ترنس به چه افرادی گفته می شود؟

ترنس به چه افرادی گفته می شود؟

ترنس که نام دیگر آن تراجنسی می باشد به افرادی گفته می شود که هویت جنسی خود را قبول نداشته […]

ترنس که نام دیگر آن تراجنسی می باشد به افرادی گفته می شود که هویت جنسی خود را قبول نداشته و رفتار های خاصی دارند. این افراد معمولا رفتار هایشان مانند رفتار های جنس مخالف است. و تمایلاتشان مانند هم جنسان خود نیست.

ترنس ممکن است در همه جوامع و در هر قسمتی از دنیا وجود داشته باشد اما نکته غم انگیز این است که این افراد معمولا مورد تمسخر دیگر افراد قرار می گیرند در صورتیکه با بالا رفتن سطح فرهنگ جامعه نباید چنین رفتاری شود. این افراد دارای شخصیت مخالف با هم جنسان خود هستند و این موضوعی نیست که نتیجه آن طرد شدن این افراد باشد.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد ترنس حس می ‌کنند جنسیتی که دارند با جنسیتی که در بدو تولد به آن ‌ها اختصاص داده شده است تطابق ندارد، وقتی نوزادی به دنیا می‌ آید، در هنگام معاینات اولیه جنسیت مذکر یا مونث به آن ‌ها اختصاص داده می ‌شود، بعد از بزرگ شدن ممکن است فرد جنسیتی متفاوت نسبت به جنسیتی که در بدو تولد برای او تعریف شده است حس کند، به این افراد ترنس گفته می‌شود، به عنوان مثال فردی که با عنوان مرد به دنیا می ‌آید ممکن است هویتی زنانه در خود حس نماید و بالعکس.

برخی از افراد ترنس ممکن است خود را به عنوان مرد یا زن در نظر نگیرند بلکه هویت خود را به عنوان ترکیبی از زن و مرد توصیف نمایند، به این افراد جنسیت کوئیر یا جنسیت غیر باینری نیز گفته می ‌شود.

شایع ترین عوامل ترنس شدن

بیولوژیکی

بیشترین دلیل ارائه شده برای تراجنسیتی و افراد ترنس بیولوژیک آن ها بوده به خصوص تفاوت در ساختار مغز در رابطه با بیولوژی و هویت جنسی است. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مغز زنان ترنسی که از بچگی این گونه بوده و گرایش جنسی به مردان داشته بیشتر شبیه مغز زنان همسو جنس بوده تا مغز مردان همسو جنس.

همچنین ضخامت قشر مغز که به طور کلی در مغز زنان همسو جنس ضخیم تر از مغز مردان همسو جنس است، ممکن است در مغز زنان ترنس نیز ضخیم تر باشد. همچنین تغییرات و آسیب های دوران بارداری به جنین نیز می تواند منجر به تغییرات این چنینی شود.

محیطی

بسیاری از افراد ترنس به دلیل محیطی که در آن رشد یافته هویت جنسی خود را تغییر می دهند، برای مثال در خانواده ای که مردسالاری بوده و فقط مردان مورد ستایش قرار می گیرند و ارزش دارند، کودک دختر احساس بی ارزشی کرده و برای همسو بودن با خانواده و دریافت توجه رفتار های مردانه و پسرانه از خود نشان می دهد تا زمانی که این رفتار ها تبدیل به باوری می شود که او واقعا یک پسر است. برخی افراد نیز به دلایلی مثل تجربه تجاوز جنسی یا مورد آزار قرار گرفتن یا الگوگیری از یکی از افراد خانواده و حتی دوستان و دلایل دیگر علاقه به هویت جنس مقابل پیدا کرده و این گونه تغییر جنسیت می دهند.

روانشناختی

برخی روانشناسان معتقدند که چون پسران در سنین پایین علاقه زیادی به مادر خود دارند در مواقعی به اشتباه به جای پدر با مادر همسان سازی کرده و خود را شبیه او می کنند. اما هنوز دلایل قطعی و دقیقی مبنی بر دلیل روانشناختی افراد ترنس وجود ندارد.

دلایل تفاوت های جنسیتی چیست؟

دلایل هورمونی:

جنسیت آناتومیک اندام تناسلی ممکن است مردانه باشد اما هویت جنسی که از مغز منشاء می‌گیرد ممکن است هویتی زنانه باشد. دلیل این موضوع ممکن است به علت ترشح بیش از حد هورمون های زنانه از سیستم عصبی مادر یا عدم حساسیت جنین به هورمون ‌های ترشح شده باشد.

قرار گرفتن در معرض پروژسترون یا سایر دارو های استروژن:

هر چند هیچ تحقیقی وجود ندارد که ثابت کند قرار گرفتن در معرض استروژن یا سایر دارو های هورمونی ممکن است خطر ابتلا به نارسایی جنسیتی را افزایش دهد اما ممکن است سبب ایجاد رفتار های غیر معمول و رفتار جنسیتی متفاوت شود.

شرایط نادری که ممکن است سبب نارسایی جنسیتی شود: شرایطی مانند هیپرپلازی آدرنال مادرزادی منجر به نارسایی جنسیتی می شود.

ناهنجاری های کروموزومی:

گاهی اوقات تربیت کودکان ممکن است سبب ایجاد شرایطی شود که کودک با هویت بیولوژیکی خود احساس تطابق نکند و دچار اختلالات هویت جنسی شود.

مراحل تغییر جنسیت و درمان افراد تراجنسیتی

مراجعه به درمانگر روانشناس

قبل از هر چیز بسیار مهم بوده که فرد ترنس به روان درمانگر متخصص مراجعه کرده تا از تصمیم خود در مورد تغییر جنسیت و علت آن مطمئن شود، زیرا بسیاری افراد هستند که در مرحله ای از زندگی دچار بحران بوده و تصمیمات نادرستی در این مورد می گیرند و یک عمر پشیمان می مانند.

استفاده از هورمون

هورمون درمانی افراد ترنس به ویژگی های ثانویه جنسی مانند تغییر صدا، موهای بدن، عضلات و ماهیچه ها و اندازه پستان ها کمک می کنند. زنانی که به مرد تغییر جنسیت می دهند از هورمون های مردانه یا آندروژن استفاده می کنند. این هورمون ها باعث می شوند مردانه به نظر برسند. هورمون درمانی برای مردانی که تمایل به زن بودن دارند منجر به کاهش سطح هورمون تستسترون می شود.

بسیاری افراد ترنس در این مرحله اعلام کرده که استرس کمتری داشته و احساس بهتری نسبت به خود دارند، اما قابل ذکر است که هورمون تراپی ریسک هایی نیز داشته که باید قبل شروع آن فرد از نظر سلامتی چک شود.

عمل تغییر جنسیت

در مرحله آخر تغییر جنسیت افراد ترنس عمل جراحی است که بسیار پر هزینه بوده و پزشکان محدودی قادر به انجام آن هستند، در این مرحله که حدود 12 ماه بعد هورمون درمانی انجام می شود، فرد ناحیه تناسلی خود را تغییر می دهد. در زنان این عمل به این صورت بوده که ابتدا سینه، رحم و واژن خود را برداشته و کلیتوریس آن ها به آلت تناسلی تبدیل می شود.

مردان این عمل به این صورت بوده که بیضه ها و آلت تناسلی برداشته می شوند و به جای آن ها واژن و کلیتوریس و لب های کوچک و بزرگ شبیه به ناحیه تناسلی زنانه که به آن لابیاپلاستی می گویند، ایجاد می شود. بسیاری از مردان سینه نیز برای خود می گذارند، البته در درمان با هورمون تا حدی سینه مرد بزرگ شده است.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد