سلامت روان چیست؟

بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است، به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی های خود […]

بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است، به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی های خود استفاده کند، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیاز های معمول زندگی روزمره را برآورده سازد.

سلامتی روان می‌تواند زندگی روزمره، روابط و سلامت جسمی ‌را تحت تاثیر قرار دهد. مراقبت از سلامت روان می‌تواند توانایی فرد در لذت بردن از زندگی را حفظ کند.

انجام این کار رسیدن به تعادل بین فعالیت ‌های زندگی، مسئولیت ‌ها و تلاش ‌ها برای دستیابی به تاب آوری روانی است. سلامت روان بنیانی است برای توانایی های جمعی و فردی ما به عنوان انسانی که فکر می کند، هیجان دارد، با دیگران ارتباط برقرار می کند، یک زندگی می سازد و از آن لذت می برد. بر این اساس، ارتقا، مراقبت و بازیابی سلامت روان می تواند به عنوان دغدغه مهم فردی و جامعه در سراسر دنیا باشد.

سلامت روان شامل رفاه عاطفی، روانی و اجتماعی ما می‌شود. این سلامتی بر نحوه تفکر، احساس و رفتار ما تاثیر می‌گذارد. همچنین به تعیین نحوه مدیریت استرس، ارتباط با دیگران و انتخاب‌های سالم کمک می‌کند. سلامت روان در هر مرحله از زندگی، از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی، مهم است.

عوامل زمینه ای در سلامت روان

NIMH نشان می‌دهد که سابقه خانوادگی ژنتیکی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری ‌های روانی را افزایش دهد، زیرا ژن ‌ها و گونه ‌های ژنی خاص، فرد را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهند.

داشتن یک ژن مرتبط با یک اختلال سلامت روان، مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی، تضمینی برای ایجاد یک بیماری نیست. به همین ترتیب، افرادی که ژن ‌های مرتبط ندارند یا سابقه خانوادگی بیماری روانی ندارند، همچنان می ‌توانند مشکلات سلامت روانی داشته باشند.

راه های رسیدن به سلامت روان

ورزش کردن

انجام حرکات ورزشی، صرفاً برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل نیست. خوب است این موضوع را بدانید که ورزش کردن باعث ترشح هورمون شادی در بدن می‌شود و از افسردگی جلوگیری می ‌کند. با توجه به این موضوع، سعی کنید روزانه زمانی را برای انجام حرکات ورزشی اختصاص دهید..

از طرفی، برنامه‌ ریزی برای ورزش گروهی با دوستان و خانواده نیز تاثیر بسیار زیادی روی افزایش روحیه و جلوگیری از آسیب ‌های روانی دارد، پس از تأثیر این فعالیت هیجان ‌انگیز در زندگی خود غافل نشوید.

دوری کردن از اخبار بد

یکی از راه ‌های مهم و کارآمد برای جلوگیری از آسیب‌ های روانی، دوری از اخبار منفی و دروغ است. یک‌ لحظه به این موضوع فکر کنید، که سلامت شما ارزشمند تر از هر اتفاق دیگری است و اخبار را به ‌حد نیاز و تا مرحله‌ ای که باعث ایجاد آسیب ‌های جبران‌ ناپذیر نشود، دنبال کنید.

رفتار آگاهانه

واکنش کافی و آگاهانه به هر موضوعی به شما کمک می‌کند که از خودتان مراقبت کنید. بهتر است بعد از شنیدن هر خبری، کمی مکث کنید، آرام شوید و در نهایت با تدبیر کافی عمل کنید. از طرفی ثبت وقایع و احساساتی که در روز تجربه می ‌کنید نیز یکی از راه‌ های مفید برای رفتار آگاهانه است.

نوشتن افکار باعث می ‌شود، رد انرژی که برای افکار و فعالیت ‌های خود صرف می ‌کنید را پیگیری کنید و در نهایت به جمع بندی مفیدی از خود برسید.

استفاده درست از فضای مجازی

شاید لازم باشد در این‌ روز ها دسترسی خود به فضای مجازی را محدود کنید و خود را در معرض هر داده ‌ای قرار ندهید. اگر فکر می‌ کنید، اکانتی باعث آزار و اذیت شما می ‌شود، آن را حذف کنید، به‌جای ارتباط با افرادی که حرف‌ های دو پهلو ارائه می ‌دهند، به افراد امن تکیه کنید و اخبار را از آن‌ ها پیگیری کنید. در نهایت زمان بیشتری را برای ارتباط با دنیای عادی صرف کنید.

اختلالات رایج سلامت روان

اختلالات اضطرابی:

با توجه به گزارشات انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، اختلالات اضطرابی رایج‌ترین نوع بیماری روانی هستند.

افراد مبتلا به این اختلال ترس یا اضطراب شدیدی دارند که به اشیاء یا موقعیت‌ های خاصی مربوط می ‌شود. اکثر افراد مبتلا به اختلال اضطراب سعی می ‌کنند از قرار گرفتن در معرض هر چیزی که باعث اضطراب آنها می‌ شود اجتناب کنند.

افرادی که دچار اختلال اضطرابی هستند ممکن است علائم فیزیکی از جمله موارد زیر را تجربه کنند:

بی قراری

خستگی

عضلات منقبض

خواب منقطع

اختلالات خلقی:

افراد مبتلا به این شرایط تغییرات قابل توجهی در خلق و خوی خود دارند که معمولاً شامل شیدایی با دوره پر انرژی و شادی یا افسردگی همراه است. نمونه ‌هایی از اختلالات خلقی عبارتند از:

افسردگی اساسی: فرد مبتلا به افسردگی اساسی، خلق و خوی ضعیفی (بداخلاقی) را تجربه می‌ کند و علاقه خود را به فعالیت ‌ها و رویداد هایی که قبلاً از آنها لذت می ‌برد را از دست می ‌دهد. این افراد می ‌توانند دوره‌ های طولانی غم و اندوه یا ناراحتی شدید را تجربه کنند.

اختلال دوقطبی: فرد مبتلا به اختلال دوقطبی تغییرات غیر معمولی را در خلق و خو، سطح انرژی، سطح فعالیت و توانایی ادامه زندگی خود تجربه می‌کند.

دوره‌ های روحیه خیلی بالا به عنوان فاز های شیدایی شناخته می ‌شوند، در حالی که فاز های افسردگی باعث بداخلاقی می ‌شوند.

اختلال افسردگی فصلی (SAD): کاهش محرک‌های نور روز در طول ماه‌ های پاییز، زمستان و اوایل بهار باعث این نوع افسردگی اساسی می‌شود. این نوع افسردگی بیشتر در کشور های دور از خط استوا رایج است.

اختلال اسکیزوفرنی:

مقامات سلامتی روان هنوز در حال تلاش برای تعیین این موضوع هستند که آیا اسکیزوفرنی یک اختلال منفرد است یا گروهی از بیماری ‌های مرتبط، این اختلال یک بیماری خیلی پیچیده است.

به گفته NIMH، نشانه ‌های اسکیزوفرنی معمولاً بین سنین 16 تا 30 سالگی ایجاد می ‌شود. فرد افکاری خواهد داشت که تکه تکه به نظر می ‌رسند و همچنین ممکن است پردازش اطلاعات برایشان سخت باشد.

اسکیزوفرنی علائم منفی و مثبت دارد. علائم مثبت شامل هذیان، اختلالات فکری و توهم است. علائم منفی شامل کناره گیری، عدم انگیزه و خلق و خوی نامناسب است.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب