ضرورت مشاوره قبل از ازدواج را بدانید

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج را بدانید

گاهی تعارضات میان دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند آنقدر واضح نیست که به سادگی متوجه […]

گاهی تعارضات میان دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند آنقدر واضح نیست که به سادگی متوجه آن شوند. این تعارضات می تواند در آینده باعث بروز انواع مشاجرات و اختلافات مابین آن ها شود. همین نکته مهم، ضرورت مشاوره قبل از ازدواج را ایجاد می کند. برای آن که پس از شروع زندگی مشترک زوجین دچار مشکلات شدید نشوند و بتوانند زندگی مشترک موفقی را تجربه کنند، مشاوره پیش از ازدواج گزینه بسیار خوبی است.

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج نوعی روش درمانی است که به زوجین کمک می‌ کند تا با آگاهی نسبت به فاکتورهای با اهمیت، شریک مناسبی برای زندگی خود انتخاب کنند. با کمک گرفتن از روانشناس پیش از ازدواج، زوجین می‌ توانند مشکلات احتمالی که در زندگی آنها پیش می‌ آید را شناسایی کنند و بر اساس آن راه حل مناسبی پیدا کنند. مشاوره قبل از ازدواج در پایداری زندگی مشترک زوجین تأثیر بسیار زیادی دارد و بر اساس آمار، می‌ تواند تا 31 درصد احتمال طلاق را کاهش دهد.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

از بین بردن ترس از ازدواج:

با افزایش آمار طلاق و داشتن تجربه طلاق در بین اعضا خانواده یا والدین، ترس از ازدواج مسئله‌ ای طبیعی است. بسیاری از دختران و پسرانی که فرزندان طلاق هستند بارها شاهد مشاجرات والدین خود بوده اند و همین مسئله باعث کناره گیری این افراد از ازدواج می‌ شود. مشاوره قبل از ازدواج می‌ تواند به این افراد آموزش دهد تا چگونه با گذشته خود کنار آیند و از تجربیات تلخ زندگی والدین خود، برای بهتر کردن زندگی مشترک شان استفاده کنند.

اینگونه افراد نیازمند مشاوره روانشناسی هستند و با توجه به شرایط آن ها میتوان مشاوره روانشناسی آنلاین را به وی پیشنهاد نمود.

رسیدن به توافق منطقی:

با وجود اهمیت احساسات برای شروع زندگی مشترک، داشتن توافق منطقی درباره موضوعاتی همچون، پول، روابط جنسی، تربیت فرزندان و… بسیار ضرورت دارد. نمی‌ توان در موضوع ازدواج تنها بر احساسات متمرکز شد. ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در این مرحله کاملاً خود را نشان می‌ دهد. مشاور پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌ کند، که به تبادل نظر درباره موضوعات مهم بپردازند. و این موضوع به داشتن رابطه های پایدار و عاشقانه می انجامد وبه مکالمه آن ها جهت می‌ دهد، تا مانع از تصمیمات عجولانه و مشکلات بعدی شوند.

آموزش مهارت حل تعارض:

یکی دیگر از موضوعات ضرورت مشاوره پیش از ازدواج، آموزش مهارت‌ های حل تعارض است. همه ما در گذشته دچار تعارض با افراد مختلفی شده‌ ایم. در بسیاری از موارد واکنش‌ های ناپخته باعث آسیب‌ هایی برای ما شده است. مشاور در جلسات روانشناس آنلاین یا روانشناسی حضوری به زوجین آموزش می‌ دهد تا در زمان تعرضات به جای واکنش‌ های منفی همچون، فریاد زدن، لجبازی، مقابله به مثل کردن، رفتار مناسبی همچون: گوش دادن به صحبت های یکدیگر به شکلی موثر، برقراری ارتباط مناسب و رفتار مناسب، از خود نشان دهند تا مشکلاتشان به راحتی و بدون تنش رفع شود.

از بین بردن کینه‌ های قدیمی:

چنانچه شما هم از آن دسته افرادی هستید که مشکلات گذشته بر روی قلبتان سنگینی می‌ کند، ضرورت مشاوره پیش از ازدواج را بیشتر درک می‌ کنید. مشاور پیش از ازدواج می‌ تواند به شما کمک کند تا مشکلات حل نشده خود را در جلسه مشاوره با شریک زندگی‌ تان مطرح کنید و با حل و فصل کردن آنها از آسیب‌ های جدی که عدم رفع این کینه‌ ها  می‌ تواند بر زندگی مشترکتان داشته باشد، جلوگیری کنید.

زندگی والدین چه تاثیری بر ازدواج فرزندانشان دارد؟

یکی از مهمترین چالش‌ هایی که امروزه با آن رو به رو هستیم، تفاوت بین سبک سنتی و مدرن و تعارضات آن در ازدواج است. ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در این قسمت خود را نشان می‌ دهد که، دختران و پسران نمی‌ خواهند از سبک زندگی والدین خود پیروی کنند، اما به دلیل همانند سازی ناخودآگاه با الگوهای والدینشان، درگیر الگوهای ناکارآمد آنان می‌ شوند.

هویت دختران و پسران در زندگی مشترک در واقع تجربیاتی است که، آن ها در خانه پدری از والدین، خواهر، برادر، عمه، خاله و دیگران کسب کرده‌ اند، آنان تصور می‌ کنند این الگو ها صحیح و بسیاری دیگر نادرست هستند. این مسئله بر رفتار آن ها در زندگی زناشویی تأثیر بسیار زیادی دارد و ممکن است، آسیب های جبران ناپذیری بر زندگیشان وارد نماید.

مشاوره قبل از ازدواج به ما نشان می‌ دهد، مسائل کوچکی که احساس می‌ کنیم نقش اساسی در زندگی ما ندارد، چه آسیب‌ های جدی به زندگیمان وارد می کند.

به عنوان مثال، دخترانی که در خانواده مرد سالار بزرگ می‌ شوند، یاد می‌ گیرند مطیع تصمیمات همسر خود باشند و در امور جدی خانواده دخالتی نکنند. این دختران در زندگی مشترک نیز در حاشیه قرار می‌ گیرند و باعث می‌ شوند، همان الگوی زندگی والدینشان تکرار شود.

گاهی زوجین پیش از ازدواج در خانه پدری دچار کمبود هایی هستند، که انتظار دارند پس از ازدواج و تشکیل خانواده، بتوانند آن ها را توسط شریک زندگی‌ شان جبران کنند. این کمبودها و توقعات ممکن است، بزرگ و غیر ممکن باشد و همین مسئله راه را برای بروز مشکلات جدی و طلاق باز می‌کند. توجه به همین نکات می‌ تواند ضرورت مشاوره قبل از ازدواج را بیشتر نشان دهد.

یکی دیگر از مهمترین مسائل این است که در کشورهای غربی افراد با هم ازدواج می‌ کنند، اما در مشرق زمین و به خصوص در کشور ما ایران، این خانواده‌ ها هستند که، با هم پیوند می‌ خورند. در واقع دو خانواده با هم ازدواج می‌ کنند و فقط بحث دو نفر و مسئله دوست داشتن آن ها نیست.

حتی مسئله بزرگتر و مهم‌ تر این است که، فقط ارزیابی این دو نفر از تمام جوانب فردی مثل ویژگی‌ های ظاهری، تحصیلی، شغلی، مالی، تفریحات، هیجانات، مسائل فکری، اعتقادی، مذهبی، سیاسی، اخلاقی، رفتاری، ابعاد شخصیتی، مقوله دلبستگی، صمیمیت، بلوغ روانشناختی و سطح آمادگی برای ازدواج، نگرش به جنس مخالف، رابطه جنسی، تعهد، احترام، مهارت‌ های زندگی مشترک و بررسی دیدگاه هر فرد در زمینه فرزند آوری و … که از اصلی‌ ترین موارد نشان دهنده ضرورت مشاوره قبل از ازدواج است، برای شکل گیری یک ازدواج رضایت بخش و پایدار در فرهنگ ایرانی کافی نیست.

می بایست بطور جدی، کامل و همه جانبه حوزه خانواده، فرهنگ و رسم و رسومات ارزیابی شود و به موارد چالش برانگیز در آینده مشترک زوج پرداخته شود.

در تمامی مواردی که عنوان کردیم ضرورت مشاوره قبل از ازدواج به خوبی مشخص است.  بهترین انتخاب برای دختران و پسرانی که می خواهند، پس از تشکیل خانواده دچار پشیمانی نشوند، استفاده از مشاوره قبل از ازدواج  و کمک گرفتن از یک روانپزشک آنلاین یا حضوری در یک مرکز مشاوره خوب است.

برای مشاوره قبل از ازدواج، می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس بگیرید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب