ترس از مرگ یا تاناتو فوبیا چیست؟

ترس از مرگ یا تاناتو فوبیا چیست؟

ترس از مرگ یکی از سالم ترین احساسات بشری است. ترس از مرگ به انسان ها انگیزه می دهد تا […]

ترس از مرگ یکی از سالم ترین احساسات بشری است. ترس از مرگ به انسان ها انگیزه می دهد تا قدر زندگی خود را بدانند و با دنبال کردن اهداف و دوری از خطرات از خود محافظت کنند. بعضی از افراد ترس از مرگ را دلیل خوبی برای انجام اعمال مثبت می دانند و برخی از افراد آن را بهانه ای برای تنبلی می دانند. زمانی که ترس از مرگ در بستر نامناسب قرار بگیرد و فرد را دچار اضطراب بیمارگونه کند، این ترس طبیعی تبدیل به یک اختلال می شود.

علل ترس از مرگ، مثل خود مردن، مبهم و گسترده است و هر کسی برای خود دلیلی دارد. ترس از مرگ می‌ تواند خود را به شکل‌ های مختلف مانند اضطراب بیماری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و… خود را نشان دهد. ترس از مرگ یا تاناتو فوبیا یعنی من همیشه یک پس زمینه مبهم و عجیب در ذهن خود دارم به طوری که این پس زمینه برای من تاثیرات بدی به همراه دارد. به من دلشوره می دهد و فکر می کنم که به زودی می میرم و این موضوع بسیار پر اهمیت است.

تاناتوفوبیا گاهی باعث می شود تا افراد هیچ لذتی از زندگی نبرند و از رشد احساس سالم در آنها جلوگیری می شود. ترس از مرگ بعد از ترس از سخنرانی در جمع، یکی از شایع ترین ترس های بشر است.

دلایل ترس از مرگ چیست؟

رفتار گذشته:

بسیار از افرادی که دچار ترس از مرگ هستند از عدم رضایت خود در زندگی رنج می برند. افرادی که در زندگی درگیر نارضایتی های پی در پی هستند معمولاً از مرگ می ترسند. حقیقت این است که این افراد همیشه فکر می کنند که هیچ کاری برای دنیا نکرده اند و دنیا نیز هیچ کاری در حق آنها نکرده است. از سوی دیگر این تصور را دارند که همیشه مورد ظلم واقع شده اند.

لذت نبردن از زندگی:

بسیاری از افراد از زندگی خود لذت نمی برند. این مسئله در ذهن این افراد اثرات منفی می گذارد. این افراد همیشه این فکر را می کنند که باید از امکانات زندگی بیشتر استفاده کنند و این موضوع به آن ها استرس و اضطراب می دهد و باعث ترس زیاد از مرگ می شود. در واقع تصور می کنند که دیگر دیر شده و زمان کافی برای رسیدن به آرزوها وجود ندارد. این افکار به صورت هوشیار و ناهشیار در این افراد دیده می شود و سبب ترسی از نیستی و مرگ می شود.

ترس از دنیای پس از مرگ:

بسیاری از افرادی که به تاناتوفوبیا دچار هستند تفکر درباره زندگی فعلی خود را کنار گذشته و به عاقبت خود در دنیای پس از مرگ فکر می کنند. این افراد فکر می کنند که آینده ای بسیار تلخ و دردناکی پیش رو دارند. آینده ای که هرگز برایشان خوشایند نیست. در ذهن خود همیشه به دنبال مجازات هستند و ترس از آینده در آنها عملکرد بهتری دارد.

عدم آگاهی از جهان پس از مرگ:

وقتی تصور کنیم با مرگ همه چیز پایان پیدا می کند، زندگی معنا و مفهوم منطقی خود را از دست می دهد. این افراد ترس از مردن دارند و مرگ را پایان زندگی می دانند و حس می کنند که این دنیا پوچ است و زمان بسیار محدود است. در واقع لذت از زندگی را از خود دریغ می کنند.

مشاهده مرگ نزدیکان:

علاوه بر تاثیر غم انگیزی که دیدن مرگ نزدیکان و عزیزان بر افراد می گذارد، ترس از ناراحتی و آزار دیگران در اثر مرگ خودشان است. این افراد از ناراحتی و گریه عزیزانشان بیزار هستند و دوست ندارند با مردن شان، دیگران آزار ببینند. شاید در دید اول زیبا باشد ولی این دیدگاه ممکن است آسیب ‌های زیادی در زندگی به بار بیاورد.

مبارزه با ترس از مرگ

هدف داشته باشید

داشتن اهداف طولانی مدت و بزرگ باعث ایجاد انگیزه در افراد می شود. حرکت به سمت اهدافی که خواسته قلبی است یک نوع رضایت از خود و احساس خوشحالی برای افراد به وجود می ‌آورد.

روابط صمیمانه

هیچ چیز در این دنیا به اندازه داشتن یک رابطه صمیمانه و دوستانه تاثیر گذار نیست. داشتن یک رابطه عاشقانه با خانواده و دوستان و همینطور لذت بردن از زندگی سبب می شود تا ترس زیاد از مرگ کاهش یابد. مهربانی مهمترین چیزی است که باید پیش روی خود قرار دهید. معنای زندگی در مهربانی خلاصه می شود.

درباره ترس صحبت کنیم

زمانی که افکار خود را به زبان می‌ آورید بهتر می‌توانید درباره آن‌ها تصمیم بگیرید. بهتر است ترس از مرگ را در دل خود نگه ندارید. در مورد آن با دیگران صحبت کنید. بگذارید آنها هم در مورد مرگ صحبت کنند و افکار خود را به زبان بیاورند این روش اثرگذاری در درمان اضطراب و استرس می باشد.

خود را ماندگار کنید

افرادی که از فراموش شدن پس از مرگ دچار هراس هستند و این مسئله باعث ترس آنها از مرگ است، می توانند با انجام فعالیت هایی که نام آنها را زنده نگه می دارد بر این ترس خود غلبه کنند.

استفاده از روش های ذهن آگاهی

در بیشتر مواقع ترس از مرگ با افکار وسواس گونه همراه است و به مرور زمان تبدیل به وسواس فکری عملی می ‌شود. این وسواس خود منجر به تشدید ترس ‌ها می‌ شود و چرخه ‌ای معیوب را تشکیل می ‌دهد. برای این که این چرخه را متوقف کنید لازم است خود را به وضعیت آرامش بخش برسانید. یکی از راه حل ‌های رسیدن به آرامش استفاده از روش‌های ذهن آگاهی است که توسط روانشناس آموزش داده می شود و در آن‌ ها می‌ توانید افکار وسواس گونه‌ خود را با دیدی باز تر مورد بررسی قرار دهید. تنفس عمیق به شما کمک می ‌کند تا تنها بر یک موضوع تمرکز کنید و افکار منفی را از خود دور کنید.

قرار گرفتن در طبیعت

رفتن به طبیعت و انجام تکنیک ‌های آرام سازی در طبیعت به شما کمک می‌ کند آرامش بیشتری کسب کنید. رفتن به کوه و جنگل را در برنامه خود قرار دهید و حداقل هفته‌ ای یک بار به طبیعت بروید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب