روانشناسی ترس چیست؟

روانشناسی ترس چیست؟

ترس چیزی است که همه ما در زندگی خود تجربه کرده ایم و بخش عمده زندگی ما را تشکیل می […]

ترس چیزی است که همه ما در زندگی خود تجربه کرده ایم و بخش عمده زندگی ما را تشکیل می دهد. روانشناسی در پشت آن وجود دارد، و چه چیزی باعث ترس می شود. در اینجا، ما به این موضوع خواهیم پرداخت، و در مورد آنچه که روانشناسی ترس (psychology of fear) است، صحبت می کنیم. و اینکه واقعاً پشت این موضوع چیست.

این احساسی ابتدایی است که ما انسانها به خود اختصاص داده ایم، و از آن استفاده می شود تا از خطری که در آن وجود دارد برای ما تعریف شود. و در گذشته نیاکان ما برای زنده نگه داشتن خود از آن استفاده می کرده اند. این دو نوع واکنش متفاوت دارد: یک واکنش بیوشیمیایی و یک واکنش عاطفی.

واکنش بیوشیمی

چیزی است که از نظر جسمی احساس می کنید، از جمله افزایش ضربان قلب، عرق کردن و سطح بالاتر آدرنالین. اگر با مبارزه یا پاسخ پرواز آشنا باشید، این در واقع همان چیزی است که اتفاق می افتد، و بدن آماده می شود که یا بجنگد یا فرار کند. این یک پاسخ خودکار است که برای بقا بسیار مهم است، و حتی ممکن است در شرایط جسمی خطرناک نیز وجود نداشته باشد.

واکنش عاطفی

یک پاسخ شخصی به ترس است. برخی از افراد با این نوع واکنش روبرو هستند و ما آن افراد را عاشقان آدرنالین می نامیم. سایر افراد به هر قیمتی از شرایط ترس جلوگیری می کنند و ترس می تواند مثبت یا منفی تلقی شود.

انواع ترس

ترس های مخرب:

ترس های ظاهری:  این ترس ها ترس هایی هستند که مربوط به وضعیت ظاهری افراد است که عموما در خانم ها نمود بیشتری دارد مانند: ترس از پیری، ترس از کچل شدن و …

آنهایی که مربوط به احساسات درونی ما هستند: مانند ترس از شکست، ترس از طرد شدن، یا حتی ترس از موفقیت بله درست خواندید افراد زیادی هستند که از موفق شدن می ترسند زیرا فکر می کنند اگر موفق شوند از جانب دیگران چشم می خورند و همین آرامشی که دارند از بین می رود.

ترس های زیر بنایی: ترس هایی اساسی هستند ترس های بالا را نیز شامل می شود. مثل ترسیدن از اینکه نتوانید از پس ازدواج و زندگی مشترک بر بیاید.

ترس های سازنده:

ترس های هشدار دهنده: ترس های هشدار دهنده ترس هایی هستند که به انسان در مقابل حوادث هشدار می دهد. مانند ترسیدن از اینکه اگر از عرض بزرگراه بگذرید ممکن است تصادف کنید.

ترس های سازنده: ترس هایی هستند که باعث رشد فردی می شوند مانند ترس از اینکه همسر و فرزندان شما دچار مشکلی شوند به همین منظور شما درصدد ایجاد حاشیه امن مالی می شوید مهارت های مختلف را کسب می کنید یا با افراد گوناگون ارتباط برقرار می کنید.

هنگام ترس چه اتفاقی در بدن انسان رخ می دهد؟

ترسیدن در انسان باعث بروز برخی علائم می شود و ما در ادامه به بررسی این که علایم ترس چیست می پردازیم. از جمله علایم جسمانی که در اثر ترس به وجود می آید می ‌توان به مواردی مثل نفس های سریع و بریده بریده، افزایش استرس و تپش قلب، لرزش اندام بدن و همچنین منقبض شدن ماهیچه ها به صورت ناخودآگاه اشاره کرد.

در انسان آمیگدالا مرکز بروز احساس در مغز می باشد، در هنگام ترس تحریک شده و پیامی را به هیپوتالاموس و هیپوفیز مغز می رساند پیامی که به این دو غده اساسی در بدن انسان می رسد باعث می شود که هورمون های آدرنالین و کورتیزول که به هورمون های استرس در انسان معروف هستند به میزان زیادی آزاد شود.

این هورمون ها سبب این می شود که سیستم عصبی بدن انسان سریع تر عمل کرده و مردمک چشم ها گشاد شود، فشار خون در ابتدا بالا رفته و ضربان قلب نیز افزایش یابد. با استفاده از دارو های مربوطه و یا با عادی شدن و فهم این که عامل ترس چیست می توانیم تا بخش زیادی به ترس خود غلبه کرده و آن را کاهش دهیم همچنین می توان با اراده مصمم و قوی از میزان ترس کاست، اما نمی توان به طور کامل آن را از بین برد.

رایج ترین عکس العمل های افراد در هنگام ترسیدن

فلج شدن:

در این حالت شخصی که ترسیده است قادر به حرکت کردن نیست و گویی مانند یک مجسمه حالت اولیه خود را حفظ می کند. معمولا این حالت زمانی اتفاق می افتد که ترس به یکباره به شخص وارد شود.

تسلیم شدن:

گاه شخص از شدت ترس به قدری فشار تحمل می کند اصطلاحا دچار سرخوشی می شود و تسلیم آن ترس می شود. این نوع نرس که به صورت یک مدت طولانی به شخص وارد شده است. مانند همان شخصی که از پرواز می ترسد در هنگام اولیه پرواز می ترسد و ممکن است جیغ و داد کند اما پس از گذشت چند ساعت شخص آرام می شود. سایر افراد فکر می کنند که ترس شخص ریخته است و حالت طبیعی دارد در حالی که شخص از شدت ترسی که از روز ها قبل داشته است دچار تسلیم شده است.

انکار:

گاه شخص از شدت ترس قادر به قبول کردن شرایطی که برایش رخ داده است نیست و آن شرایط انکار می کند زیرا شخص از عواقب بعدی آن شرایط می ترسد. این ترس بیشتر زمانی متبلور می شود که شخص از عواقب کار بیشتر از خود کار می ترسد. مانند سفر تنهایی یک نوجوان به خارج از کشور. آن نوجوان از خود سفر ترسی ندارد اما از شرایط اقامتش در خارج کشور می ترسد برای همین شخص سعی می کند این سفر انکار کند.

پافشاری و لجبازی کردن:

پا فشاری کردن و یا لجبازی کردن در کاری گاهی نشانه ترسیدن است. باز بر می گردیم سراغ مثال پرواز. شخصی که از پرواز کردن می ترسد از همان ابتدا که پیشنهاد سفر هوایی داده می شود پا فشاری روی نرفتن می کند و از این رو بهانه های مختلفی ارائه می دهد مانند: پول نداریم گرون میشه بیا با قطار بریم. من کار دارم نمیام شما برید و …

نشانه های فیزیکی:

در نهایت ساده ترین راه شناسایی ترسیدن  رخ داد های فیزیکی شخص است مثلا جوش زدن ناگهانی، عرق کردن، ادرار کردن ناخواسته، لرزیدن بدن و از جمله شرایط فیزیکی هستند نشان دهنده ترس هستند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب