مشاوره روانشناسی و تأثیرات آن در زندگی

مشاوره روانشناسی و تأثیرات آن در زندگی

مشاوره روانشناسی با تأثیری که بر افراد می گذارد می تواند به آن ها در بهبود کیفیت زندگیشان کمک کند. […]

مشاوره روانشناسی با تأثیری که بر افراد می گذارد می تواند به آن ها در بهبود کیفیت زندگیشان کمک کند. مشاوره روانشناسی در موقعیت های دشوار زندگی از جمله: مبتلا شدن به اختلالات روانی، از دست دادن عزیزان، طلاق، استرس ازدواج و…. مدد رسان است.

مشاوره روانشناسی به افراد این امکان را می دهد تا زندگی سالم و رضایت بخشی را از نظر روانی تجربه کنند. افرادی که دچار اختلالات روانی هستند، پس از گذشت زمان دچار مشکلات جسمی نیز می شوند، از همین جهت کمک گرفتن از یک مشاور روانشناس می تواند باعث شود تا افراد دچار مشکلات آتی نشوند.

روانشناس خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

روانشناسی نیز مانند بسیاری از رشته های دانشگاهی دیگر به صورت آکادمیک آموخته می شود. یک روانشناس خوب روانشناسی است که بتواند مباحث تئوری را به عمل و کاربرد تبدیل کند. سپس در جلسه مشاوره روانشناسی در جهت کمک به مراجعین از آن ها استفاده کند.

متخصص روانشناس به خوبی می داند که تیپ های شخصیتی بسیاری وجود دارد. باید در ارتباط با هر فرد رفتار متناسب با تیپ شخصیتی اش به کار گرفته شود. روانشناس با تکیه بر دانش و تجربه خود می تواند تا حد نیاز آنها را بشناسد. راهکارهای متناسبی به آنان ارائه دهد، تا فرد به بهبودی و بهروزی دست یابد.

روانشناس باید امین و رازدار مراجعه کننده باشد. بیان این موضوع به مراجعه کننده موجب فراهم شدن بستر اعتماد و اطمینان شده، همچنین باعث می شود مراجعه کننده اطلاعات کاملی در مورد خود و مشکلی که برای وی پیش آمده به روانشناس ارائه نماید. این اطلاعات به همراه بررسی های تخصصی که شاید خود شخص مراجعه کننده نیز از آنها بی اطلاع باشد به روانشناس کمک خواهد کرد که مشکل را پیدا کند. پس از پیدا شدن مشکل نوبت به این مرحله می رسد که، شخص باید بپذیرد این مشکل را دارد و باید آن را درمان کرد. مجدداً لازم به ذکر است که روش و الگوی درمان برای همه افراد یکسان نیست و موارد بسیاری در تعیین روش درمان دخیل هستند.

تأثیرات مشاوره روانشناسی

همه افراد در برهه هایی از زندگی خود با مشکلات و بحران هایی رو به رو می شوند. این بحران ها می تواند ناشی از مسائل مختلفی از جمله: استرس های محیطی یا بحران های درون روانی باشد.

زمانی که افراد دچار بحران می شوند، مغز تحت فشار روانی قرار می گیرد، این فشار مانع می شود تا مغز بتواند از تمام ظرفیت خود برای حل مشکل استفاده کند. در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی اهمیت پیدا می کند.

مشاوران و روانشناسان در ابتدا مدیریت هیجانی را به مراجعین خود آموزش می دهند و سپس با استفاده از رویکرد حل مسئله به آنان کمک می کنند، که به ترتیب اولویت با مشکلات خود رو به رو شوند.

چنانچه مشکلات فرد بیشتر تحت تعارضات درون روانی و شخصیتی باشد، درمانگر با ارزیابی روانی به تشخیص درست اختلال روانی فرد، اقدام می نماید و تلاش می کند تا در طی جلسات روان درمانی آنلاین یا حضوری به ارتقای سلامت روانی فرد کمک کند.

هر چند مشاوره گرفتن در همه زمینه ها می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد، اما توجه داشته باشید، استفاده از مشاوره روانشناسی در برخی مسائل و مشکلات ضروری است.

امور مربوط به زندگی مشترک

امور مربوط به زندگی مشترک که شامل ، انتخاب مناسب همسر ، آگاهی از مهارت های زندگی زناشویی، اختلالات جنسی، عدم تفاهم، خیانت، طلاق و… است. این موضوعات می تواند تنش های روانی را در خانواده ها افزایش داده و سلامت روانی افراد را به خطر اندازد.

مشکلات مربوط به دوران کودکی

مشکلات مربوط به دوران کودکی، از دیگر موارد بسیار با اهمیتی است که استفاده از مشاوره روانشناسی در آن بسیار ضروری است. مواردی همچون: پرخاشگری، بیش فعالی، مشکلات تحصیلی، مشکلات در ارتباط با والدین و دوستان همگی از مواردی است که در همان کودکی باید توسط مشاور روانشناس کودک مورد بررسی دقیق و تخصصی قرار بگیرد زیرا عدم توجه به مشکلات کودکان می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بزرگسالی آنها وارد کند.

مواجه شدن با بحران ها و اختلالات روحی

مواجه شدن با بحران ها و اختلالات روحی نظیر اختلال افسردگی، اختلال وسواس، اختلال اضطراب، اختلال شخصیت و… نیاز اکید به استفاده از درمان های روانشناختی دارد. این اختلالات تحت تأثیر شرایطی برای افراد ایجاد می شود. هر یک از اختلالات دارای ویژگی های منحصر به فردی است که باید توسط روانشناس تشخیص و ارزیابی شوند تا بتوان آن ها را درمان کرد.

نصیحت اطرافیان، پیشنهاد خانواده و مطالعه کتاب هیچ یک به اندازه مراجعه به روانشناس تخصصی سودآور و کارآمد نیست. زمانی که افراد دچار یکی از انواع اختلالات روانی می شوند یکی از شایع ترین واکنش ها انکار است. این افراد به دلیل نگاه غلط جامعه نسبت به روانشناسان و درمان های روانشناسی تصور می کنند، خود به تنهایی می توانند مشکلات خود را رفع کنند و یا خود درمانی انجام دهند. اما متأسفانه برخی از این افراد با حرکت در مسیر اشتباه باعث افزایش یافتن تأثیرات اختلال خود شده و شرایط را برای خود سخت تر می کنند.

قرار گرفتن تحت شرایط آسیب زا

قرار گرفتن تحت شرایط آسیب زا، نظیر تجاوز، آزار های جنسی و…. به صورت جدی نیاز به درمان روانشناسی دارد. اکثر افراد و خانواده ها با مواجه شدن با چنین مسائلی به دلیل شرم یا بدنام نشدن در اجتماع، سعی می کنند تا آن را مخفی نگه دارند. در حالی که برای داشتن زندگی سالم نیاز دارند که با این بحران و آسیب وارده رو به رو شده و آن را در ذهن خود رفع نمایند. اینگونه افراد نیازمند مشاوره روانشناسی هستند و با توجه به شرایط آن ها می توان مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری را به وی پیشنهاد نمود.

این کار باعث می شود که فرد بتواند ادامه زندگی خود را با کمترین آسیب و تنش سپری کند. به صورت کلی می توان گفت مشاوره روانشناسی یاری دهنده افرادی است که سلامت آنها در معرض خطر یا به خطر افتاده است. در تمام دنیا داشتن یک مشاور روانشناس برای اخذ تصمیمات مهم، روشی هوشمندانه تلقی می شود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب