نقش روانشناس در جامعه امروزی چیست؟

نقش روانشناس در جامعه امروزی چیست؟

روان‌شناسان در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی، نقش بسزایی دارند. آن‌ها  به افراد جامعه کمک می‌کنند […]

روان‌شناسان در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی، نقش بسزایی دارند. آن‌ها  به افراد جامعه کمک می‌کنند تا بتوانند احساسات و رفتارهای خود را بهتر درک کرده و آن‌ها را مدیریت کنند تا زندگی بهتری داشته باشند. نقش روانشناس در تمامی مراحل زندگی انسان‌ها از کودکی تا بزرگسالی کاملا مشهود است. از کمک به کودکان برای داشتن عملکرد بهتر در مدرسه گرفته تا کمک به بزرگسالان برای مقابله با مشکلات در روابط و رویداهای زندگی، نقش ارزشمند روانشناس در جامعه را ثابت می‌کند.

نقش روان‌شناس در مطالعه رفتار انسانی

روان‌شناسان ویژگی‌های شخصیتی، رفتارها و احساسات انسان‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهند و سپس این فاکتورها را تحلیل می‌کنند. آن‌ها همچنین تاثیرات باورهای فرهنگی، محیط زندگی و سایر شرایط را بر روی عملکرد افراد بررسی و مطالعه می‌کنند. آن‌ها از تکنیک‌های مختلفی از جمله هیپنوتیزم، مشاهدات بالینی و مصاحبه‌های موضوعی برای مطالعات خود استفاده می‌کنند.

آن‌ها از طریق این مطالعات می‌توانند شخصیت‌های مختلف و جنبه‌های شخصیتی افراد را بشناسند و با شناختی که به‌دست می‌آورند، شیوه تعامل بین مردم از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف را بهبود بخشند تا روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند.

همچنین، روانشناسان رفتارها و پیشرفت‌های روانی انسان را در مراحل مختلف زندگی از کودکی تا کهن‌سالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند. انجام این مطالعات به سازمان‌های سلامت و بهداشت کمک می‌کند تا رفتارهای زیان‌باری چون اعتیاد به مواد مخدر و الکل را تشخیص بدهند و درمان کنند. علاوه‌بر این، با استفاده از مطالعات روانشناسی می‌توان ناتوانی‌هایی که بر اثر بالا رفتن سن بوجود می‌آیند را مدیریت کرد یا به تاخیر انداخت.

نقش روانشناس در درمان

روانشناسان با تشخیص اختلالات روانی، روش‌های درمانی برای بیماران ارائه می‌کنند. همچنین، از افرادی که شرایط سلامت روانی مناسبی ندارند، حمایت عاطفی کرده و به آن‌ها و اعضای خانواده‌شان تکنیک‌های مقابله با بیماری‌ها را آموزش‌ می‌دهند تا زندگی برای آن‌ها قابل تحمل‌تر شود. روانشناسان از طریق مشاوره دادن یا رفتاردرمانی به بیماران و عزیزان آن‌ها کمک می‌کنند. همچنین، از طریق مطالعه و تحقیق، شرایط روانی مختلف را می‌شناسند و روش‌های مدیریت و مقابله با آن‌ها را کشف می‌کنند.

نقش روانشناس در بهبود سبک زندگی

روانشناسان در مدارس با دانش‌آموزان کار می‌کنند تا مشکلات رفتاری و یادگیری آنان را بفهمند. آن‌ها با همکاری مدیران و کارکنان مدارس و نیز اولیا دانش‌آموزان، تلاش می‌کنند تا راه‌کارهایی برای نیازهای مختلف آموزشی دانش‌آموزان (چه دانش‌آموزان نابغه و چه دانش‌آموزانی که دارای ناتوانی هستند) فراهم کنند. بعلاوه، آن‌ها کمک می‌کنند تا در فضای مدارس، استراتژی‌های رفتاری و آموزشی برای پیشرفت دانش‌آموزان بهبود پیدا کند.

در فضای کاری نیز روانشناسان، شرایط محل کار را بررسی و ارزیابی می‌کنند و روش‌هایی که می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند، پیشنهاد می‌کنند. آن‌ها همچنین در فرآیند جذب و استخدام درست کارمندان می‌توانند موثر باشند و کارمندان را با شیوه‌های مقابله با استرس کاری آشنا می‌کنند.

در نهایت، روانشناسان از طریق آشنا کردن افراد با شیوه‌های مدیریت مشکلات در روابطشان و مقابله با مشکلات عاطفی و شکست‌های گذشته،  به مردم کمک می‌کنند تا زندگی بهتری داشته باشند.

سایر کاردکردهای روانشناس

در مباحث حقوقی و قانونی، روانشناسان به کارگزاران قانون کمک می‌کنند تا با جنبه‌های روانشناسی جرایم مختلف آشنا شوند. مثلا در بحث سوء استفاده از کودکان، حالات روانی شهود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در مواردی که شاهد جرم، کودک باشد کمک‌های لازم را انجام می‌دهند. روانشناسان همچنین، به افرادی که قربانی جرایم مختلف بوده‌اند، مشاوره و کمک‌های لازم را ارائه می‌دهند.  

شما تابحال در چه زمینه‌هایی از کمک روانشناس بهره‌مند شده‌اید؟ نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید و برای رزرو وقت مشاوره با ما در تماس باشید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب