پیامد های منفی ازدواج در سنین بالا

پیامد های منفی ازدواج در سنین بالا

ازدواج در سن بالا، ازدواجی در کمال آگاهی است. امروزه دیگر همچون گذشته ازدواج به سن خاصی محدود نمی شود. […]

ازدواج در سن بالا، ازدواجی در کمال آگاهی است. امروزه دیگر همچون گذشته ازدواج به سن خاصی محدود نمی شود. دختران و پسران ترجیح می دهند صبر کنند فرد مورد علاقه خود را پیدا و بعد برای ازدواج اقدام کنند. در واقع ازدواج در سن بالا به امری عادی تبدیل شده است. این در حالی است که خانواده‌ها نیز همچون گذشته اصراری برای ازدواج زود هنگام و در سنی خاص ندارند. بدیهی است که ازدواج در سن بالا همراه با پختگی و آمادگی کامل است. در بیشتر مواقع اینگونه ازدواج ها با شکست مواجه نمی‌شوند، چرا که دو طرف از بلوغ کافی بهره می‌برند. اما نمی‌توان ادعا کرد که ازدواج در سن بالا صد در صد موفقیت‌آمیز است و این موضوع نیز می‌تواند وجوه بدی هم داشته باشد و نمی‌توان به طور مطلق آن را خوب دانست.

دلایل ازدواج در سنین بالا

تمایل افراد برای دستیابی به امنیت مالی

امروزه با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و با بالا رفتن سطح انتظارات زنان و مردان از ازدواج و همسر آینده، آن ها تصمیم می گیرند که ابتدا به ثبات شغلی و مالی دست پیدا کنند تا بتوانند یک زندگی ایده آل برای خود و فرزندانشان در آینده بسازند و به عبارت بهتر هیچ کدام به ساختن زندگی از صفر اعتقادی ندارند.

پی بردن به مسئولیت و تعهد در رابطه زن و شوهر

افراد در روابط اجتماعی خود در جامعه، فضای مجازی و بیشتر در فضای خانواده به اهمیت روابط زن و شوهری پی می برند. آنها می بینند که زن و شوهر بودن مسئولیت خطیری است که آزادی های فردی را تا حد زیادی محدود می کند و در عوض بر بار مسئولیت ها و تعهد فرد می افزاید. در نتیجه آنها تصمیم می گیرند که ابتدا از لحاظ روحی خود را آماده کرده و سپس تصمیم به ازدواج بگیرند.

معیار های سخت گیرانه

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و دسترسی افراد به فضای مجازی، معیار های انتخاب همسر نسبت به گذشته تغییر چشمگیری کرده است. مردها به دنبال دخترانی هستند که از لحاظ ظاهری بسیار زیبا و شبیه به ستاره های سینما باشد و دختران نیز به دنبال مردی هستند که با اسب سفید به سراغ آنها بیاید. حساب بانکی زیادی داشته باشد و بتواند او را مدام به سفرهای خارج از کشور ببرد. وجود همین معیار های سرسختانه سبب می شود تا جوانان از ازدواج بترسند یا اینکه اصلا موردی برای ازدواج نداشته باشند.

عدم تمایل به وابستگی

باور اشتباه “با ازدواج آزادی ام را از دست می دهم و اسیر می شوم” سبب شده تا بسیاری از افراد ازدواج نکنند تا از لحاظ مالی و عاطفی به کسی وابسته نشوند زیرا می دانند که وابستگی و تعهد مسئولیت دارد. لذا برای لذت هرچه بیشتر از زندگی و جوانی خود تصمیم می گیرند که زمانی ازدواج کنند که دیگر از جوانی کردن خسته شده باشند و دنبال یک زندگی آرام و بدون هیجان باشند.

درک درستی از خود

بسیاری از افراد به دلیل شناخت و آگاهی خوبی که از خود دارند به دنبال این هستند که ابتدا مشکلات و خلاهای زندگی فردی خود را پیدا و سپس حل کنند تا آن را وارد زندگی متاهلی خود نکنند.

معایب ازدواج در سن بالا چیست؟

کاهش ناباروری

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که بسیاری از مردان و زنان در سنین بالا دیگر توان باروری ندارند. در برخی موارد دیده شده که مردان بالای ۴۰ سال و زنان بالای ۳۵ سال از نعمت داشتن فرزند محروم می‌مانند یا در صورت بارور شدن و به دنیا آوردن بچه، بچه دچار اختلالاتی مثل سندروم داون و غیره می‌شود.

اختلاف سنی زیاد با فرزندان

از مهم ترین عوامل تربیت خوب فرزند داشتن اختلاف سنی مناسب میان والدین و فرزندان است. پدر و مادر زمانی می‌توانند موفق به یک تربیت خوب شوند که اختلاف سنی کمی با فرزندان داشته باشند تا اینگونه بتوانند یکدیگر را درک کنند و اختلاف نسل‌ها در میان آن‌ها به وجود نیاید. این نیز قابل ذکر است که ازدواج در سن بالا باعث می‌شود که زن و مرد نتوانند بیش از یک فرزند داشته باشند.

نداشتن شور و حال کافی

شور و شوقی که در دوران جوانی وجود دارد هرگز در سنین میانسالی دیده نمی‌شود. بسیاری از افراد در سنین میانسالی ترجیح می‌دهند کار کنند، برنامه ریزی مالی دقیقی داشته باشند و آسایش خود را بیشتر کنند؛ در صورتی که زن و شوهر جوان ترجیح می‌دهند قسمتی از وقت خود را برای رفتن به تفریح و مسافرت اختصاص و زندگی خود را با شوق و ذوق ادامه دهند.

ناسازگاری با یکدیگر

ازدواج در سن بالا زمانی رخ می‌دهد که شخصیت دو طرف به طور کامل شکل گرفته باشد.  در اینگونه ازدواج زن و مرد مدت زمان زیادی را در تنهایی به سر برده‌اند و بعد از ازدواج تحمل یک فرد جدید با اخلاقیات متفاوت را ندارند؛ ضمن اینکه در سنین بالا تغییر در رفتار و اعمال به سختی انجام می‌شود و افراد به سختی می‌توانند نقاط ضعف خود را برطرف کنند. در ازدواج در سن بالا زن و مرد هر یک می‌خواهند کارهایی که از نظر خودشان درست است را انجام دهند و در همه امور نظر خود را اعمال کنند؛ در نهایت ناسازگاری بین‌شان شروع می‌شود و با خود رایی ادامه پیدا می‌کند.

کاهش اعتماد به نفس مرد

غالبا در ازدواج‌هایی که تاخیر دارند زن‌ها از استقلال مالی و فکری برخوردارند و ترجیح می‌دهند هیچ‌گونه وابستگی به کسی نداشته باشند. این استقلال باعث می‌شود که بسیاری از کارها را به صلاح‌دید خود انجام دهند و کمتر از همسر خود نظر یا کمک بخواهند. بنابراین در ازدواج در سن بالا مردان نمی‌توانند مدیریت خانه و خانواده را در دست داشته باشند. بنابراین نقش مهم آن‌ها در ثبات مالی خانواده زیر سوال می‌رود و در نهایت از اعتماد به نفس و حتی عزت نفس مردان کاسته می‌شود.

بروز مشکلات جنسی

بدیهی است که ازدواج در سن بالا همچون ازدواج در سنین پایین مناسب نیست. در سنین بالا زن و مرد شور و حال جنسی جوانی را ندارند و چه‌بسا که دچار مشکلات جنسی نیز می‌شوند. بیشتر موارد دیده شده است که زنان در سنین بالا دچار سرد مزاجی و مردان دچار اختلالاتی همچون زودانزالی، دیر انزالی و مشکلات دیگری در نعوظ می‌شوند. آخرین مسئله بروز مشکلات جنسی باعث بروز مشکلات عاطفی و دور شدن زن و مرد از یکدیگر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب