردد و سردرگمی را برای فرد به دنبال دارد.

اهمال کاری جسمانی:

این نوع اهمال کاری به شرایطی برمی ‌گردد که فرد برای به تعویق انداختن کار ها بیماری را بهانه‌ می ‌کند و به سمت انجام آن نمی ‌رود.

همچنین فقدان انرژی و بی ‌حالی، باعث بروز اهمال کاری جسمانی می ‌شود و فرد را برای انجام کار ها به عقب می ‌اندازد.

دلایل بروز اهمال کاری چیست؟

کمال طلبی

در برخی موارد افراد می خواهند کار مورد نظر خود را به بهترین شکل انجام دهند. به همین دلیلی فکر می کنند که زمان مورد نظر برای انجام دادن آن کافی نیست و انجام کار را به زمان دیگری موکول می کنند. از طرفی مشغله های زندگی رومزه ممکن است زمان مناسب برای انجام کار مورد نظر را در اختیار شما قرار ندهد و شخص دچار اهمال کاری شود.

برنامه ریزی بدون انعطاف

افرادی که در برنامه ریزی خود دچار افراط می شوند، ممکن است به اهمال کاری دچار شوند. این افراد برای برنامه ریزی توان خود را در نظر نگرفته و بیشتر از توان خود کارهای مختلف را در برنامه خود می گنجانند. در چنین مواردی زمان برای انجام تمام کارها نیست و شخص دچار اهمال کاری می شود.

عدم توانایی در کنترل خود

از دیگر مواردی که سبب بروز این مسئله می شود، می توان به ناتوانی افراد در کنترل خود مقابل لذت ها و پاداش های آنی اشاره کرد. این مورد سبب بروز مشکل در رسیدن به اهداف بلند مدت نیز می شود.

رویا پردازی

اگر بیش از حد رویا پرداز باشید و به جای انجام کارها و تکالیف در رویا به نتیجه آن فکر کنید، هم دچار اهمال کاری می شوید. رویا پردازی افراد را از واقعیت دور کرده و سبب جا ماندن شخص از واقعیت می شود.

ترس از شکست

دانش آموزانی که عزت نفس پایین تری داشتند، ترس بیشتری را نیز، تجربه می‌ کردند. آن ها تصوری منفی نسبت به کارآمدی خود داشتند و این باعث می ‌شد برای انجام تکالیف و یا رفتن به سمت اهداف شان، تعلل کنند.

نداشتن مهارت تصمیم گیری

ابهامات و تردید هایی که برای انجام دادن یا انجام ندادن کارهایتان دارید، یکی از ریشه های اهمال کاری شما هستند. اکثرا ممکن است زمان زیادی را صرف گرفتن تصمیمی کنید که مدت ها است باعث ایجاد استرس و حس بی کفایتی در شما شده است. تصمیم گیری درست و آگاهانه یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که در دسته بندی مهارت های نرم جای می گیرد. شما با یادگیری این مهارت می توانید بهترین تصمیم را با کمترین درصد خطا در بهترین زمان ممکن بگیرید.

چگونه می توان اهمال کاری را کاهش داد؟

برای شناخت خود تلاش کنید:

یکی از بهترین راهکار های مدیریت این مسئله شناخت بهتر خودتان است. بنابراین تلاش کنید که روزانه چند دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و خود را بیشتر بشناسید. زمانی که به درک کامل و درستی از خود، شخصیت و توانایی و خواسته ‌هایتان می‌رسید، در انتخاب و انجام و مدیریت کار ها هم به خوبی عمل می‌کنید.

برنامه ریزی واقع بینانه داشته باشید:

همانطور که اشاره کردیم، بیشتری دلیل اهمال کاری، برنامه ‌ریزی غیر واقعی و ایده‌آل گرایانه است. بنابراین یک بار در برنامه ‌ریزی خود تجدید نظر کنید و برنامه خود را با به شکل واقعی و قابل اجرا درآورید.

هر چه برنامه ‌ریزی بهتر و واقعی ‌تری برای فعالیت‌ های خود داشته باشید، در انجام دادن کار ها هم موفق ‌تر خواهید بود.

به عواقب اهمال کاری فکر کنید:

زمانی که عواقب این مسئله را به خودتان یاد آوری می‌ کنید، عملکرد بهتر و درست‌ تری را هم به نمایش می ‌گذارید. بنابراین به خودتان یادآوری کنید که اگر کاری را انجام ندهید، چه پیامد هایی دارد و با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهید شد.

پس از انجام کار ها به خودتان پاداش دهید:

پاداش دادن یکی از بهترین روش‌ های مبارزه و کاهش اهمال کاری است. بنابراین سعی کنید برای انجام دادن و به پایان رساندن کار ها، پاداش‌ هایی را برای خودتان در نظر بگیرید. این کار باعث ایجاد انگیزه برای شما خواهد شد و میزان این مسئله در کار ها را به حداقل می ‌رساند.

اهداف بلند مدت را به اهداف کوچکتر تبدیل کنید:

برای کسانی که به این مسئله مبتلا هستند، انجام اهداف بلند مدت کار چندان راحتی نیست. از طرفی، اجرایی کردن کار های بزرگ و اهداف طولانی مدت، شما را در میانه راه بسیار خسته می‌کند و همین اتفاق، عاملی برای انجام ندادن و به تعویق انداختن کار ها می ‌شود.

پس تلاش کنید اهداف خود را به شکل کوتاه، کوچک و قابل اجرا درآورید و سپس به انجام آن بپردازید.

عادت به جای وظیفه:

زمانی که کاری تبدیل به یک عادت روزانه می‌ شود، انجام آن آسان ‌تر است. بنابراین تلاش کنید که نام وظیفه را از روی آن‌ ها بردارید و به عنوان یک عادت به آن نگاه کنید.

از روانشناس کمک بگیرید:

اگر فکر می‌ کنید به تنهایی قادر به کنترل و مدیریت این مسئله نیستید، بهتر است از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید و این کار را با کمک او انجام دهید. برای آنکه بهترین مرکز روانشناسی و مشاوره یا درمانگران حاذق در این زمینه را پیدا کنید، می ‌توانید از دو روش سرچ اینترنتی و پرسش از افراد آگاه در این زمینه کمک بگیرید. توجه داشته باشید که در مسیر این انتخاب، تنها کلینیک ‌ها و درمانگرانی را انتخاب کنید که نام و نشانی درست و معتبری دارند و بررسی رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها امکانپذیر است.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد