مشاوره جنسی چیست؟

مشاوره جنسی چیست؟

مشکلات، نارسایی ها و اختلالات جنسی یکی از رایج ترین مشکلات در بین زوج هاست. مشاوره جنسی نوعی از مشاوره […]

مشکلات، نارسایی ها و اختلالات جنسی یکی از رایج ترین مشکلات در بین زوج هاست. مشاوره جنسی نوعی از مشاوره است که توسط متخصصین این حوزه و برای افزایش رضایت و لذت از زندگی جنسی افراد طراحی و ارائه شده است. به گفته «درک پولونسکی»، یک روانپزشک از دانشکده پزشکی هاروارد، بین ۳۵ تا ۵۰ درصد اشخاص یک مشکل جنسی را در طولانی مدت در زندگی خود تجربه می کنند. بنابراین هر چند امکان دارد مطرح کردن نگرانی های جنسی مدام آسان نباشد، ولی این مسایل بسیار رایج هستند.

اثرات مثبت مشاوره جنسی

بررسی استرس یا اضطراب عمومی در خصوص رابطه جنسی:

ممکن است شما نگران، برخی از نگرانی های خود در خصوص رفتارهای جنسی خودتان باشید و یا حتی متوجه می شوید که اضطراب شما در این زمینه می تواند با برخی از جنبه های جنسی مربوطه تداخل داشته باشد.

بررسی کاهش تمایلات جنسی و یا تمایلات ناسازگار جنسی:

ممکن است شما و یا شریکی زندگیتان آنقدر که می خواهید دارای تمایلات جنسی نباشید، یا ممکن است شما به همان مقدار که می خواهید تکرار تمایلات جنسی خودتان را تجربه نکنید.

بررسی چالش های برانگیختگی جنسی:

ممکن است شما در خصوص برانگیختگی جنسی و یا رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشید، ممکن است زودتر از آنچه که می خواهید بتوانید حس ارگاسم و ی برانگیختگی جنسی را تجربه کنید. در این خصوص می توانیم اختلال نعوظ و انزال زودرس را در این دسته قرار دهیم.

بررسی اعتیادهای مربوط به سکس و پورنوگرافی:

نه تنها همه مشاوران جنسی این مسائل را درمان نمی کنند، بلکه برخی از آنها برای اینکه به شما کمک کنند تا به مقابله با رفتارهای اعتیاد آور در خصوص رابطه جنسی بروید، آموزش هایی را فراگرفته اند.

بررسی مسائل مربوط به آسیب جنسی:

افرادی که قربانی آسیب های جنسی شده اند، اغلب چالش های مداومی را در موارد رابطه جنسی و مسائل مربوط به سکشوالیته تجربه می کنند.

بررسی چالش های مربوط به گرایش جنسی و یا هویت جنسی:

اگر شما با هر بخشی از گرایش جنسی خود دست و پنجه نرم می کنید، این چالش ها ممکن است بر زندگی جنسی شما نیز تاثیرگذار باشد.

بررسی مقاربت دردناک:

اگرچه ممکن است به دلیل مسائل پزشکی به طور زمینه ای مسائلی ایجاد گردد، مقاربت دردناک گاهی اوقات قادر است تا با استرس و یا اضطراب در رابطه جنسی ارتباط داشته باشد.

بررسی مسائل مربوط به تصویر بدنی و یا عزت نفس:

مخصوصا در فرهنگی که برای جذابیت جذابیت جنسی و جذابیت بدنی و فیزیکی ارزش زیادی قائل است، مسائل مربوط به رابطه جنسی می تواند احساس ارزشمند بودن فرد را به چالش بکشد.

بررسی تغییرات جنسی مرتبط با شرایط زندگی:

ممکن است درک این را داشته باشید که به دلیل فرزندآوری، بالا رفتن سن شما و شرایط پزشکی و یا تغییرات عمده زندگی مانند داشتن شغل جدید و یا جابجایی های مربوطه در زندگی، نیاز دارید تا برخورد متفاوتی با رابطه جنسی داشته باشید.
بررسی و اکتشاف در فعالیت های جنسی جدید:

شما و یا شریک زندگی تان ممکنم است علاقه مند به رابطه ای جدید داشته باشید و دوست نداشته باشید که تک همسری را تا آخر عمر تجربه کنید.

بررسی احساس تگنا و یا عدم ارضای نیاز جنسی:

ممکن است یک حس بد شما را درگیر کرده باشد و اصلا دلیلش را هم ندانید، شاید هم ممکن است علاقه مند به کشف جنبه های جدید در خصوص تمایلات جنسی خودتان باشید و مطمئن نیستید که میخواهید از کجا کار را شروع کنید.
به طور خلاصه می توان گفت، مشاوره جنسی می تواند تقریبا در هر موضوعی که به رابطه جنسی مربوط باشد حمایت و فعالیت های خودش را بروز دهد. علاوه بر این، حتی اگر مشکلی نداشته باشید، مشاوران جنسی می توانند منبع ارزشمندی برای شما باشند. ممکن است شما علاقه داشته باشید تمایلات جنسی خودتان را به طور کامل بررسی کنید. در این خصوص مشاوره جنسی می تواند برای شما مفید واقع شود.

چگونه یک مشاور جنسی خوب انتخاب کنیم؟

مشاوره جنسی اصولا متخصص روانپزشک، تراپیست، مددکار اجتماعی یا پزشک است و خدماتی که ارائه می دهد مشاوره برای افرادی است که مشکلات جنسی دارند. انتخاب مشاوره جنسی بستگی به نوع بیماری، شکل و محدوده تخصص سکستراپ دارد، مثلا بسياري از اشخاص بر این باورند که مشاوره جنسی باید هم جنس خودشان باشد تا با ایشان حس راحتی نمایند.

اما در کل می توان گفت که تمامی متخصصان جنسی برای آموزش مسائل احساسی، فیزیکی و البته بیولوژیکی که در روابط جنسی افراد تاثیر گذارند آموزش دیده اند. در طی جلسات مشاوره جنسی در رابطه با لذت بردن جنسی با شما صحبت می کند، او کمک می کند تا شما در وضعیت ذهنی و جسمی بهتری قرار گیرید و بتوانید رابطه جنسی خود را آنطور که می خواهید مدیریت کنید، او به شما کمک می کند تا بتوانید بیشترین لذت را از روابط خود ببرید.

اصولا در این جلسات تمرین هایی را برای شما مشخص می کنند که لازم است برای برقراری ارتباط بهتر با همسر خود انجام دهید این تمرینات اصولا فیزیکی می باشند، اما هرگز کسی را مجبور به انجام آن تمرین ها نمی کنند و اصولا به توافقی می رسند و تمریناتی که برای طرفین لذت بخش است را در نظر می گیرند. تمامی جلسات در حضور پزشک کلامی است و تمامی تمرینات فیزیکی در خلوت طرفین و بدون حضور پزشک است.

روانشناسی مشکلات جنسی

اختلالات جنسی در چند بخش بررسی می شود و اختلال روانی جنسی بخش کوچکی از این حوزه را در بر می گیرد. اختلال روانی جنسی دیدگاه فرد را نسبت به بقیه تغییر می دهد و می تواند برای دیگران و خود فرد آسیب زا باشد. اختلالات رایجی که به آنها پرداخته می شود به شرح زیر می باشد:

مازوخیسم جنسی

مازوخیسم که به معنای خودآزاری یا آزادخواهی است، یکی از رایج ترین مشکلات جنسی روانی است. افرادی که دچار مازوخیسم جنسی هستند دوست دارد خود را آزار دهد. ریشه این خودآزاری به دوران کودکی بر می گردد. کارشناسان معتقدند اگر فردی در کودکی به اجبار خشم خود را سرکوب کند، وقتی به سن بزرگسالی برسد سعی می کند با آزار دادن خود از خودش انتقام بگیرد.

مازوخیسم دقیقا نقطه مقابل سادیسم است. یعنی در مازوخیسم فرد دوست دارد در رابطه جنسی اذیت شود و آزار ببیند ولی در سادیسم فرد از اینکه به افراد دیگر آزار و آسیب برساند لذت می برد.

اعتیاد جنسی

بیش فعالی جنسی، اعتیاد به پورنوگرافی، اعتیاد جنسی به اینترنت و امثالهم از جمله موارد مرتبط با اعتیاد جنسی می باشد.

پدوفیلی

پدوفیلی به معنای میل جنسی به کودکان است. براساس گزارشات رسیده اغلب افراد پدوفیلی مردها هستند که دوست دارند هم با دختر رابطه داشته باشند و هم با پسر.

بدن نمایی و نمایشگری

نمایشگری یا بدن نمایی تمایل به نمایشگری در حضور دیگران می باشد. بدن نمایی و نمایشگری امکان دارد در سنین بلوغ و پس از برقراری رابطه جنسی رفع شود اما در حالت غیر طبیعی در بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند که این رفتار در بزرگسالی یک اختلال جنسی روانی محسوب می شود.

زوفیلیا

در این نوع از اختلال جنسی، فرد دوست دارد با حیوانات رابطه جنسی داشته باشد. اگر این حالت شدید شود منجر به حیوان آزاری نیز می شود.

خودارضایی

از جمله اختلالات جنسی که بسیار آسیب زا است و روی روح و روان فرد تاثیر می گذارد، خودارضایی می باشد. بسیاری از افراد این حالت را طبیعی می دانند اما این حالت نمی تواند طبیعی باشد و آسیب های بسیاری را در فرد ایجاد می کند.

فتیشیسم یا یادگارخواهی

در این نوع اختلال فرد به شیء یا قسمتی از بدن فرد دیگر دل بسته است.

سومنوفیلیا

در این نوع اختلال فرد اگر کسی را که در حالت بیهوشی قرار دارد ببیند از نظر جنسی برانگیخته می شود.

نکروفیلیا

نکروفیلیا حالتی است که اگر فرد انسان مرده را که می بیند یا با او تماس بگیرد ارضا می شود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد