بیوریتم یعنی چه؟

بیوریتم یعنی چه؟

بیوریتم می تواند پیش بینی کند که در چه روزهایی خوشحال یا غمگین خواهیم بود. در چه روزهایی پرانرژی و […]

بیوریتم می تواند پیش بینی کند که در چه روزهایی خوشحال یا غمگین خواهیم بود. در چه روزهایی پرانرژی و فعال و یا کم کار خواهیم بود. در چه روز هایی از سال قوای فکری ما در بهترین یا بدترین حالت خود قرار خواهد گرفت. پس در چهار زمینه بیوریتم از آینده ما خبر می دهد. جسمی، احساسی، ادراکی، حس ششم.

پیشینه بیوریتم چیست؟

در سال 1890 میلادی برای نخستین بار یک پزشک آلمانی بنام ویلیام فلیس وجود سیکل های بیوریتم در بدن انسان را کشف کرد. او که آمار و تحقیقات زیادی بر روی وضعیت بیمارانش انجام می داد پی به وجود سیکل های 23 روزه ی فیزیکی و 28 روزه احساسی در وجود بیماران خود برد. جالب اینجاست که همزمان با وی بدون اطلاع از نتایج او، روانشناس دیگری بنام پروفسور هرمان اسووبودا در اتریش نتایج دوره ای 23 روزه فیزیکی و 28 روزه احساسی را بدست آورد. که این نتایج یکسان و مستقل از هم به طور شگفت انگیز باعث تأیید نظریه بیوریتم و علاقمندی دیگر دانشمندان همچون فروید و نیز انجام آزمایشات دیگری در این زمینه شد. در سال 1920 دکتر آلفرد تلتشر با بررسی توان یادگیری و قدرت فکر شاگردان خود سیکل 33 روزه ادراکی را کشف نمود و بعدها سیکل 38 روزه که بر حس ششم و الهامات درونی تأثیر داشت نیز کشف شد.

انواع سیکل های بیوریتم

احساسی:

این سیکل که بر سیستم عصبی، حالات روحی و احساسات انسان تاثیرگذار است دوره 28 روزه دارد که 14 روز اول احساس شادی و نشاط و خوش بینی را ایجاد کرده و 14 روز دوم که نمودار در حالت منفی است امکان کسالت، بی حوصلگی و کج خلقی وجود دارد.

فیزیکی:

این سیکل بر نیروی جسمانی، قدرت و بنیه و تکاپوی انسان تاثیرگذار است. دارای دوره 23 روزه است که 5/11 روز آن در منطقه مثبت و پرانرژی به سر می برد و 5/11 روز دیگر آن در حالت سطح انرژی پائین و در نتیجه قدرت و استقامت نیز پایین می باشد.

ادراکی:

این سیکل بیوریتم که بر قدرت ذهن و کارکرد مغز و میزان یادگیری و حافظه تأثیرگذار است دارای پریود 33 روزه می باشد که 5/16 روز نمودار مثبت و باعث کارکرد بهتر مغز و تصمیم گیری و یادگیری بهتر می شود و از روز 17 تا 33 که نمودار منفی است کارکرد مغز پایین و حافظه و قضاوت و تصمیم گیری ضعیف می گردد.

حس ششم:

این سیکل از سیکل های فرعی محسوب می شود و مؤثر بر حس ششم و الهام و دریافت مستقیم می باشد و دارای دوره 38 روزه «19 روز مثبت و 19 روز منفی» است.

نمودار بیوریتم چگونه رسم می شود؟

نمودار بیوریتم به شکل نمودارهای سینوسی رسم و تحلیل می‌شوند. اگر کمی با علم ریاضی آشنا باشید، حتما می‌دانید که نمودارهای سینوسی، به شکل موج رسم می‌شوند. این نمودارها دارای نقاط اوج یا مثبت (ماکزیمم) و فرود یا منفی (مینیمم) و بحرانی هستند.

ناحیه مثبت همان ساعات و روزهایی هستند که افکار مثبت دارید، کارها را به خوبی انجام می‌دهید و مطمئن هستید که قدرت و توان خوبی دارید. در واقع موفقیت بی چون و چرا برای شماست؛ البته منظور این است که از تلاش‌هایتان بهترین نتیجه را می‌‌گیرید.

ناحیه منفی همان لحظاتی هستند که تمام تلاش‌تان را می‌کنید، اما خیلی کمتر از آنچه که تلاش کرده‌اید، بدست می‌آورید. حالتان خوب نیست، بی‌حوصله و خسته هستید. بیشتر دوست دارید تنها باشید و کسی آرامش‌تان را برهم نزند. زمانی که این روزها را سپری می‌کنید، بهتر است آنچه را که در روزهای مثبت بدست آورده‌اید را تثبیت کنید. این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

روزهای بحرانی روی نمودار زمانی است که از نقطه مثبت به سمت نقطه منفی (و یا بالعکس) در حال تغییر هستید. در این روزها آشفته هستید و بهتر است تصمیم‌گیری‌های مهم را انجام ندهید. تمرکزتان به شدت پایین است و شاید به نفعتان باشد که خود را درگیر مسائل نکنید.

روز بحرانی در بیوریتم چیست؟

نمودار بیوریتم به شکل سینوسی گاه در منطقه مثبت و گاه در منطقه منفی در حال بالا و پایین رفتن است و هیچ کدام لزوماً خوب یا بد نیست، این حالت پر و خالی شدن مثل شارژ و دِشارژ باطری یک حالت طبیعی است، اما در نمودار روزهایی وجود دارد که حساس و روز بحرانی نامیده می شود.

لحظه ای که نمودار از منطقه مثبت به منطقه منفی وارد و از خط مبنا می گذرد لحظه بحران یا روز بحرانی نامیده می شود. در واقع سطح انرژی یک لحظه صفر می شود مثل باتری که یک لحظه خالی می شود تا مجدداً زیر شارژ قرار گیرد. پدیده بحران مانند این است که جسم گرمی یک دفعه وارد محیط سرد می شود این گرم و سرد شدن مانند شوک در آن ریتم ایجاد ناپایداری می کند و روز بحران هر سیکل ناپایداری و تزلزل و شوک در آن ریتم ایجاد می کند و باعث آشفتگی و یا احتمال بروز خطا و اشتباه و در نتیجه حادثه برای فرد است و به فرد توصیه می شود در این روز بیشتر مراقب خود باشد. روزهای بحران سیکل فیزیکی، احساسی، ادراکی و حس ششم به ترتیب در روزهای 5/11 و 14 و 5/16 و 19 روز از ابتدای نمودار محسوب می گردد.

فلسفه بیوریتم

با کمی دقت و تأمل در محیط اطراف خودمان در می یابیم که در اکثر چیزها حالت دوره ای و تکرار وجود دارد پیدایش شب و روز، حرکت ماه به دور زمین، چرخش زمین به دور خورشید و پیدایش فصل ها و تکرار آنها و رشد گیاهان در بهار و خواب زمستانه آنها و کوچ پرندگان مهاجر و وزش بادها و ریزش برگ درختان و رویش مجدد آنها همه حکایت از وجود فلسفه بیوریتم در کل کائنات می کند که البته خالق هستی در هر گوشه هستی بیوریتم مخصوص خودش را آفریده و در کتاب آسمانی قرآن آیات فراوانی اشاره به این موضوع دارند مثلاً در آیه 80 سوره مؤمنون: «او کسی است که زنده می دارد و می میراند و در پی یکدیگر آمدن شب و روز از اوست، آیا تعقل نمی کنید؟» و نیز در آیه 5 سوره جاثیه: «در پی یکدیگر آمدن شب و روز، و روزیی (بارانی) که خداوند از آسمان فرو فرستاده است، و زمین را پس از پژمردنش بدان زنده داشته است و در گرداندن بادها مایه های عبرتی برای خردمندان هست» این آیات اشاره به بیوریتم در طبیعت و تعقل در آن می کند و در آیات فراوان دیگری اشاره به گردش خورشید و ماه، شب و روز و حیات مجدد گیاهان که همه را مایه های عبرت برای اندیشه وران می داند و با دقت در این پدیده وجود سیکل های بیوریتم را می توان درک کرد، در واقع خالق هستی وجود بیوریتم را در جهان هستی لازم دانسته و در هر گوشه ای آن را به شکلی خلق کرده است البته بهترین و کاملترین آفرینش خداوند انسان است که اشرف مخلوقات محسوب شده و کاملترین شکل های بیوریتم در جهت منافع او در وجود انسان خلق شده است که باعث تغییر حالات مختلف درون انسانها می گردد

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب