تاثیرات تفاوت درآمد مالی زوجین

تاثیرات تفاوت درآمد مالی زوجین

تاثیرات تفاوت درآمد مالی زوجین نسبت به یکدیگر، نداشتن تفاهم و اختلاف خانوادگی شاید بین خیلی از زوج ‌ها رایج […]

تاثیرات تفاوت درآمد مالی زوجین نسبت به یکدیگر، نداشتن تفاهم و اختلاف خانوادگی شاید بین خیلی از زوج ‌ها رایج باشد. معمولا یکی از موضوعاتی که بیشترین موارد اختلاف را به خود اختصاص می‌دهد مسائل مالی است. مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ روابط خانوادگی به چاپ رسید، بیشتر از ۴۵۰۰ زوج را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که اختلاف بر سر مسائل مالی مهم‌ ترین دلیل از هم پاشیده شدن زندگی‌ ها است.

میزان درآمد افراد تاثیر زیادی بر زندگی فردی و اجتماعی آنها دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که امکانات معیشتی و رفاهی، محل زندگی، روابط اجتماعی، گروه دوستان و نوع تفریحات با میزان درآمد افراد ارتباط مستقیمی دارد. همچنین درآمد یکی از موارد مهمی است که می‌تواند در زندگی خصوصی افراد نقش مهمی بازی کند و حتی زندگی مشترک آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

در یک قرن گذشته ورود زنان به بازار کار و صنعت گسترش چشمگیری یافته است. زنانی که برای قرون متوالی در خانه بودند و یا در فعالیت ‌های اقتصادی خانوادگی مانند کشاورزی و دامداری فعالیت داشتند، دریافتند که می‌ توانند خارج از چهارچوب خانه و خانواده کسب درآمد کنند.

این مساله به همراه مطالبات حقوق برابر میان زنان و مردان سبب شد تا زنان بیشتری در سراسر جهان از خانه‌ ها بیرون بیایند، ادامه تحصیل دهند، حرفه و هنری بیاموزند و وارد مشاغل گوناگون شوند.

به همین سبب مساله درآمد زایی که در قرون گذشته بیشتر بر دوش مردان بود اکنون بین همسران تقسیم شده اما تفاوت دستمزد ها می‌ تواند با ایجاد معضلاتی به طرق مختلف زندگی مشترک را دچار تنش کند.

معضلات تفاوت درآمد زوجین با یکدیگر چیست؟

تصمیمات یک جانبه فرد با درآمد بالاتر برای کل خانواده:

زمانی که تفاوت میان درآمد ها زیاد است، این خطر وجود داد که زوج با درآمد بالا تر برای بسیاری از مسائل مربوط به خانواده به طور یک جانبه و بدون مشورت با آنان تصمیم بگیرد. در این مواقع استدلال فرد این است که من تمامی یا بخش بزرگی از مخارج این خانواده را پرداخت می‌کنم و به همین علت تصمیمات خانواده باید براساس نظرات من اتخاذ شود و دیگران در صورت مخالفت از امکاناتی که با سرمایه من فراهم می‌ شود، محروم می‌ گردند.

استرس و اضطرابی که منجر به بی ‌میلی و سردی می ‌گردد:

اگر بار اقتصادی خانواده به دلیل تفاوت درآمد تنها بر عهده یکی از همسران باشد، این احتمال مطرح می ‌شود که فرد به خاطر فشار مالی دچار استرس و اضطراب شود. استرس و اضطراب می ‌تواند به بی ‌تفاوتی نسبت به زندگی خانوادگی بیانجامد و زندگی مشترک را در خطر خیانت و فروپاشی قرار دهد.

تمامی مخارج خانواده تنها بر عهده یک نفر خواهد بود:

تفاوت میان درآمد همسران گاها سبب می‌شود که بار اقتصادی خانواده به طور کامل بر دوش فرد با درآمد بالاتر قرار گیرد. در این حالت فرد با درآمد کمتر بر اساس این استدلال که «درآمد تو بیشتر است و بنابراین باید تمام هزینه ها را پرداخت کنی» از قبول مسئولیت اقتصادی خانواده سر باز زند.

سرباز زدن از مسئولیت‌های غیر اقتصادی:

یکی دیگر از مسائل رایج میان زوج‌ هایی با موقعیت مالی متفاوت، سرباز زدن از مسئولیت‌ های خانه و خانواده است. در این حالت زوجی که تمامی یا بخش بزرگی از تامین معاش خانواده را بر عهده داد با این استدلال که «من خارج از خانه کار می‌ کنم و هزینه ‌ها را پرداخت می‎کنم بنابراین کارهای درون منزل به من ربطی ندارند» از مسئولیت ‌های زندگی خانوادگی از قبیل رسیدگی به نظافت خانه، مشارکت در خرید مایحتاج روزانه، آشپزی و نگهداری از فرزندان سرباز زند، مساله ای که می ‌تواند منجر به بروز اختلافات شدیدی میان همسران شود.

راه حل چیست؟

اهداف مشترک ایجاد کنید

بهتر است با شریک زندگی‌ تان بنشینید و لیستی از اهداف مالی خود تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید هر ماه چقدر باید پس ‌انداز کنید. اگر هنوز هیچ کدام‌ تان به پس‌انداز بازنشستگی فکر نکرده ‌اید، می ‌توانید تصمیم بگیرید که هر کدام از شما ۱۰ درصد درآمد ماهیانه‌ خود را در حساب بازنشستگی خودش پس‌انداز کند.

معمولا، بهتر است به اندازه‌ی ۳ تا ۶ ماه از حقوق ‌تان را در حسابی مجزا برای روز مبادا نگه دارید. با توجه به مجموع درآمد های هر دو نفرتان مشخص کنید که هر ماه چه مقداری را می‌ توانید با خیال راحت کنار بگذارید. اگر می‌ توانید به مدت ۶ ماه با پس‌انداز ۱۰ میلیون تومان زندگی کنید و توانایی این را دارید که هر ماه یک میلیون تومان پس‌انداز کنید، پس حدود ۱۰ ماه طول می ‌کشد تا به مقدار پس ‌اندازی که برای روز مبادا لازم دارید، برسید.

در کنار اهداف پس‌ انداز بلند مدت، باید اهداف کوتاه ‌مدت ‌تر هم برای خود تعیین کنید. مثلا اگر ماشین ‌تان قدیمی و خراب است، توافق کنید که ماهیانه مقداری از پس‌انداز‌تان را برای خرید یک ماشین نو کنار بگذارید. همچنین می‌توانید یک حساب پس‌انداز مشترک هم برای مخارج سالیانه‌ی سفر داشته باشید.

منصف باشید

حتی اگر میزان تفاوت درآمد زوج ‌ها خیلی زیاد باشد، باز هم باید در کنار هم برای ایجاد یک بودجه‌ مناسب و متعادل همکاری کنند. به جای اینکه مخارج مشترک ‌تان را تقسیم بر دو کنید، آنها را به گونه ‌ای تقسیم کنید که هر کدام از شما به نسبت درآمدش، قسمتی از مخارج را بر عهده داشته باشد.

اگر یکی از زوج ‌ها ماهیانه ۳ میلیون تومان درآمد دارد و دیگری ۲ میلیون، و اقساط خانه‌تان ماهیانه ۱ میلیون تومان است، زوجی که درآمد بالاتری دارد می‌تواند در ماه ۷۰۰ هزار تومان از حقوقش را به قسط خانه اختصاص دهد و زوج کم‌ درآمد تر ۳۰۰ هزار تومان را.

در تصمیم ‌گیری‌ هایی که به امور خانه مربوط می‌ شوند، هر دو نفر باید سهیم باشند. به عنوان مثال، حتی وقتی فردی که درآمد بالاتری دارد قرار است تمامی هزینه‌ سفر را بپردازد، بدین معنی نیست که فقط او به تنهایی باید تصمیم بگیرد که مقصد سفر کجا باشد.

اگر این موضوع در مورد شما صدق می‌کند، حتما احساسی که از آن دارید را با همسرتان در میان بگذارید. شاید شریک زندگی ‌تان نمی ‌داند که با این کار به احساسات شما لطمه وارد می‌کند. در این موارد، می‌ توانید با ملایمت به او یادآوری کنید که مهم این است که هر دوی شما کار می‌کنید و زحمت می‌کشید و اینکه درآمد کدام یک بیشتر است در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب