مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

روانشناسی و مشاوره آنلاین شیوه نوین و بسیار پرطرفداری است که آن را با نام روان درمانی آنلاین هم می‌ […]

روانشناسی و مشاوره آنلاین شیوه نوین و بسیار پرطرفداری است که آن را با نام روان درمانی آنلاین هم می‌ شناسند. در این شیوه درمان، افراد بدون آنکه در یک مکان خاص مانند کلینیک درمانی، مرکز روانشناسی و یا مطب حضور پیدا کنند، می‌ توانند مشاوره روان درمانی را در هر حوزه ‌ای که به آن نیازمندند دریافت کنند.

مشاوره آنلاین چالش هایی دارد، بسیاری از بیمارانی که از روش های روان درمانی آنلاین استفاده کرده اند، پشتیبانی بسیاری را دریافت کرده است. در بررسی مطالعات منتشر شده در مجله جهانی ژورنال روانپزشکی، بیمارانی که از طریق کنفرانس ویدئویی از مشاوره آنلاین استفاده می کنند، سطح بالایی از رضایت را گزارش کردند.

شاید تصور عموم این باشد که مشاوره غیر حضوری و ارتباط از راه دور روشی نوین و مختص عصر حاضر است ولی تاریخچه مشاوره غیر حضوری به زمان فروید باز می گردد. در آن زمان نیز فروید برای برقراری ارتباط از راه دور با مراجعانش با آنها نامه نگاری می کرد.

طبیعی است که با گذشت زمان مشاوره غیر حضوری پیشرفت های زیادی کرد، مثلا از سال ۱۹۸۲، در اینترنت گروه های درمانی مشاوره رواج پیدا کرد و به مرور به شکل های دیگری نمایان شد و مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر به لطف امکانات پیشرفته ی الکترونیکی و فضای مجازی مشاوره آنلاین به اشکال مختلف و با سهولت بیشتری انجام می گیرد.

انواع مشاوره آنلاین 

مشاوره از طریق نوشتن

این نوع از مشاوره می تواند برای به دست آوردن اطلاعات اولیه در مورد مسئله یا مشکل بسیار مفید باشد. در این روش مراجعین از طریق ایمیل می توانند با درمانگر در ارتباط بوده و مشکلات خود را با وی در میان بگذارند.

چت همزمان

از آنجا که در این روش شما به صورت خصوصی با مشاور صحبت می کنید و ارتباط آنلاین با یکدیگر دارید امکان پرداختن به جزئیات، آسان تر خواهد بود و شما می توانید اطلاعات بیشتری را کسب کنید. این روش با استفاده از اپلیکیشن های آنلاین به راحتی میسر است.

تماس صوتی 

ین روش از دو روش قبلی کارآمدتر خواهد بود و فرد می تواند بعد از دریافت وقت مشاوره با مشاور خود به صورت صوتی از طریق تلفن یا اینترنت ارتباط برقرار کند.

تماس صوتی از طریق اپلیکیشن های موجود برای عزیزان خارج از کشور کارآمد تر است. بدیهی است که این روش مشاوره به دلیل ایجاد تعامل بالاتر مشاور و مراجع موثر تر و رضایت بخش تر خواهد بود.

تماس تصویری

نزدیکترین روش به مشاوره حضوری، روش مشاوره آنلاین ویدئویی است.

هرچند که مشاور و مراجع به صورت حضوری مقابل هم نیستند ولی به این دلیل که مشاور می تواند همزمان صدای مراجع را بشنود و تصویرش را ببیند، می تواند تا حدودی متوجه زبان بدن فرد شود، این روش مشاوره، روش جایگزین بسیار مطلوبی برای مشاوره حضوری است.

در این روش امکان اجرایی کردن و آموزش بسیاری از روش های درمانی وجود دارد، به همین دلیل مورد استقبال زیادی قرار گرفته و می توان از آن در بسیاری از مواقع استفاده کرد.

هدف از مشاوره آنلاین چیست؟

مهم ترین هدف آن نزدیک تر کردن مردم به مشاورین روانشناس است. بسیاری از مردم و متقاضیان خدمات مشاوره به دلایل مختلفی همچون:

بعد مسافت

مشغله کاری زیاد

هزینه های جانبی

عدم دسترسی به مشاور مورد نظر

و بسیاری موارد دیگر نمی توانند از خدمات مشاوره روانشناسی حضوری استفاده کنند.

فرض کنید فردی با مشاهده علائم استرس در خود به فکر مدیریت و درمان آن می افتد اما به دلیل مشغله زیاد و یا ساعات کاری نامناسب نمی تواند به صورت حضوری در دفاتر مشاوره حضور پیدا کند و یا اصلا مشاور روانشناس خبره ای در این زمینه پیدا نمی کند.

در این حالت مشاوره روانشناسی آنلاین بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشاور مورد نظر است.

متقاضی از هر جای دنیا می تواند با مشاور مورد نظر خود به صورت اینترنتی ارتباط برقرار و جلسه مشاوره برگزار کنند.

یا فرض کنید فردی در شهری دوردست امکانات حضور در دفاتر مشاوره روانشناسی را ندارد اما به دنبال درمان اختلالات روحی روانی خود مانند درمان افسردگی است اما شرایط او این اجازه را به وی نمی دهند.

در شرایطی مشابه موارد بالا مشاوره روانشناسی آنلاین بهترین راه به منظور برقراری ارتباط با مشاور روانشناسی است.

مزایای استفاده از مشاوره آنلاین

ارتباط آسان

بسیاری از افراد به دلیل تنبلی یا محدودیت برای رفت ‌و آمد و مراجعه به کلینیک یا مراکز روان درمانی، از مسیر درمان دور می ‌شوند. امکان مشاوره آنلاین باعث آسان ‌تر شدن ارتباط افراد با مشاور و درمانگر می‌ شود و به این صورت برای سلامت روان خود تلاش بیشتری می ‌کند.

صرفه جویی در زمان

امکان مشاوره آنلاین می‌ تواند بهانه محدودیت زمانی را برای افراد از بین ببرد. با استفاده از این شکل روان درمانی و مشاوره، می‌ توانید در هر مکان و شرایطی که حضور دارید، از مشاوره بهره بگیرید. همچنین زمان رفت ‌و آمد را برای شما به صفر می ‌رساند و به‌خوبی به در وقت شما صرفه ‌جویی می ‌کند.

صرفه جویی در هزینه

مشاوره آنلاین به صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها هم منجر می ‌شود و زحمت شما را برای پرداخت هزینه جا به‌ جایی تا رسیدن به مرکز مشاوره، کم می ‌کند.

عدم اضطراب در قرارگیری در مکان

افراد زیادی وجود دارند که تنها در یک فضای خاص احساس امنیت می ‌کنند و می ‌توانند با خیال راحت صحبت کنند. بنابراین امکان دارد با قرار گرفتن در فضای کلینیک و حضور داشتن مستقیم در کنار روان درمانگر، نتوانند آنچنان که باید، بروز بیرونی داشته باشد. استفاده از امکانات مشاوره آنلاین می‌ تواند این چالش را برای فرد به حداقل برساند.

مواردی که در مشاوره آنلاین باید به آن توجه کرد

حتما در قدم اول از اعتبار مرکز روانشناسی و مشاوره آنلاین انتخاب ‌شده، مطمئن شوید.

پیش از شروع مشاوره، شکل برقراری ارتباط و سیستمی را که مشاوره از طریق آن انجام می‌ گیرد، بپرسید و آماده کنید.

 به یاد داشته باشید که شیوه مشاوره آنلاین از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با شیوه مشاوره و روان درمانی حضوری ندارد. بنابراین از نظر هزینه، زمان ‌بندی و تخصص مشاور و روانشناس، در یک شرایط واحد با شیوه مشاوره حضوری قرار می‌ گیرید.

یادتان باشد قبل از شروع جلسات، حتما از کیفیت اینترنت و آنتن ‌دهی آن مطمئن شوید.

یک مکان آرام و بدون سر و صدا را برای دریافت خدمات مشاوره آنلاین انتخاب کنید تا حواستان به موارد دیگر پر نشود.

در این شیوه مشاوره می ‌توانید هم مشاوره آنلاین تصویری را انتخاب کنید و هم از شیوه مشاوره تلفنی آنلاین بهره بگیرید. انتخاب این شکل از مشاوره کاملا به خواسته و سلیقه یا شرایط شما بستگی دارد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب