اهمیت مشاوره نوجوان

مشاوره نوجوان با بررسی مشکلات نوجوان و ارائه راهکار های مناسب از این فشار های روانی می‌ کاهد و راه […]

مشاوره نوجوان با بررسی مشکلات نوجوان و ارائه راهکار های مناسب از این فشار های روانی می‌ کاهد و راه تعامل با محیط اطراف را به نوجوان می ‌آموزد.

دوره نوجوانی یکی از حساس ‌ترین دوره‌ های زندگی یک فرد است. زیرا نوجوان در این دوره در معرض تغییراتی قرار می ‌گیرد که زندگی او را دچار تحول می کند.
در این دوره به دلیل فاصله گرفتن نوجوان از خانواده و هویت ‌یابی، بیشتر با همسالان خود ارتباط برقرار می‌ کند. همین اتفاق طبیعی می ‌تواند چالش ‌هایی را به دنبال داشته باشد و خانواده به درستی نتوانند نوجوان را راهنمایی و او را از خطرات حفظ کنند. برخورد با نوجوانان نیازمند کسب آگاهی درست و یادگرفتن نحوه برقراری ارتباط سازنده است. اینجاست که ضرورت مراجعه به مشاور و روانشناس نوجوان بیش از پیش مشخص می ‌شود.

دوره نوجوانی به چه دوره ای گفته می شود؟

نوجوانی به حد فاصل دوره کودکی و جوانی گفته می‌ شود که در آن نوجوان دچار تغییرات جسمی، روانشناختی و هویتی می ‌شود. نوجوانی معمولا به سن 10 تا 19 سالگی گفته می ‌شود که مرحله عبور از کودکی و ورود به جوانی ا‌ست.
 نوجوانان در این دوره با رشد جنسی و شناختی مواجه می‌ شوند که این تغییرات آنان را در معرض آسیب ‌ها و خطر بیشتری قرار می ‌دهد.
فرد در دوره نوجوانی از کودکی خود فاصله می ‌گیرد. به همین دلیل وابستگی او به خانواده تا حد زیادی کاهش می ‌یابد. بنابراین نوجوان برای کسب نقش ‌های اجتماعی خود و ورود به جامعه، سعی می‌ کند با گروه همسالان و گروه ‌های اجتماعی دیگر ارتباط برقرار کند.
 ارتباط با همسالان هم می ‌تواند سازنده باشد و موجب بالا رفتن عزت ‌نفس نوجوان شده و هم می ‌تواند موجب بروز رفتار های پرخطر در او شود. نوجوانان برای کسب حمایت و پذیرش از گروه همسالان خود ممکن است دست به رفتار های پرخطر مانند مصرف مواد مخدر، برقراری روابط جنسی و.. بزنند.
یک مشاور و روانشناس نوجوان می ‌تواند نوجوان را در این مرحله راهنمایی کند تا علاوه بر کسب استقلال و جامعه ‌پذیری از آسیب ‌ها در امان بماند و برای بهتر زیستن تلاش کند.

هدف از مشاوره نوجوان چیست؟

روانشناسی نوجوان یکی از چندین تخصص روانشناختی است که بر سال های شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان تمرکز می کند و هدف آن ساخت شخصیت کامل با روح و روان سالم برای تمام نوجوانان است.

هدف اصلی دکتر روانشناس و مشاوره نوجوان استفاده از دانش و تخصص یک مشاور آموزش دیده است تا نگرانی های شما را آرام کند و به فرزند شما کمک کند تا به عملکرد مناسب خود دست یابد. روانشناسی و مشاوره نوجوان می تواند ابزارهای لازم برای مقابله با مسائل و هرگونه شرایط بهداشت روانی را به روشی سالم و مثمر ثمر در اختیار شما و فرزندتان قرار دهد. این متخصص می تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا در اوقات ناخوشایند، ترسناک، تحریک کننده اضطراب و چالش هایی با استرس و آشفتگی کمتر حرکت کنید.

فواید مشاوره نوجوان

مسب اعتماد به نفس:

 یکی از مواردی که مشاور و روانشناس نوجوان انجام می ‌دهد بازیابی اعتماد به ‌نفس در فرد است. روانشناس نوجوان به او مهارت ‌های عزت ‌نفس را آموزش می‌ دهد، و او را یاری می‌ کند تا در فرآیند جامعه ‌پذیری با اعتماد به ‌نفس بالایی عمل کند.

نوجوانی دوره‌ای است که فرد با یادگیری توانایی ‌های جدید و استعداد های خود از گروه همسالان، والدین و جامعه، بازخورد هایی را دریافت می ‌کند. در صورت مثبت بودن این بازخورد ها حس اعتماد به ‌نفس در نوجوان ایجاد می ‌شود. به همین دلیل است که نوجوانان در این دوره به دنبال یافتن گروهی هستند که در آن پذیرفته شوند. بنابراین بازخورد های منفی و عدم درک و پذیرش برای نوجوان، به‌ویژه در خانواده، می ‌تواند مشکلات زیادی را برای او ایجاد کند.

جلوگیری از افسردگی:

 بحران هویتی که نوجوانان تجربه می ‌کنند، در بسیاری از موارد با افسردگی و انزوا همراه است. این افسردگی اگر به طور مناسب درمان نشود و یا نوجوان خود را از خانواده و اجتماع جدا ببیند. ممکن است منجر به افکار خودکشی یا خودآزاری شود. با مراجعه به مشاور و روانشناس نوجوان، می ‌توان جلوی ابتلا به افسردگی و مشکلات مرتبط با آن را گرفت.

علاقه به خود:

یکی از مواردی که نوجوان را در این دوره با بحران مواجه می‌ کند این است که نوجوان در این دوره با پایین آمدن اعتماد به ‌نفس و بحران شناختی از خود متنفر می‌ شود و خود یا ویژگی ‌های ظاهری مثبت خودش را نمی ‌پذیرد.
مشاور و روانشناس نوجوان او را یاری می‌ کند تا با خود آشتی کند و خودش را دوست بدارد تا بتواند با دیگران بهتر و موثرتر ارتباط بگیرد.

یادگیری مهارت های اجتماعی:

مشاور و روانشناس نوجوان به او می ‌آموزد که چگونه برابر معضلاتی مانند سواستفاده، زورگویی، مواد مخدر و.. مصمون بماند و بتواند در ابتدا این مسائل را با دیگران درمیان بگذارد.
یادگیری مهارت‌ های اجتماعی مورد نیاز، به نوجوان کمک می‌کند که بحران ‌های زندگی خود را به‌ خوبی مدیریت کرده و از معضلات پیش ‌رو فاصله بگیرد.

مشاوره تحصیلی:

 افت تحصیلی یکی از مسائل مهمی است که اغلب نوجوانان در برهه خاصی، با آن درگیر می ‌شوند. در بسیاری از موارد این افت تحصیلی، حاصل مسائل و بحران ‌های نوجوانی است که به این شکل بروز می‌کند. مشاوره نوجوان با بررسی مشکلات نوجوان در مدرسه می‌ تواند تاثیر زیادی بر پیشرفت تحصیلی او داشته باشد. مشاور به نوجوان کمک می ‌کند با برنامه ‌ریزی مناسب عملکرد بهتری در زمینه تحصیلی داشته باشد.

کاهش استرس:

یکی از مشکلات مهم دوره نوجوانی افزایش استرس و اضطراب است. اگر نوجوان نتواند به درک درستی از هویت خویش دست پیدا کند و آینده‌ای را برای خود متصور شود، دچار استرس و اضطراب می‌شود. یک مشاور و روانشناس نوجوان به فرد کمک می‌ کند، برای یافتن هدف و برنامه ‌ریزی در آینده، در مسیر درستی حرکت کند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب