زوج درمانی آنلاین

اگرچه مدت ‌زمان زیادی از رواج روش ‌های زوج درمانی آنلاین و غیرحضوری نمی‌ گذرد، اما عده زیادی از افراد […]

اگرچه مدت ‌زمان زیادی از رواج روش ‌های زوج درمانی آنلاین و غیرحضوری نمی‌ گذرد، اما عده زیادی از افراد به سمت آن جذب‌ شده‌ا ند. زوج درمانی آنلاین همان‌طور که از نام آن پیداست، با حضور یک روان‌ درمانگر و زوجین و به شکل غیر حضوری انجام می ‌گیرد. این روش غیر حضوری می‌ تواند به‌صورت تماس ویدیویی و یا مشاوره زوج درمانی تلفنی آنلاین انجام شود.

زوج درمانی چیست؟

ابتدا توضیحات کلی درباره زوج درمانی ارائه می کنیم تا شما با این شیوه درمانی بیشتر آشنا شوید. 

زوج درمانی روشی از درمان است که شاید تا به ‌حال نام آن را در میان خدمات روانشناسی و مشاوره شنیده باشید. ممکن است بسیاری از افراد در طول زندگی مشترک خود دچار تعارض و کشمکش‌ هایی شوند که به ‌تنهایی قادر به حل آن‌ها نیستند. برای رفع این مشکل، بهترین کار مراجعه به روان‌ درمانگری است که در حوزه زوج درمانی تخصص لازم را دارد. در این مسیر بسیاری از زوج‌ ها به دلیل کمبود وقت و یا عدم توانایی در هماهنگ کردن فرصت مناسب برای مراجعه دو نفر به روان ‌درمانگر، نمی‌ توانند از خدمات مربوط به زوج درمانی استفاده کنند. زوج درمانی آنلاین به کمک این افراد آمده تا در هر مکان و یا فرصتی که برای آن‌ها مناسب‌ تر است، مشکلات مربوط به روابط خود را حل کنند.

در ایران طبقه ‌ای که به زوج‌ درمانگر مراجعه می ‌کنند، بیشتر طبقه متوسط شهری است. اما طبقه ‌ای که به زوج‌ درمانی نیاز دارد، طبقه متوسط شهری، طبقه پایین شهری، طبقه بالای شهری و طبقه روستایی است.

همه طبقات به زوج ‌درمانی نیاز دارند اما نوع کار و تمرینی که برای هر کدام از آن ها انجام می ‌شود، طبیعتا خیلی متفاوت است و کار و تمرین برای زوج تحصیل کرده‌ ای که آگاهی بیشتری دارند، با زوج کم‌ سواد و کم ‌دانش تفاوت دارد. کار با یک زوج تحصیل‌ کرده که آگاهی و مهارت‌ دارند با زوجی کم ‌سواد و کم ‌دانش که ارتباطات کمی با دنیای بیرونی‌ دارند، یکسان نیست.

زوج درمانی آنلاین چگونه انجام می گیرد؟

در قدم اول باید زوجین با کمک روان‌درمانگر خود روی یک مشکل مشخص متمرکز شوند. برای این کار بهتر است فهرستی از موارد مورد بحث به ترتیب اولویت آن‌ها تهیه‌ شده و هرکدام به شکل دقیق بررسی شوند.

زوجین و درمانگر باید به‌ خوبی با یکدیگر ارتباط بگیرند. برای پیشبرد بهتر جلسات زوج درمانی آنلاین نیاز به شناخت دقیق ‌تر از جزئیات زندگی افراد و استمرار در جلسه ‌ها است.

حاضر بودن هر دو زوج در جلسات موضوع مهمی است که کار زوج درمانی آنلاین را آسان‌ تر کرده و کیفیت جلسات آن را بالا می‌ برد.

مزایای زوج درمانی آنلاین چیست؟

کاهش هزینه ها:

میزان هزینه‌های مربوط به جلسات مشاوره، اولین چیزی است که افراد را به عقب ‌نشینی از آن وا‌ می‌ دارد. اگر بدانید که روح و روان نیز به ‌اندازه جسم نیاز به مراقبت دارد، برای انجام مشاوره معطل نمی‌ کنید. هزینه جلسات زوج درمانی آنلاین در مقایسه با مراجعه حضوری آن بسیار کمتر است و همین مورد عامل مهمی برای برتری زوج درمانی به روش آنلاین به شمار می ‌رود. در برخی موارد زوجین می‌ توانند از مشاوره زناشویی آنلاین رایگان نیز استفاده کنند که هیچ هزینه ‌ای به آن‌ها تحمیل نمی ‌شود.

صرفه جویی در وقت:

حجم مشکلات و درگیری ‌های روزانه، فرصتی را برای مراجعه افراد به روانشناس و درمانگر فراهم نمی ‌کند. بنابراین در سطح جامعه افرادی را می‌ بینید که علی‌رغم نیاز به جلسات مشاوره، فرصت رفتن به مراکز مرتبط به آن را ندارند. زوج درمانی غیر حضوری فرصتی را برای زوجین فراهم می ‌کند که در هر مکانی که حضور دارند و هر زمانی که برای آن‌ها مناسب ‌تر است، جلسات درمانی خود را به ‌خوبی و با کیفیت بالا پیش ببرند.

هماهنگی بیشتر در بین زوج ها:

یکی از اصلی‌ ترین مشکلات مربوط به زوج درمانی، هماهنگ شدن زوج‌ ها در یک‌زمان مشخص برای مراجعه به درمانگر است. ازآنجایی‌که مراجعه مستمر و برگزاری منظم جلسات مشاوره در روند و کیفیت درمان مهم است، زوج درمانی آنلاین به‌ عنوان بهترین روش شناخته می ‌شود. در این روش می ‌توانید به‌راحتی فرصت مناسبی را برای شرکت در جلسات با همسر خود هماهنگ کرده و به مرکز مشاوره زناشویی مراجعه کنید.

راحت تر بودن در گفت و گو:

جلسات زوج درمانی حضوری برای بسیاری از افراد موقعیت اضطراب ‌آوری به شمار می ‌رود که توانایی گفت ‌و گوی آن‌ها را با درمانگر محدود می ‌کند. ارتباط آنلاین و از راه دور برای این افراد مناسب ‌تر است. چرا که زمینه را برای گفتگوی آرام و راحت ‌‌تر زوجین فراهم می ‌کند.

اهمیت به روز بودن زوج درمانگر

تا سال ۱۳۴۰ تقریبا همه خانواده‌ های ایرانی شبیه به هم زندگی می ‌کردند و یکدست بودند‌. بافت روستایی ویژگی خودش را داشت، بافت شهری هم در همه شهرها یک جور بود، خیلی فرق نمی ‌کرد‌. از سال ۱۳۴۵-۱۳۴۰ به بعد، با اتفاقاتی که در تاریخ معاصر ایران و تحولات اجتماعی رخ داد، خانواده ایرانی مرتب در حال تطور و تحول است. زوج ایرانی و نیازها، خواسته ‌ها و مشکلاتش هم مرتب در حال تطور و تحول است.

به همین دلیل یک زوج ‌درمانگر ایرانی خیلی باید به روز باشد، حتی باید تا حدودی قانون هم بداند چون اینجا قانون خیلی مهم است. زوج‌ درمانگر باید به روز باشد تا بداند نسل 30 ساله، نسل چهل ساله و نسل پنجاه ساله که به او مراجعه می ‌کنند، چه دغدغه ‌ای دارند چون این نسل ‌ها خیلی با همدیگر فرق دارند.

مثلا درباره داستان «just friend» یا «دوست معمولی»؛ تقریبا تا اواخر دهه ۷۰ اولین تماس دختر و پسرها در دانشگاه یا محیط کار و بعد از بلوغ جنسی بود. از دهه ۸۰ تماس دختر و پسرها با هم در کوچه و خیابان و بازی و … قبل از بلوغ جنسی انجام می ‌شود.

آدم‌های دهه ۷۰ به پایین معمولا نمی ‌توانند نسبت به جنس مخالف شان نگاه جنسی نداشته باشند ولی نسل دهه ۸۰ به بعد می ‌توانند به زن ‌ها یا مردهایی نگاه جنسی نداشته باشند و مفهوم just friend  واقعا برایشان مصداق دارد؛ یک نفر را دوست دارند و با 10 نفر دیگر دوست هستند.

بنابراین از این به بعد، نسلی که می‌آید، مشکلات جدیدی را با خود می ‌آورد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب