اهمیت علم روانشناسی

اهمیت علم روانشناسی

روانشناسی چیست؟ روانشناسی علم بررسی رفتار، عمکرد و ساختار روانی افراد است. همچنین روانشناسی کاربرد علم برای شناسایی رویدادها، درمان […]

روانشناسی چیست؟

روانشناسی علم بررسی رفتار، عمکرد و ساختار روانی افراد است. همچنین روانشناسی کاربرد علم برای شناسایی رویدادها، درمان مشکلات سلامت روان، بهبود آموزش، اشتغال و روابط است. علم روانشناسی تلفیقی از علوم کاربردی، آموزشی و تئوری است.

حوزه‌های زیرمجموعه روانشناسی شامل موارد زیر است:

·        علوم ورزشی

·        آموزش

·        تجارت و کسب و کار

·        رسانه

·        شرایط جسمانی

·        توسعه انسانی

این حوزه با دیگر علوم از جمله علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی در ارتباط است. روانشناسی به چه معناست؟ این علم از کجا آمده است؟ در این بخش به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

چرا روانشناسی دارای اهمیت است؟

روانشناسی در شکل اولیه خود، به مطالعه درباره مردم می‌پردازد، (آن‌ها چه و که هستند). این علم به چگونگی رفتار، تفکر و بهبود افراد می‌پردازد. بنابر این، تمامی اعمال یک فرد با این حوزه در ارتباط است.

روانشناسی موجب می‌شود افراد چگونگی کارکرد بدن و ذهن را در کنار یکدیگر درک کنند. بهره‌گیری از این دانش به تصمیم‌گیری بهتر و اجتناب از موقعیت‌های استرس‌زا کمک می‌کند. روانشناسی به مدیریت زمان، هدف‌گذاری، رسیدن به اهداف و شیوه زندگی موثر کمک می‌کند.

این علم نه‌تها موجب موفقیت بیشتر افراد می‌شود، بلکه روی سلامت آنان تاثیر دارد. این علم به بسیاری از ما کمک می‌کند تا با بیماری‌ها و اختلالات روانی مقابله کنیم تا ادامه زندگی برایمان راحت‌تر شود. مطالعات روانشناسی به کمک پیشرفت‌های دارویی و تشخیص بیماری‌های گوناگون نظیر آلزایمر و پارکینسون آمده‌اند.

روانشناسی در چه جنبه‌هایی از زندگی ما کاربرد دارد؟

همه ما روزانه از روانشناسی استفاده می‌کنیم؛ از جمله در صحبت با دوستان، بحث با طرف مقابل یا تربیت فرزندان. اما بیشتر مردم نقش روانشناسی را پشت تصمیمات خود درک نمی‌کنند. شناخت نحوه عملکرد ذهن موجب می‌شود روابط مستحکمی بسازیم و بهترین تصمیمات را بگیریم.

در این بخش به پنج نکته اشاره می‌کنیم:

·        برقراری ارتباط با دیگران: روانشناسی زندگی با دیگران را راحت‌تر می‌کند و موجب می‌شود بهتر بتوانیم اطرافیان خود را درک کنیم و با رفتارهای آنان کنار بیاییم.

·        بهبود ارتباطات: درک طرز تفکر و رفتار انسان‌ها موجب می‌شود افراد بتوانند ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند و از طریق اعمال و زبان بدن افراد، آن‌ها را بیشتر بشناسند.

·        ایجاد اعتماد بنفس: شناخت بیشتر خود و ویژگی‌های شخصیتی شما، موجب ایجاد اعتماد بنفس در شما خواهد شد. از این طریق، به نقط ضعف خود پی می‌برید و می‌توانید آن‌ها را اصلاح کنید.

·        موفقیت شغلی: از طریق علم روانشناسی می‌توانید همکاران خود را بهتر درک کنید و دوستی‌های پایداری داشته باشید. شناخت بهتر افراد و تعامل مناسب با آن‌ها در محل کار، موجب پیشرفت شغلی شما خواهد شد.

روانشناسی در چه زمینه‌هایی به کمک شما آمده است؟ در بخش دیدگاه، نظرات خود را به اشتراک بگذارید و برای رزرو وقت مشاوره با ما در تماس باشید.

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب