شکست عاطفی چیست؟

شکست عاطفی چیست؟

شکست عاطفی به عنوان یکی از دردناک ‌ترین تجربیات زندگی معرفی می ‌شود که می‌ تواند شما را با فرآیند […]

شکست عاطفی به عنوان یکی از دردناک ‌ترین تجربیات زندگی معرفی می ‌شود که می‌ تواند شما را با فرآیند سوگ مواجه کند. تجربه شکست عاطفی منجر به تجربه بسیاری از هیجانات منفی مانند خشم، افسردگی و … می ‌شود و اگر این هیجانات را به موقع کنترل نکنید، می‌ تواند به مشکلات بزرگتری در زندگی، رابطه و … بینجامد.

درمان شکست عاطفی و ضربه‌ های ناشی از آن، نیازمند گذر زمان و فروکش کردن درست و اصولی هیجانات و احساسات است.

وجود عشق می ‌تواند زیباترین تجربه زندگی هر فرد باشد که اگر در زمان مناسب و به درستی رخ دهد، نیاز به عشق و دوست داشتن هر فرد، که از جمله نیاز های اولیه زندگی اوست، ارضا خواهد شد.

اما در مواردی هم اتفاق می ‌افتد که در جریان یک رابطه عشقی و عاطفی، با شکست یا سرخوردگی مواجه می ‌شوید.

شاید تا به‌ حال عبارت شکست عشقی را زیاد شنیده و یا در میان شوخی ‌های دوستانتان از عبارت شکست عشقی استفاده کرده باشید. اما بهتر است معنی دقیق و تخصصی شکست عاطفی و مفهوم آن را بدانید تا در صورت مواجهه با آن شیوه صحیح مدیریت و کنترل آن را به کار ببرید.

شکست عاطفی به شرایطی گفته می ‌شود که فرد طی آن کسی را که بی ‌اندازه دوست دارد و به او عشق می ورزد، از دست می‌ دهد. تجربه طرد شدن و کنار گذاشته شدن از سوی کسی که رابطه عاطفی عمیقی با اون دارید، می ‌تواند شما را با فرآیندی دقیقا مشابه فرآیند مرگ عزیزان روبه‌رو کند و مجموعه ‌ای از احساسات و عواطف ناخوشایند و دردناک را به شما منتقل کند.

به همین دلیل توصیه می ‌شود که شکست عاطفی را به عنوان بخشی از مهم ‌ترین آسیب ‌های روحی و روانی در زندگی، جدی بگیرید و پس از مواجهه با این تجربه ناخوشایند، بلافاصله برای درمان آن اقدام کنید.

آیا شکست عاطفی قابل درمان است؟

بسیاری از افراد آنقدر تحت تاثیر شکست عاطفی خود و درد و ناراحتی ‌های ناشی از آن قرار می ‌گیرند که به طور کامل تصور می‌ کنند تا پایان عمر خود به همان حالت باقی می‌مانند.
در حالی که چنین تصوری از پایه اشتباه است و کنار آمدن با شکست عاطفی و بازگشت به زندگی طبیعی پس از مدت زمانی برای فرد اتفاق می‌ افتد.
درست مانند فردی که با مرگ یکی از عزیزان خود مواجه می‌ شود و پس از مدتی به سیر طبیعی زندگی و پذیرش این اتفاق باز می ‌گردد، افرادی هم که با شکست عاطفی مواجه می ‌شوند به همین ترتیب روال طبیعی زندگی را طی می‌ کنند.
البته باید یادآوری کنیم که بیرون آمدن از این بحران و تجربه ناخوشایند، نیازمند تلاش، اراده و صبر است و پس از یکی دو روز یا با چند بار مراجعه محدود به درمانگر اتفاق نمی ‌افتد.
اگر می ‌خواهید مسیر کنار آمدن با شکست عاطفی را به خوبی طی کنید، باید صبور باشید.

راه های جلوگیری از شکست عاطفی چیست؟

در زندگی خود هدف داشته باشید:

تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشخص در زندگی، کمک می‌ کند که شخصیت مستحکم و مستقلی را برای خودتان ایجاد کنید. افراد بی ‌هدف عموما شخصیت محکمی ندارند و در رابطه عاطفی خود آسیب‌ پذیر هستند. بنابراین بیش از دیگران در معرض شکست عاطفی قرار می ‌گیرند.

خود را فردی ارزشمند بدانید:

اعتماد به ‌نفس پایین، احساس بی ‌ارزشی و تحقیر خود، مهم ‌ترین عامل شکست عاطفی است. اگر می‌ خواهید یک رابطه عاطفی سالم و حقیقی را تجربه کنید، می ‌بایست خودتان را فرد با ارزشی بدانید تا به سمت انتخاب ‌های غلط یا افراد اشتباه حرکت نکنید.

از تنهایی رها شوید:

احساس تنهایی شدید و نداشتن روابط سالم، گرم و صمیمی با خانواده و دوستان می ‌تواند شما را به کمترین توجه از جانب جنس مخالف جذب کند. این شرایط موقعیتی را به وجود می ‌آورد که آسیب ‌پذیر باشید و رابطه شما به دلیل انتخاب ‌های نادرست، با شکست عاطفی مواجه شود.

حدود ارتباط خود را مشخص کنید:

همیشه در دسترس بودن و بیش‌از اندازه ارتباط برقرار کردن با فردی که با او رابطه عاطفی و عشقی دارید، آفت بسیار مهمی در رابطه است.

یادتان باشد با برقراری رابطه عاطفی، خودتان را فراموش نکنید و سطحی از فضای شخصی و فردی را برای خودتان به وجود آورید.

واکنش دختران پس از شکست عاطفی

همیشه در دسترس بودن و بیش ‌از اندازه ارتباط برقرار کردن با فردی که با او رابطه عاطفی و عشقی دارید، آفت بسیار مهمی در رابطه است.

یادتان باشد با برقراری رابطه عاطفی، خودتان را فراموش نکنید و سطحی از فضای شخصی و فردی را برای خودتان به وجود آورید.

البته این مسئله روی شکست عشقی نیز موثر است و عوارض روحی موقت بیشتری برای دخترها به ارمغان می‌آورد. خوشبختانه اگرچه در ابتدا دخترها عوارض و درد های روحی بیشتری مانند افسردگی، بدبینی، حس انتقام، ناامیدی و سرخوردگی، بی ‌ارزشی، هراس از عشق و بی‌ اعتمادی را تجربه می‌ کنند اما قابلیت این را دارند که نسبت به پسر ها زودتر بهبود پیدا کنند.

واکنش پسران پس از شکست عاطفی

معمولا پسر ها برای گذر از این بحران نیاز به زمان بیشتری دارند. اگرچه از نظر روانی علائمی از خود نشان نمی ‌دهند اما از درون شکست‌خورده هستند زیرا تصور می‌ کنند که دیگر نمی ‌توانند گزینه مناسبی برای شروع یک رابطه یا زندگی مشترک پیدا کنند.

از عوارض شکست عشقی در پسر ها می‌ توان به پرخاش‌گری آسیب ‌زننده، تمایل به انجام رفتار های پرخطر مانند اعتیاد به مواد مخدر، سرکوب احساسات، بدبینی نسبت به زنان و رابطه عاشقانه و بی‌اعتمادی اشاره کرد.

طبق مطالعات مختلف، تعداد مردانی که تا آخر عمر به شریک زندگی قبلی خود فکر می‌کنند بیشتر از زنان است. شایع ‌ترین رفتار پسر ها بعد از شکست عشقی، افزایش ساعت خواب روزانه است. شاید به این دلیل که از هر عاملی برای گذراندن زمان و حواس ‌پرتی استقبال می‌ کنند.

متاسفانه بعضی از آقایان به غلط به سراغ برقراری رابطه ‌های جنسی ناسالم یا ازدواج سریع بعد از شکست عشقی می ‌روند که اصلا راه حل ‌های مناسبی نیستند.

روانشناس چه نقشی در درمان شکست عاطفی می تواند داشته باشد؟

در زندگی با موقعیت و مشکلاتی برخورد می ‌کنیم که به تنهایی از عهده حل آن‌ ها بر نمی ‌آییم. در این موارد رجوع به افرادی که تخصصی در حل مسائل ندارند و یا از روی تجربه ناقص و قضاوت شخصی خودشان راهکاری را ارائه می‌کنند، می ‌تواند شرایط را بحرانی ‌تر کند.

باید بدانید همانطور که در مواجهه با خرابی خودروی خود بلافاصله تعمیرکار خودرو مراجعه می ‌کنید، یا هنگام بروز بیماری جسمی، درمان خود را از طریق پزشک متخصص پیگیر می‌ شوید، در برابر حل مشکلات روحی و روانی و انواع هیجانات و شکست‌ ها نیز به حضور یک متخصص نیازمندید.

مراجعه به یک روانشناس و مشاور کارآزموده که به خوبی با اصول روان درمانی آشنا است، تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت درمان و بهتر شدن حال شما دارد.

در زمینه شکست عاطفی و کنترل و مدیریت و احساسات منفی ناشی از آن نیز بهتر است از یک روان درمانگر کمک بگیرید. روانشناس با ریشه ‌یابی مشکل شما و ارائه راهکارهای مناسب و کاربردی، می ‌تواند تا حد زیادی حس منفی و ناراحت‌کننده شکست عشقی را برای شما برطرف کند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب