دلایل ترس از طلاق چیست؟

دلایل ترس از طلاق چیست؟

دلایل ترس از طلاق در افراد مختلف متفاوت است. معمولا زوجینی که در آستانه جدایی و طلاق قرار دارند احساس […]

دلایل ترس از طلاق در افراد مختلف متفاوت است. معمولا زوجینی که در آستانه جدایی و طلاق قرار دارند احساس نگرانی و ترس مزمنی را در رابطه با آن احساس می کنند. با افزایش طلاق در جامعه متخصصین به بررسی این دلایل ترس از طلاق پرداخته و راهکار هایی برای جلوگیری از آن در اختیار این افراد قرار می دهند. زیرا در حقیقت برخی از زندگی ها توان اصلاح نداشته و ادامه دادن آن تنها باعث آسیب های جدی روحی و روانی برای زوجین می شود.

ترس طلاق گاهی آن چنان برای زوجین آزار دهنده است که مانع از انجام امور روزمره و می شود تا جایی که از طلاق منصرف می شوند.

مهمترین دلایل ترس از طلاق

وابستگی عاطفی به یکدیگر:

تصمیم به طلاق به خصوص برای زوجینی که سال ‌های طولانی با یکدیگر زندگی کرده‌اند، کار آسانی نیست. اکثر زن و شوهر ها با وجود اختلافاتی که دارند در نهایت نوعی وابستگی عاطفی را در درون خود احساس می‌ کنند.

گسستن این رشته پیوند اضطراب زیادی را برای دو طرف به همراه می‌ آورد. از همین رو باید قبل از طلاق از نظر روحی خود را آماده کنند تا بعد از جدایی با آسیب روانی کمتری مواجه شوند.

عدم آگاهی درباره آینده پس از طلاق:

اگر تصمیم گیری برای طلاق به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد یا به هر دلیلی زن یا مرد در زمینه نحوه زندگی پس از جدایی هیچ برنامه ریزی نداشته باشد، مسلماً دچار ترس و اضطراب زیادی می شود.

زیرا در این شرایط نمی ‌دانند با چه چالش‌ هایی قرار است مواجه شوند و نحوه مدیریت کردن این چالش ‌ها را نیز نیاموخته‌ اند. در نتیجه باید قبل از اینکه به طور رسمی جدا شوند در مورد چشم انداز پیش رو بی اندیشند و خود را برای آنچه در آینده اتفاق می‌افتد آماده کنند.

مسائل مالی:

یکی از موانع طلاق به خصوص برای زنان مشکلات مالی است. زنانی که هیچ شغل یا مهارتی ندارند، نمی ‌دانند پس از جدایی باید چگونه زندگی روزمره خود را بگذرانند. همین مسئله باعث می‌شود که تا حد ممکن طلاق را به تعویق بی اندازند. در مقابل مردان نیز ممکن است امروزه به درآمد همسر خود وابسته باشند، همچنین طلب مهریه از جانب زن از جمله مسائلی است که باعث می ‌شود مردان برای طلاق اقدام نکرده یا از آن بترسند.

آینده فرزندان:

زوجینی که دارای فرزند هستند نگرانی اضافه تری نسبت به کسانی دارند که فرزند ندارند. نگرانی در مورد آینده فرزندان یکی از دغدغه ‌های بسیار مهم زوجین است که در تصمیم‌گیری برای طلاق تا حد زیادی تاثیر می ‌گذارد. در این شرایط ممکن است بترسید که فرزند تان در پی طلاق از نظر روحی آسیب ببیند و بعد ها دچار مشکلات رفتاری شود.

 فرزندان طلاق حتی اگر زندگی آرامی داشته باشند، نسبت به بچه‌ هایی که پدر و مادرشان طلاق نگرفته ‌اند، اما دائما با یکدیگر درگیر هستند سلامت روان بالاتری را تجربه می ‌کنند زیرا در هر صورت والدین آنها در کنار یکدیگر و در یک خانواده هستند. در نتیجه اگر از ترس آینده فرزند تان طلاق را به تعویق می‌ اندازید باید کیفیت زندگی مشترک خود را نیز بالا ببرید و فضای امنی را در محیط خانه ایجاد کنید.

مسائل فرهنگی:

با توجه به فرهنگ سنتی کشور ما، در بسیاری از خانواده ‌های ایرانی طلاق گرفتن به خصوص برای زن امری بسیار ناپسند تلقی می‌شود. همین موضوع باعث شده اطرافیان از زنان مطلقه حمایت نکنند یا نگاه بدی به آن‌ها داشته باشند.

این مسئله طلاق را به فرایند دردناک ‌تری تبدیل کرده و فشار روانی زیادی را به زنان تحمیل می ‌کند. البته این موضوع با افزایش آگاهی در جامعه امروزه کمرنگ ‌تر شده، با این حال هنوز هم بسیاری از افراد به خاطر مسائل فرهنگی و اجتماعی ممکن است از طلاق گرفتن و رفتار جامعه با آنها دچار وحشت باشند.

راه هایی برای غلبه از ترس طلاق

نهایت تلاش برای حفظ زندگی مشترک

طلاق نباید به صورت یک تصمیم تکانشی و از قبل فکر نشده اتفاق بیفتد. چرا که در این صورت احتمال پشیمانی زوجین تا حد زیادی وجود دارد که می ‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. در نتیجه تلاش کنید با وجود همه احساسات منفی که در زندگی تجربه می‌کنید عجولانه برای جدایی اقدام نکنید.

قبل از این کار اجازه دهید که از نظر هیجانی در یک وضعیت باثبات قرار بگیرد و با تکیه بر نیروی منطق از یک فرد متخصص برای مشورت کردن در این باره کمک بگیرید. روانشناسان متخصص در حیطه زوج درمانی از جمله کارشناسانی هستند که می‌ توانند در این زمینه به شما یاری برسانند.

آمادگی روانی

برای اینکه بتوانید بر ترس خود از طلاق غلبه کنید، پیش از هرچیز باید برای آن آمادگی روانی به دست بیاورید. در این شرایط احتمالا احساسات مختلفی از جمله خشم، اندوه، دلتنگی و نفرت را هم زمان تجربه می‌ کنید و دچار واکنش ‌هایی نظیر انکار، چانه زنی و افسردگی می ‌شوید.

آگاهی از این مسائل به شما کمک می‌کند تا بتوانید تسلط بیشتری روی احساسات خود داشته باشید و بدانید که این تجربیات پایدار نمی‌ مانند و با تلاش مدیریت شرایط قابل رفع است.

ایجاد آمادگی مالی

برای اینکه بتوانید پس از طلاق به تنهایی زندگی را بچرخانید، باید که مهارت ‌های خود را افزایش داده و در جهت توانمند سازی هرچه بیشتر خویش بکوشید. برای مثال اگر زن هستید و منبع درآمدی ندارید، لازم است قبل طلاق سعی کنید مهارتی خاص به دست آورده و برای درآمد زایی تلاش کنید. این کار به شما اجازه می ‌دهد تا با ذهن باز تری تصمیم بگیرید و همواره از موضع ضعف با مشکلات برخورد نکنید.

فرزندان خود را برای طلاق آماده کنید

برای اینکه این مشکل را به خوبی مدیریت کنید، لازم است متناسب با سن کودک در مورد طلاق به او اطلاعات بدهید. توجه داشته باشید که هرگز نباید بیش از نیاز کودک اطلاعات فراهم کنید. در نتیجه اجازه دهید در طی مکالمه او بیشتر سؤال برسد. نکته دیگر اینجا است که هرگز نباید نزد فرزندتان از همسر خود بدگویی کنید. چرا که این کار باعث بروز سردرگمی در کودک می ‌شود و می ‌تواند اضطراب زیادی را در او برانگیزد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب