دلایل بلوغ زودرس در دختران

بلوغ زودرس دختران زمانی است که بدن کودک خیلی زود شروع به ایجاد تغییرات بزرگسالان (بلوغ) می‌ کند. اگر بلوغ […]

بلوغ زودرس دختران زمانی است که بدن کودک خیلی زود شروع به ایجاد تغییرات بزرگسالان (بلوغ) می‌ کند. اگر بلوغ قبل از 8 سالگی در دختران و قبل از 9 سالگی در پسران شروع  ‌شود، بلوغ زودرس محسوب می‌ شود.
بلوغ شامل رشد سریع استخوان ‌ها و عضلات، تغییر در شکل و اندازه بدن و رشد توانایی تولید مثل بدن است. علت بلوغ زودرس دختران را اغلب نمی ‌توان یافت. به ندرت، برخی شرایط خاص مانند عفونت‌، اختلالات هورمونی، تومور ها، ناهنجاری‌ های مغزی یا جراحات ممکن است باعث بلوغ زودرس در دختران شوند. درمان بلوغ زودرس در دختران معمولاً شامل استفاده از دارو برای به تأخیر انداختن رشد بیشتر است.
پزشکان هنگامی که بلوغ زودرس شروع می ‌شود و از طریق جهش رشد و بلوغ استخوان ‌ها ادامه می ‌یابد، این عارضه را تشخیص می‌ دهند. تا به امروز مشخص نشده است که دقیقا چرا این اتفاق می‌افتد. دخترانی که علائم واضح بلوغ و پیشرفت آن را قبل از 8 سالگی تجربه می‌کنند در حدود 1 از 5000 کودک است.

شاهد این اتفاق زیبا بودن که دخترتان کم‌ کم به یک زن تبدیل می ‌شود در شرایط طبیعی می ‌تواند احساسات متناقضی از شادی و هیجان تا اندوه و ناامیدی در والدین، به ویژه مادر ها ایجاد کند، اما بلوغ وقتی زود شروع می ‌شود، می ‌تواند واقعاً برای والدین اضطراب ‌آور باشد.

انواع بلوغ زودرس در دختران

بلوغ زودرس مرکزی:

این نوع از بلوغ بیشتر شایع است. درست مثل بلوغ طبیعی است، اما زودتر اتفاق می ‌افتد. غده هیپوفیز شروع به ساخت هورمون ‌هایی به نام گنادوتروپین می ‌کند. این هورمون ‌ها باعث می ‌شوند که بیضه ها یا تخمدان ‌ها هورمون‌ های دیگری تولید کنند: تستوسترون یا استروژن. این هورمون های جنسی مانند بلوغ در دختران باعث ایجاد تغییرات می ‌شوند. در موارد نادر، بلوغ زودرس مرکزی ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

تومور در مغز یا نخاع (سیستم عصبی مرکزی).

نقص در مغز در هنگام تولد مانند تجمع مایعات اضافی (هیدروسفالی) یا تومور غیر سرطانی (هامارتوم).

اثر رادیواکتیو به مغز یا نخاع.

آسیب به مغز یا نخاع.

سندرم مک کین آلبرایت: یک بیماری ژنتیکی نادر است که بر استخوان ‌ها و رنگ پوست تأثیر می ‌گذارد و باعث بروز مشکلات هورمونی می ‌شود.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال: گروهی از اختلالات ژنتیکی است که شامل تولید غیر طبیعی هورمون توسط غدد فوق کلیوی.

کم کاری تیروئید: وضعیتی که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی ‌کند.

بلوغ زودرس محیطی یا بلوغ زودرس کاذب:

نوعی دیگر از بلوغ است. همچنین کمتر شایع است. هورمون‌ های استروژن و تستوسترون علائم را تحریک می‌ کنند. اما مغز و غده هیپوفیز درگیر نیستند. در این حالت معمولا مشکلاتی در تخمدان‌ ها، بیضه ‌ها، غده فوق کلیه یا غده تیروئید وجود دارد که به شدت کم کار می ‌شوند.
موارد زیر در دختران و پسران ممکن است منجر به بلوغ زودرس محیطی شود:

توموری در غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز که استروژن یا تستوسترون آزاد می‌کند.

قرار گرفتن در معرض منابع خارجی استروژن یا تستوسترون، مانند کرم یا پماد.

کیست‌ های تخمدان.

تومور های تخمدان.

عوامل موثر در بلوغ زودرس در دختران چیست؟

ژنتیک:

گاهی اوقات جهش‌ های ژنتیکی که باعث ترشح هورمون ‌های جنسی می ‌شوند، می ‌توانند منجر به بلوغ زودرس شوند. در بیشتر مواقع، این کودکان پدر یا مادر یا خواهر و برادری با مشکلات ژنتیکی مشابه دارند.

محققان نمی‌دانند چرا، اما به طور متوسط، دختران آمریکایی آفریقایی تبار تقریباً یک سال زودتر از دختران سفیدپوست بلوغ را تجربه می ‌کنند.

فرزندخواندگی:

یک مطالعه نشان داد کودکانی که خارج از ایالات متحده به فرزندی قبول می ‌شوند، 10-20 برابر بیشتر در معرض بلوغ زودرس قرار دارند.

چاقی:

تعدادی از مطالعات ارتباط بین چاقی در دختران جوان و افزایش خطر بلوغ زودرس را نشان داده است. اما محققان نمی‌ دانند که تاثیر آن چقدر مستقیم است. به نظر نمی ‌رسد چاقی به اوایل بلوغ در پسران مرتبط باشد.

دریافت پرتو درمانی برای سیستم عصبی مرکزی:

پرتودرمانی برای تومورها، سرطان خون یا سایر شرایط می‌ تواند خطر بلوغ زودرس را افزایش دهد.

سایر شرایط پزشکی:

بلوغ زودرس دختران ممکن است به علت وجود عارضه سندرم مک کوین-آلبرایت یا هیپرپلازی مادرزادی آدرنال باشد، شرایطی که شامل تولید غیر طبیعی هورمون‌ های مردانه (آندروژن) است. در موارد نادر، بلوغ زودرس نیز ممکن است با کم کاری تیروئید همراه باشد.

چگونه از دختران در دوران بلوغ زودرس حمایت کنیم؟

واقعیت را به کودک بگوییم:

 به دختر خود حقیقت را؛ البته با توجه به سنش و خیلی آرام و با مهربانی، در مورد چیزی که درون بدنش در حال وقوع است بگویید. مطمئن شوید که او می ‌داند این تغییرات طبیعی هستند و فقط کمی زودتر برای او اتفاق افتاده ‌اند و دوستانش نیز به زودی همین تغییرات را تجربه می ‌کنند

با مدرسه و معلم‌ ها در تماس باشید:

 نشانه ‌های زودرس بلوغ می ‌تواند باعث شود دیگر دوستانش گاهی او را مسخره کنند. با معلمان فرزندتان در تماس باشید و او را برای نشانه ‌های کناره‌ گیری یا افسردگی زیر نظر بگیرید. تلاش کنید فرزندتان به شرکت در فعالیت ‌های معمول بچه ‌ها، از جمله ورزش و مهمانی رفتن با دوستانش ادامه دهد.

واقع ‌بین باشید:

 با وجود رشد فیزیکی و شرایط کودک، دختر شما هنوز یک بچه است، پس انتظار نداشته باشید که چون به بلوغ رسیده است مثل یک بزرگسال رفتار کند.

تحقیق و مطالعه کنید:

 کتاب‌ های زیادی درباره بلوغ وجود دارد که می ‌توانید وقت بگذارید و آنها را با هم بخوانید و در موردشان صحبت کنید. شما می ‌توانید این را به فرصتی برای باز کردن درها تبدیل کنید. فرزند تان در حال حاضر با شما احساس راحتی می ‌کند. از این مقطع زمانی برای نزدیک ‌تر شدن به کودکتان استفاده کنید تا بتوانید شروع به صحبت در مورد جنسیت در حال ظهور کودک خود کنید.

یک همراه و دوست واقعی باشید:

همچنین احتمالاً باید به دختر خود برای سازگاری با بدن جدیدش کمک کنید. برای این کار وقتی کم‌کم لازم شد او را به خرید سوتین، اسپری و مام و محصولات مراقبت از پوست ببرید. سعی کنید خیلی نگران نباشید، جون بلوغ چیزی است که همه ما، دیر یا زود موفق می ‌شویم از آن جان سالم به در ببریم. با لبخند موفق باشید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد