واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟

واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟

واژینیسموس یا دخول دردناک در حین برقراری رابطه جنسی و حین دخول برای زنان اتفاق می افتد. زن دچار انقباض […]

واژینیسموس یا دخول دردناک در حین برقراری رابطه جنسی و حین دخول برای زنان اتفاق می افتد. زن دچار انقباض عضلات واژن می شود که این مساله موجب درد در حین رابطه و همچنین ترس از روابط بعدی میشود. در واقع برقراری رابطه زناشویی با این اختلال غیر ممکن خواهد بود. اگر این مشکل درمان شود میتواند سال های زیادی همراه خانم باقی بماند و باعث بروز مشکلات عاطفی و روحی  مانند عصبانیت، کاهش اعتماد به نفس و شود.

مهم ترین ماهیچه هایی که با این مشکل رو به رو میشوند ماهیچه های شرمگاهی دنبالیچه pubococcygenus  یا PC  هستند. این ماهیچه ها مسئول دفع ادرار، برقراری رابطه جنسی، ارگاسم، حرکت روده و زایمان هستند.  معمولا خانم هایی که دچار این مشکل هستند در معاینات لگنی یا رحمی نیز دچار مشکل خواهند شد و معاینه در این شرایط غیر ممکن خواهد شد.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس اولیه:

واژینیسموس اولیه معمولا موقع اولین رابطه جنسی اتفاق می افتد. فرد هنگام نزدیکی دچار احساس درد، سوزش و گرفتگی خفیف عضلات واژن بوده و با صرف نظر کردن از دخول از بین می رود و تقریبا وارد شدن آلت تناسلی مرد به واژن غیر ممکن و دردناک می شود و مرد نمی‌تواند به راحتی دخول رو انجام بدهد و آلت تناسلی به دیواره برخورد می‌کند.

واژینیسموس ثانویه:

این حالت در زنانی دیده می شود که توانایی برقراری رابطه جنسی نرمالی را داشته اند و از قبل چنین مشکلی را نداشتند. اما این اختلال در برهه‌ای از زندگی آنها اتفاق می‌افتد. علت آن نیز  می تواند تجاوز جنسی، عفونت، یائسگی، زایمان، جراحی و باشد.

در واژینیسموس اولیه چه عضلاتی دچار گرفتگی می شوند؟

در واژینیسموس اولیه عضلات بیرونی یا عضلات خارجی دستگاه تناسلی و یک سوم عضلات داخلی واژن درگیر می شوند. مهم ترین عضلات، لواتور یا عضلات کف لگن است که باعث درگیر شدن خود لگن در روند واژینیسموس می شود.

اولین و مهم ترین عضله ای که در واژینیسموس اولیه درگیر می شود، عضله ایسکیو کاورنوس است. این عضله به تازگی کشف شده است. جالب است بدانید که پیش تر تصور بر این بود که این عضله درگیر واژینیسموس نمی شود

بولبوکاورنوس از دیگر عضلاتی است که در روند واژینیسموس درگیر می شود و موجب دردناکی و جلوگیری از مقاربت طبیعی می شود

این عضله دور تا دور دهانه واژن را احاطه کرده است و قسمت های یک سوم انتهایی واژن را درگیر می سازد. زنان مبتلا به واژینیسموس اسپاسم های غیر ارادی پیدا می کنند و شخص هیچ کنترلی روی عضلاتش ندارد.

دلایل واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟

دلایل روانی

از جمله دلایل روانی دخول غیرممکن می توان به تجاوز، رابطه جنسی خشن و بدون پیش نوازی اشاره کرد. از دلایل دیگر نیز می توان، تربیت نادرست جنسی توسط خانواده، احساس گناه در رابطه جنسی، عدم صمیمیت در بین زن و شوهر، ناآگاهی درباره رابطه جنسی و ترس از بارداری نیز، اشاره کرد. 

دلایل فیزیکی

علل جسمی و فیزیکی در بروز دخول ناممکن بسیار مهم هستند. معمولا آسیب های لگنی موقع زایمان و یا جراحی های لگنی از دلایل بروز این اختلال بخصوص در واژینیسموس های ثانویه هستند. دیگر دلایل جسمی این بیماری عبارتند از، زخم های دهانه رحم، پرتو درمانی لگن، عفونتهای واژینالی و بیماری هایی مانند، خشکی واژن و التهاب لگن.

علائم واژینیسموس یا دخول دردناک

انقباض یا اسپاسم غیر ارادی:

اصولا علائم واژینیسموس در افراد مختلف متفاوت است. انقباض یا اسپاسم غیر ارادی عضلات واژن از علائم اصلی واژینیسموس است، اما شدت آن در زنان متغیر است. در همه موارد، انقباض واژن نفوذ هر چیزی را به آن دشوار یا غیرممکن می‌کند. اگر به واژینیسموس مبتلا باشید نمی‌توانید انقباضات عضلات واژن خود را کنترل یا متوقف کنید در نتیجه با مقاربت دردناک (دیسپارونیا)، همراه با سوزش مواجه خواهید شد.

اضطراب:

اضطراب ناشی از روابط جنسی ناموفق در اثر ترس از نفوذ آلت مردانه به واژن، معمولا زنان را به انجام روش‌های دیگر مانند رابطه جنسی دهانی و مقعدی سوق می‌دهد که متاسفانه با افزایش خطر بیماری های مقاربتی و حتی ایدز همراه هستند. بنابراین درمان به موقع واژینیسموس از اهمیت زیادی برخوردار است.

توجه به این نکته نیز ضروری می باشد که فقط با دیدن علائم دخول دردناک نمی توانید بگویید که مبتلا به واژینیسموس هستید. بیماری های مختلفی مثل انسدادهای آناتومیک، عدم تکامل مجاری ادرار، وجود دیواره در داخل واژن و غیره علائمی شبیه واژینیسموس ایجاد می کنند. بنابراین تشخیص این بیماری کاملا بر عهده پزشک متخصص زنان است.

بنابر علت دخول غیرممکن، پزشک از روشهای متفاوتی برای درمان بیمار استفاده می کند. به همین دلیل است که همیشه می گوییم برای تشخیص بیماری عدم دخول و علت مقاربت ناممکن باید معاینات لازم را انجام دهید. به علاوه، برای درمان ترس از دخول نمی توان برای تمام خانمها یک نسخه پیچید و روشهای درمان برای هر کسی متفاوت است.

روش های درمانی برای واژینیسموس یا دخول دردناک

سکس‌ تراپی و مشاوره جنسی

این روش درمانی معمولا با ارائه اطلاعات در مورد آناتومی جنسی و چرخه پاسخ ‌ها و تحریکات جنسی می ‌تواند به شما کمک کند تا فرآیند ها و واکنش‌ های بدن خود را حین رابطه جنسی درک کنید. همچنین در مورد عضلات درگیر در واژینیسموس اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. در این زمینه کار با یک مشاور متخصص در زمینه اختلالات جنسی واقعا عالی و مفید است. در طی سکس تراپی معمولا از شما خواسته می‌ شود تا هر روز ناحیه دهانه واژن خود را بدون ایجاد درد لمس کنید. سپس به مرور به سراغ لبه‌ های واژن یا لابیا بروید و در آخر با قرار دادن انگشت نفوذ خود را بیشتر کنید. بدین شکل از نظر روانی برای رابطه جنسی نیز آماده می‌ شوید.

مشاوره روانی و عاطفی

این روش درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا عوامل احساسی مانند ، اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه که ممکن است در انقباض غیرارادی واژن نقش داشته باشند را شناسایی، بیان و حل کنید. یادگیری تکنیک‌ های آرام ‌سازی و هیپنوتیزم که ممکن است باعث آرامش ذهن شوند، به شما کمک می ‌کنند تا در هنگام رابطه راحت‌ تر باشید. حتما در این زمینه با مشاور خود مشورت کنید.

استفاده از گشاد کننده ‌های واژن

هنگامی‌که بتوانید با آموزش‌های بالا بدون درد انگشت خود را داخل واژن کنید، می ‌توانید در مرحله بعد برای نفوذ بیشتر از یک وسیله گشادکننده پلاستیکی به شکل مخروطی استفاده کنید. کافی است که فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را در واژن بگذارید تا عضلات به فشار عادت کنند. می‌توانید در مراحل بعدی به سراغ وسیله‌ای با سایز بزرگتر بروید یا از شریک خود بخواهید در این زمینه به شما کمک کند. هنگامی‌که شما با این کار احساس راحتی کنید، می‌تواند به شریک زندگی خود اجازه دهید تا آلت تناسلی خود را نزدیک واژن قرار دهد، اما نه در داخل. نگران نباشید به مرور با این تکرار تمرینات می‌توانید یک رابطه جنسی موفق را تجربه کنید.

مصرف لیدوکائین یا کرم‌ های ترکیبی موضعی

ممکن است به تسکین درد مرتبط با این بیماری کمک کنند. اصولا مدت زمانی که برای درمان موفقیت‌ آمیز واژینیسموس لازم است، به شخص بستگی دارد. در موارد نادری برای درمان واژینیسموس نیاز به جراحی است.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 




 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب