تفاوت حمله پانیک با حمله قلبی چیست؟

تفاوت حمله پانیک با حمله قلبی چیست؟

تفاوت حمله پانیک با حمله قلبی بسیار کم است و  بسیاری از علایم و نشانه های حمله قلبی و حمله […]

تفاوت حمله پانیک با حمله قلبی بسیار کم است و  بسیاری از علایم و نشانه های حمله قلبی و حمله پانیک مشابه هم هستند و بسیاری از افراد در تشخیص این دو دچار اشتباه می شوند.

حمله پانیک

انجمن روانشناسی آمریکا، بر پایه دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5، حمله های پانیک را به دو دسته حمله های قابل انتظار و غیر منتظره تقسیم بندی می کند. حمله های قابل انتظار به وسیله یک ترس شدید ایجاد می شود و حمله های غیرمنتظره حمله هایی را می گویند که به محرک خاصی وابسته نیست.

نشانه های حمله پانیک چیست؟

از دست دادن کنترل خود

عرق کردن بیش از حد

حالت تهوع

سرگیجه

افزایش تپش قلب

تشخیص و درمان حمله پانیک چگونه است؟

تشخیص حملات پانیک معمولاً شامل معاینات بدنی و جسمی اولیه، شامل عملکرد صحیح خون در بدن برای رد هرگونه دلایل جسمی اختلالاتی مانند: مشکلات قلبی یا تیروئید (زیرا این اختلالات می‌توانند علائمی شبیه علائم پانیک را داشته باشند)

درمان حملات پانیک می ‌تواند شامل دارو های ضد افسردگی و همچنین در برخی موارد بنزودیازپین‌ها – داروهای آرام بخش باشد که علائم جسمی اضطراب را کاهش می ‌دهد. به خاطر داشته باشید که مصرف هرگونه دارویی باید زیر نظر متخصص باشد. از خوردن خودسرانه هر نوع دارویی خودداری کنید.

رویکرد های درمانی، غالباً با روش درمان شناختی – رفتاری (CBT) همراه است، که به افراد رابطه میان فرآیند های فکری، احساسات و رفتار ها را می ‌آموزد.

حمله قلبی

حمله قلبی در اثر انسداد عروق کرونر قلب ایجاد می شود. علائم حمله قلبی به صورت ناگهانی و یکباره ایجاد می گردند و شایعترین علامت احساس فشار و درد سوزشی در ناحیه پشت قفسه سینه است. البتّه علایم دیگری مانند احساس تنگی نفس، درد ناحیه پشت و گردن، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف هم می توانند ایجاد شوند که این نوع از علایم در خانمها بیشتر بروز می کنند.

نشانه های حمله قلبی

درد و فشار بر روی سینه به ویژه پشت جناغ سینه

تنگی نفس

خستگی و ضعف

درد سینه با انتشار به گردن، شانه ها و پشت

احساس سبکی سر و سرگیجه

تعرق

تهوع و استفراغ

تپش قلب

عواملی که باعث ایجاد حمله قلبی می شوند چیست؟

مصرف دخانیات

فشار خون بالا

دیابت قندی

چربی خون بالا

حملات قلبی اغلب بعد از وجود مقدار زیادی فشار جسمی به بدن اتفاق می ‌افتند، به طور مثال بالا رفتن از پله ها یا سایر فعالیت ‌هایی که به جسم فشار زیادی می ‌آورند.

همان ‌طور که گفتیم، یکی دیگر از علائم مهم در مورد اینکه شخص دچار حمله قلبی می‌ شود، گسترش درد به بازو ها، فک، گردن یا پشت است.

وجود درد در قفسه سینه در هنگام حمله قلبی بیشتر احساس می ‌شود. اما در حملات پانیک و عصبی، درد اغلب به عنوان یک ضربات تیز در مرکز قفسه سینه یا تیر کشیدن در آن ناحیه تجربه می‌ شود.

اگر در مورد اینکه چه حمله‌ ای به شما یا اطرافیانتان دست داده است دچار شک و تردید هستید،‌ حتما برای مراقبت ‌های فوری و پیشگیری از رخ دادن اتفاقات بعدی، با اورژانس تماس بگیرید. فرد می‌ تواند در اثر حمله قلبی زنده بماند، اما نادیده گرفتن علائم می‌ تواند کشنده باشد.

تفاوت حمله پانیک با حمله قلبی چیست؟

ناحیه و کیفیت درد

 برای حمله های قلبی درد سینه بصورت احساس فشار یا سوزش در ناحیه پشت جناغ سینه ایجاد می شود و درد یک حالت مبهم و پخش دارد و بصورت یک نقطه احساس نمی شود. درد هایی که بصورت نقطه ای هستند و با لمس نوک انگشت تشدید می شوند، در بیشتر موارد ناشی از اضطراب و پانیک هستند و کمتر احتمال دارد که از حمله قلبی باشند.

دردهای ناشی از حمله قلبی می توانند به ناحیه گردن، پشت قفسه سینه و بازو ها منتشر شوند. درد های ناشی از حمله پانیک بیشتر از همه در ناحیه بالای سمت چپ قفسه سینه و زیر پستان چپ و بصورت یک نقطه دردناک احساس می شوند.

علائم همراه

هم حملات پانیک و هم حملات قلبی می توانند با یکسری علایم مشترک همراه باشند. از قبیل:

تنگی نفس

احساس سرگیجه و سبکی سر

تهوّع و در مواردی استفراغ

تعریق

احساس نزدیک به فوت

در افراد با حمله قلبی احساس ضعف، خستگی و سرگیجه شایع تر هستند.

در افراد با حمله پانیک علایمی مانند لرزش دستها، احساس گزگز در انگشتان دست و لب، ضربان قلب بالا و تپش قلب هم دیده می شوند.

مدت زمان علائم

علایم پانیک معمولاً در زمان شروع سریع هستند که مشابه با حمله قلبی است و در مدّت 10 دقیقه به حداکثر خود رسیده و معمولاً بعد از نیم ساعت از بین می روند. این موضوع برخلاف حملات قلبی است که در آن علایم تا زمانی که رگ مسدود شده قلبی باز نشود، ادامه پیدا می کند و می تواند بیشتر از نیم ساعت هم طول بکشد و رفته رفته فرد بدحال تر می شود.

شروع شدن

علائم حمله قلبی می توانند هم بدنبال فعالیت و ورزش شروع شوند و هم در زمان استراحت. استرس های روحی و جسمی هر دو می توانند موجب شروع حملات قلبی شوند. حملات پانیک عموماً به دنبال اضطراب یا استرس های روحی آغاز می شوند. البتّه استرس هم می تواند در همان لحظه باشد که غالباً به اینگونه است یا بعد از چند ساعت یا روز ایجاد شود.

هیجانات روحی مانند عصبانیت، دعوا و مشاجره در هر دو مورد می توانند شروع کننده و استارتر علایم بعدی باشند و این موضوع می تواند به اشتباه در تشخیص علایم منجر شود.

رای افرادی که سبک زندگی نسبتاً سالمی دارند، اولین شروع حمله پانیک، حمله عصبی یا حمله قلبی می‌تواند ترسناک باشد و اولین تصویری که مردم از این اتفاق دارند این است که فکر می‌کنند دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند.

هر سه نوع حملات شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، گرچه تفاوت اندک در علائم، بروز سریع و فروکش کردن علائم حملات، سرنخ‌هایی برای شناسایی دقیق حملات به ما می‌دهند. درک تفاوت‌ها می تواند به افراد کمک کند که از مراقبت‌های پزشکی لازم برای زنده ماندن و غلبه بر علائم برخوردار شوند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب