طلاق سالم چیست؟

مسلما زوج ها زمانی که اقدام به ازدواج می کنند، هیچ گاه به طلاق یا حتی طلاق سالم فکر نمی […]

مسلما زوج ها زمانی که اقدام به ازدواج می کنند، هیچ گاه به طلاق یا حتی طلاق سالم فکر نمی کنند و این حس حتی در گذشته به دلیل نرخ پایین امید به زندگی و سبک زندگی ها بسیار بیشتر بود و زندگی ها از دوام بالاتری برخوردار بودند. اما در حال حاضر و در این دوران خیلی چیزها فرق کرده و کمتر می شه به ازدواج های امروزی دل بست و بیشتر از اونکه منتظر دوام و ادامه یک زندگی باشیم، شاهد طلاق و جدایی بیشتری هستیم.

جدایی و طلاق از نظر روحی و روانی اتفاق دشواری است، اما امکان اینکه یک جدایی سالم داشته باشیم هست. هیچ کس انتظار ندارد که زمانیکه ازدواج می کند با شکست روبرو شود. جدایی و طلاق از نظر عاطفی وقایع سختی هستند، اما می توان یک جدایی سالم داشت.

چگونه طلاق سالم داشته باشیم؟

اطمینان از پایان رابطه:

باید مطمئن شوید که تمام تلاش خود را برای حفظ رابطه و نجات ازدواج کرده‌ اید. شما می‌ توانید با شریک زندگی خود برای مراجعه به یک زوج درمان‌گر قرار بگذارید. راه‌ های جدیدی را برای برقراری ارتباط و تقویت آن امتحان کنید. هر کاری که می‌ توانید انجام دهید، چون هیچ چیز بدتر از پشیمانی نیست. سعی کنید زمانی که به پای طلاق رسیده ‌اید، از همه چیز مطمئن باشید.

نگران تاثیرات طلاق نباشید:

کودکان انعطاف ‌پذیر هستند و بیش از هر چیز، به خانه و خانواده ‌ای هماهنگ و خوشحال نیاز دارند. اگر کودکان در خانه شاهد دعوا و اختلاف والدین خود باشند، احتمالا بیشتر از طلاق آسیب می‌ بینند و این موضوع، اثرات منفی زیادی بر روحیات و شخصیت آن ‌ها خواهد داشت.

به خود اطمینان دهید که آن‌ها با والدین مطلقه، خوشبخت ‌تر از شرایطی خواهند بود که پدر و مادر دچار طلاق عاطفی هستند و به خاطر آن‌ ها، خود را مجبور به ماندن در رابطه می‌ کنند.

با همسرتان یک تیم باشید:

زمانی که تصمیم  قطعی برای طلاق را گرفتید، همراه با همسرتان این موضوع را به بچه ‌ها اطلاع دهید. ممکن است با اشک ‌ها و ترس و اضطراب آن ‌ها مواجه شوید. شرایط را با هم کنترل کنید و به سوالات بچه‌ ها جواب مناسب و هماهنگ بدهید. این یکی از مهم ‌ترین بحث ‌هایی است که با فرزندانتان خواهید داشت. پس به خوبی خود را آماده کرده و سعی کنید بچه ‌ها را گیج و سردرگم نکنید.

درباره زندگی مشترک خود بدگویی نکنید:

هر چقدر این رابطه برای شما بد و سخت بوده است، اجازه ندارید چیز بدی درباره طرف مقابل به دیگران یا فرزندان خود بگویید. اصلا اهمیت ندارد که او چه کرده است. اما بدگویی از او در مقابل اطرافیان بدترین کاری است که می ‌توانید انجام دهید. در این شرایط سعی کنید از راهنمایی ‌های یک مشاور کمک بگیرید.

پایان را بپذیرید و مذاکره کنید:

احتمالا شما در طول فرآیند طلاق، خواسته ‌هایی دارید. لازم است که با انصاف با این موضوع مواجه شده و بپذیرید که نمی‌ توانید در همه آن ‌ها برنده باشید. لازم است روابط مشارکتی خود را تقویت کرده و علیرغم مخالفت، موافقت کنید. شما باید در نظر بگیرید که طرف مقابل رابطه برای مدت طولانی در زندگی شما حضور خواهد داشت. به ویژه اگر فرزند مشترک دارید. کنار گذاشتن احساسات احتمالا به نفع همکاری بلند مدت شما خواهد بود.

از طلاق یک مسابقه نسازید:

به هیچ عنوان این نبرد را برای برد و باخت انجام ندهید. در طلاق هیچکس برنده نمی ‌شود. شما فقط می‌ توانید تصمیم بگیرید که زندگی را بدون یکدیگر ادامه دهید.

فرزند خود را مجبور به انتخاب نکنید:

بهتر است که پدر و مادر در مناسبت‌ های خاص مثل جشن تولد، جشن فارغ ‌التحصیلی و… در کنار فرزند شان باشند. سعی نکنید فرزندان را در دو راهی انتخاب پدر یا مادر برای یک مناسبت یا شرایط خاص قرار دهید. اگر با فرد جدیدی آشنا شده‌اید، بهتر است تا مدتی از اضافه کردن او به مناسبت ‌های مشترک خودداری کنید. آشنایی با شخص جدید بخشی از روند طبیعی زندگی شما است که فرزندان باید با آن روبه‌رو شوند، اما لازم است که هر چیزی در زمان مناسب خود، روی دهد.

انعطاف پذیر باشید:

خود را برای تغییرات در زندگی آماده کنید و انتظار نداشته باشید که همه چیز، به ویژه مسائل مشترک بین شما و همسر سابقتان، در چارچوب ثابت و از پیش تعیین شده روی دهند. با تغییراتی که در برنامه زندگی پیش می ‌آید هماهنگ شوید.

برای حضانت فرزندان برنامه مناسب داشته باشید:

لازم است که با هم‌ فکری همسر سابق و بچه ‌ها، یک برنامه مناسب برای  حضانت و سپری کردن اوقات با فرزندان پیدا کنید. اگر فاصله محل زندگی شما با همسر سابق‌ تان طولانی است، می‌ توانید فواصل دیدار ها را بیشتر و مدت زمان ماندن در کنار هم را طولانی ‌تر کنید. در حالی که روش ۲-۵ ممکن است برای بسیاری از خانواده‌ ها مناسب باشد. یعنی فرزندان ۵ روز با یکی از والدین و دو روز دیگر را با والد دیگر سپری کنند. ممکن است با بزرگ‌تر شدن بچه ‌ها نیاز به تغییر این برنامه وجود داشته باشد.

از طلاق به عنوان یک تجربه برای یادگیری بیشتر استفاده کنید:

خوب است که از هر واقعه تلخ و شیرین زندگی چیزی یاد بگیرید. کمی وقت بگذارید و ببینید که در رابطه بعدی خود به دنبال چه هستید. چه چیزی در رابطه قبلی برای شما بیش از هر چیزی آزاردهنده بود. یادداشت کردن این موارد به شما کمک می ‌کند تا چشم انداز جدیدی داشته باشید.

تغییراتی که با طلاق به وجود می ‌آید طبیعتاً طاقت ‌فرسا هستند. در زمان طلاق بیش از هر زمان دیگری مهم است که مراقب خود باشید، برای کمک و راحتی به خانواده و دوستان خود متوسل شوید.

آنها می توانند به شما کمک کنند تا با بسیاری از احساسات ناشی از اتمام زندگی مشترک کنار بیاید. سعی کنید در فعالیت های شرکت کنید که قبلا آنها را دوست داشته اید. اما نتوانستند به سراغ آنها بروید. فعالیت ها و سرگرمی های جدید را امتحان کنید. با درست غذا خوردن و ورزش کردن از نظر جسمی سالم بمانید.

طلاق برای کل خانواده دوران سختی است. روانشناس می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را بشناسید، با آنها کنار بیایید و با تغییرات سازگار شوید. همچنین می تواند به شما کمک کند، با دقت فکر کنید چه اشتباهاتی در ازدواج شما رخ داده است. بنابراین شما می توانید از تکرار این الگوهای منفی در روابط بعدی خود جلوگیری کنید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب