تاب آوری چیست؟

تاب آوری چیست؟

بروز مشکلات، جزئی از واقعیت زندگی هر انسانی است. تاب آوری مهارتی است که، به فرد این امکان را می […]

بروز مشکلات، جزئی از واقعیت زندگی هر انسانی است. تاب آوری مهارتی است که، به فرد این امکان را می دهد در مقابله با سختی های زندگی ایستادگی کند و به زندگی باز گردد. تاب آوری به فرد کمک می کند که در مقابل شکست ها و ناکامی ها تسلیم نشود. بلکه نیروی خود را دوباره بازیافته و از بین تاریکی ها، راه خود را برای رسیدن به قله های موفقیت پیدا کند.

روان شناسان در یافته اند، که برخی از عوامل کمک کننده نظیر: مثبت اندیشی، خوش بینی، مهارت تنظیم هیجان و تغییر نگرش خود نسبت به شکست ها، در بازگشت فرد به زندگی نرمال موثر است.

براساس مطالعات، نگرش واقع بینانه نسبت به اتفاقات ناگوار می تواند، تاثیرات آن را در ذهن و جسم به میزان قابل توجهی کاهش دهد. فرد به دور از تنش و با حفظ خونسردی خود، نسبت به قابلیت های خود آگاه می شود و شروع به تحلیل اشتباهات خود می کند، تا راهکارهای رفتاری موثر را در پیش گیرد.

تاب آوری مهارتی اکتسابی و آموختنی است. در هنگام وقوع حوادث ناگوار، افرادی که تاب آوری را پیشه خود می سازند، نه تنها می توانند نجات یابند، بلکه مسیر زندگی خود را به سوی دستیابی به موفقیت تغییر می دهند. عوامل و فاکتور های تاب آوری می تواند در افراد به تدریج رشد یابد.

تاب آوری و واکنش نسبت به چالش ها:

به دنبال تاب آوری، فرد بدون آسیب روانی، می تواند با دردها، رنج ها و مشکلات مواجه شود. هرچند این امر در اکثر مواقع قابل انجام نیست. تحقیقات بر روی رفتارها و نحوه تاب آوری افراد درهنگام بحران ها همچنان ادامه دارد.

بحران هایی مانند: از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل، ابتلا به بیماری های مزمن یا حاد و دیگر مشکلات.

شما می توانید مشکلات اقتصادی و شخصی خود را ناشی از ناکارآمدی خود بدانید. یا بر عکس در صدد شناسایی عوامل موثر، در بروز آن باشید. شما می توانید بر این باور باشید که، زندگی به صورت یک خط ممتد است. یا اینکه زندگی ترکیبی از خوبی ها و بدی ها، از دست دادن ها و به دست آوردن ها است. شناسایی مشکلات و پذیرفتن پستی و بلندی های زندگی، سطح بالایی از تاب آوری افراد است.

با مطالعه داستان زندگی مردمان عادی که با چالش های سختی درگیر بودند، می توان دریافت که، احتمال غلبه بر فجایع و مشکلات وجود دارد. حتی بعضاً چالش ها توانسته اند فرد را قوی تر کنند.

چگونگی اثر شکست ها در دستیابی به موفقیت های آتی:

شکست و غلبه بر شکست، از خصیصه های آدمی است. شکست ها به مانند سنگریزه هایی در مسیر موفقیت هستند و می توانند درس انسانیت، شکوفایی و همدلی به انسان بیآموزند.

پذیرش شکست به معنی تظاهر به خوشنودی و یا حتی، به معنای احساس ناکامی از نرسیدن به اهداف نیست. بلکه به معنی پذیرفتن احساسی است که بعد از هر شکست ایجاد می شود. مشاوره روانشناسی بر این باور است که، تلاش برای دریافتن علل ناکامی ها و شکست ها، سعی در عدم قضاوت غیر منطقی و کنترل خشم، از مهارت های اصلی تاب آوری محسوب می شود.

این مهارت باعث تنظیم هیجان می شود و نیز سبب درس گرفتن از تجربه های تلخ و مانع تکرار شکست های مشابه در آینده خواهد شد.

در صورتی که مایل به اموختن نحوه مقابله با مشکلات و پذیرش آن ها هستید، می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل فرمائید.

https://www.psychologytoday.com/us/basics/resilience

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب