خویشتن داری چیست؟

خویشتن داری چیست؟

خویشتن داری، توانایی مهار انگیزه ها، احساسات و رفتار به منظور رسیدن به هدف است. این خصیصه وجه تمایز انسان […]

خویشتن داری، توانایی مهار انگیزه ها، احساسات و رفتار به منظور رسیدن به هدف است. این خصیصه وجه تمایز انسان های مدرن امروزی از اجداد اولیه و حیوانات می باشد. مرکز کنترل خویشتن داری در قشر پیشانی مغز قرار گرفته که اندازه آن در انسان ها نسبت به حیوانات به مراتب بزرگتر است. به لطف بخش جلویی مغز، افراد در مواجهه با اتفاقات می توانند برنامه ریزی کرده، راهکارهای جایگزین را بررسی نموده و از انجام کارهایی که موجب پشیمانی می شود دوری کنند و به سرعت به محرک پاسخ نشان ندهند.

عاملی که سبب خویشتن داری می شود را اراده می نامند. اراده توجه فرد را متمرکز کرده که پایه و اساس موفقیت انسان در تمامی دوران می باشد. بحث های زیادی پیرامون محدود بودن اراده انسان مطرح است. برخی مطالعات نشان می دهند که اراده منجر به پدید آمدن انرژی روانی انسان می شود. تحقیقات زیادی می بایست صورت بگیرد اما تحقیقات هنوز نتوانسته اند نشان دهند که مردم چگونه قدرت اراده خود را از دست می دهند.

چرا ما کنترل خود را از دست می دهیم؟

یکی از مطالعات معروف صورت گرفته در مورد خویشتن داری تست مارشملو می باشد. در این مطالعه دریافتند کودکانی که در مقابل خوردن مارشملو مقاومت کرده و در نهایت یک مارشملو بیشتر هم جایزه گرفتند، در آینده موفقیت های آکادمیک بیشتری نسبت به افرادی که فوراً از روی طمع مارشملو را خورند، دارند.نتایج این تحقیق نشان داد که خویشتن داری یک توانایی ذاتی بوده که اثرات قابل توجهی در زندگی اشخاص ایفا می کند. اما نتایج تحقیقات دیگر حاکی از تغییر میزان خویشتن داری در طول زندگی و بهبود آن با تمرین می باشد. شناخت دلایل خویشتن داری، در مقابل محرک ها به منظور درک رفتارهای اعتیادی، تکانشگری و اختلالات خوردن ضروری است.

چگونگی کنترل رفتار و خویشتن داری

افراد به دراگ، غذا، جستجو در شبکه های مجازی بیشتر علاقه دارند تا به کار، اما در نهایت همه انسان ها مایل به داشتن قدرت اراده در زندگی خود هستند. اما چگونه می توان به این مهارت دست یافت؟ تحقیقات اخیر نشان داده است که با استفاده از روش های زیر می توان تا حدی رفتار های درست را آموخت و در دراز مدت رفتار خود را کنترل کرد و اراده خود را افزایش داد.

به طور مثال: اگر همیشه از مسیری که شیرینی فروشی یا فست فود سر راهتان است می گذرید، به احتمال بیشتری کنترل خود را از دست خواهید داد و رژیم سلامتی خود را زیر پا خواهید گذاشت، اما اگر مسیر عبوری خود را عوض کنید می توانید از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. تقویت اراده همیشه کار ساده ای نیست، اما منافع حاصل از آن می تواند در بهبود سلامت و نحوه انجام کارها و کیفیت زندگی تاثیر مهمی بگذارد.

در صورتی که شما هم از کمبود اراده رنج می برید می توانید برای رزرو وقت مشاوره با ما در تماس باشید.

https://www.psychologytoday.com/intl/basics/self-control

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد