مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی متداول ترین نوع مشاوره است. همه ما به واسطه زندگی در اجتماع با مشکلات، موانع و چالش هایی […]

مشاوره فردی متداول ترین نوع مشاوره است. همه ما به واسطه زندگی در اجتماع با مشکلات، موانع و چالش هایی رو به رو هستیم که با عملکرد منطقی می توانیم از این موانع عبور کنیم و آرامش روانی خود را تضمین کنیم.

در این بین گاهی افراد با مشکلاتی رو به رو می شوند که از پشت سر گذاشتن آن ها عاجز هستند. در چنین مواقعی کمک گرفتن از یک فرد آگاه، که با اطلاعات تخصصی و دیدگاه علمی به مسائل نگاه می کند، یک روش کارآمد است. مشاوره فردی با یک روانپزشک آنلاین یا حضوری و در اختیار داشتن اطلاعات، تجربه و آنچه در زندگی بر افراد گذشته به آن ها کمک می کند تا ساده تر با دنیای بیرون ارتباط برقرار کرده و آرامش بیشتری را تجربه کنند.

مشاوره فردی چه می کند؟

مشاوره فردی به افراد کمک می کند تا با رویکرد های متفاوت برای حل مسائل خود اقدام کنند. در مشاوره فردی افراد به خود آگاهی رسیده و مهارت های ارتباطی را یاد می گیرند.

در صورتی که فرد با مشاور همکاری لازم را انجام دهد، تغییر رفتار فرد در زمینه های مختلف زندگی اتفاق می افتد. مشاوره فردی همچنین می تواند باعث بهبود روابط شود. فرد در مشاوره فردی یاد می گیرد تا مشکلاتش را خودش حل کند و تحت تأثیر عوامل بیرونی نباشد. به علاوه، همدلی، اعتماد به نفس و هوش هیجانی فرد در این جلسات بهبود پیدا می کند.

اهدافی که در مشاوره فردی پی گیری می شود چیست؟

تقویت توانایی فرد برای ایجاد و ادامه روابط سالمتر و کارآمدتر با دیگران

آسان کردن تغییر رفتار برای مراجع

افزایش کارایی و توانمندی فرد برای مقابله با شرایط موجود و یا بحران ها

تقویت فرآیند تصمیم گیری و افرایش توانایی انتخاب منطقی

رشد فردی

تشخیص و انتخاب اهداف و برنامه ریزی برای رسیدن به آن

راه های مقابله با انکار

یافتن انواع اختلالات و درمان آن

یادگیری روش های مدیریت بحران

انواع مشکلات فردی

مشکلاتی مانند، انتخاب رشته، انتخاب همسر، انتخاب شغل، بدبینی، منفی نگری، ناامیدی و… که می تواند باعث شود تا فرد در زندگی روزانه خود با چالش هایی رو به رو شود از انواع مشکلات فردی هستند، که نیاز به شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی دارند. برای برخی موارد مانند، تصمیم گیری ها شاید یک یا دو جلسه کافی باشد، اما افرادی که با مشکلات جدی و ریشه ای تر رو به رو هستند، داشتن یک دوره درمان کامل برای رفع مشکلات ضروری است.

توجه به این نکته ضروری می باشد که مشکلات یک روزه به وجود نیامده‌ اند و به سادگی نیز نمی توان آن ها را بر طرف کرد. برای حل این مشکلات پزشک مشاوره روانشناسی در ابتدا اقدام به شناخت و ریشه یابی مشکلات وی نموده و پس از آن مراحل درمان آغاز می شود.

جلسات روان درمانی فردی به صورت معمول بین حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می کشد، فراوانی و مدت زمان درمان به نیاز افراد، اهداف درمانی و پیشرفت فرد در جلسه درمان بستگی دارد. تحقیقات نشان داده است كه مشاوره فردی منجر به عود كمتر عوارض شایع اختلالاتی، مانند: افسردگی متوسط و اضطراب می شود.

در حقیقت، بسیاری از مراجعینی که زمان طولانی را برای مشاوره گذرانده اند، پس از پایان درمان، شرایط بهبود خود را گزارش می دهند. روان درمانی اغلب مؤثرتر از داروهای روان گردان یا درمان های پزشکی که با دارو انجام می شود، است. دارو ها می تواند عوارض جانبی مضر داشته باشد که گاهی تا سال های سال فرد را درگیر مشکلات متفاوتی کند. علاوه بر این، بسیاری از روش های درمانی مبتنی بر شواهد است، به این معنی که آن ها تحت مطالعات تحقیقاتی و مشاهدات بالینی قرار گرفته و اثربخشی آن ها مورد تایید واقع شده است.

در مشاوره فردی چگونه درمان انجام می شود؟

در روانشناسی رویکرد های مختلفی برای درمان انواع اختلالات روانی، اختلالات شخصیت و مشکلات رفتاری وجود دارد، درمانگر بر اساس مشکلی که فرد با آن رو به رو می باشد، از رویکرد مناسب استفاده کرده تا فرد را به سمت درمان سوق دهد. درمان شناختی رفتاری CBT یکی از محبوب ترین و مؤثرترین انواع درمان است. رویکرد های روان تحلیلگری، وجودی، درمان مراجع محور درمان های موج سوم رفتاری، مانند: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان مبتنی بر شفقت، فرا شناخت، رفتار درمانی دیالکتیکی و… همه رویکردهایی هستند که، برای درمان به کمک مشاوره روانشناسی و مراجع می آید.

مراحل مشاوره فردی

افشای اولیه:

شروع آشنایی و باز کردن مسئله یکی از مهمترین بخش های جلسات مشاوره فردی می باشد. ارتباط درمانی بین مراجعه کننده و درمانگر در این مرحله ایجاد می شود و تمرکز اصلی ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد است. هر چه میزان ارتباط بین مراجعه کننده ها و روانپزشک بر اساس اعتماد و احترام باشد، جلسه درمان تأثیر گذار تر خواهد بود.

کشف مشکلات مراجع:

بررسی تاریخچه روانی فرد در این مرحله انجام می شود. همچنین درمانگر نگرانی های فعلی مراجع را ارزیابی می کند. درمانگر به کمک مراجع اهداف درمان را تعیین می کند. انتظارات از درمان را مشخص می کنند و ارزیابی مسئله به شکل عمیق تری انجام می شود. مشاور باید بتواند ابزاری مؤثر برای کمک به مراجعین در جهت حرکت به سمت اهداف ارائه نماید. درمانگر برای جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری درباره نگرانی های مراجع بر روند درمان متمرکز می شود. این مرحله نباید مانند بازجویی از مراجع باشد، بلکه فرد باید احساس کند، آیا کسی مایل است بداند که او کیست؟  و اینکه چه چیزهایی نحوه تفکر، احساس و نگرانی آن ها را شکل داده است.

هدف گذاری و تعهد به عمل:

مشاور باید روی مشکل مراجعه کنندگان، روند مشاوره و هدف کلی متمرکز شود. مشاوره روانشناسی کمک می کند تا مراجع، در هر جلسه به هدف مشخصی که مورد توافق قرار گرفته است، نائل شود. در تعیین هدف درمان، مراجع با کمک مشاور روش های موثری برای حرکت به سمت تغییر و بهترین اقدامات برای تحقق اهداف شخصی را مشخص می کند. این مرحله در واقع دلیل اصلی مراجعه وی به مشاوره روانشناسی است. تلاش برای درک واقعی افکار و احساسات مراجع در رابطه با مشکل او ضروری است. اهداف واضح می تواند به انگیزه مراجع برای برداشتن گام های روشن و مشخص در راستای دستیابی به آن اهداف کمک کند. همچنین به درمانجو کمک می کند زندگی خود را به گونه ای تنظیم کند که رسیدن به آن اهداف عملی تر باشد.

اینگونه افراد نیازمند مشاوره روانشناسی هستند و با توجه به شرایط آن ها می توانیم مشاوره روانشناسی آنلاین را به وی پیشنهاد نماییم.

برای دسترسی سریع به مشاوره فردی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس بگیرید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب