چگونه فردی که به ما بدی کرده است را ببخشیم؟

چگونه فردی که به ما بدی کرده است را ببخشیم؟

بخشیدن واژه ای برانگیز بخشیدن واژه بحث برانگیزی است؛ مخصوصا زمانی که فرد، متعرض رفتاری ناعادلانه باشد و عذرخواهی نیز […]

بخشیدن واژه ای برانگیز

بخشیدن واژه بحث برانگیزی است؛ مخصوصا زمانی که فرد، متعرض رفتاری ناعادلانه باشد و عذرخواهی نیز از او نشده باشد. اما بخشش سالمترین راه برای درک فرد خاطی و کنترل احساسات خود به شمار می رود.

دکتر رابرت انریت، روان شانس معروف، بخشش را به چهار مرحله تقسیم می کند:

1- در مرحله اول با دوری کردن و کنترل احساسات خود، می توان بر خشم خود آگاهی یافت.

2- دومین مرحله تصمیم به بخشیدن است. با علم بر اینکه نادیده گرفتن و مقابله کردن با فرد خاطی تاثیری در آرامش ما ندارد؛ اما بخشش راه حل کارآمدی است، و در این مواقع است که، فرد تصمیم به بخشش می گیرد.

3- در سومین مرحله باید با همدلی و دلسوزی، برای فرد خاطی احساس بخشش را پرورش داد. می توان رفتار ناشایست فرد را علت یابی کرد، که شاید به علت شرایط خاص او، چنین عملی از وی سر زده یا قصد بدی نداشته است.

4- و در مرحله اخر( چهرمین مرحله) در نهایت احساسات مضر را دور کرده و به این مطلب که رخ دادن، هر واقعه ای تلخ یا شیرین، باعث رشد و شکوفایی شما می شود، بیاندیشید. و با درس گرفتن از اتفاقات خواسته یا ناخواسته رخ داده، با دید بهتری برای ادامه زندگی و خوشبختی افزون تلاش پیشه نمایید.

چگونه می توان، بخشیدن خود را تجربه کرد؟

بخشش افراد دیگر مسئله ای جدا از زمانی است که، ما خودمان مرتکب خطا می شویم. پذیرفتن اشتباهات خود امری مهم است، اما احساس گناهکاری و شرمساری بیش از حد، در دراز مدت اصلا خوشایند نخواهد بود.

بخشش خود شاید به نظر رفتاری مبهم باشد، اما با پی گرفتن چند قدم می توان، این رفتار را شفاف کرد. در ابتدا باید قبول کنید که، اشتباه کرده اید و مسئولیت ضربه ای که به شما وارد شده را به عهده بگیرید.

سپس علت بروز خطا را بررسی کنید: «چه چیزی تحت کنترل شما بوده و چه عاملی از بیرون و خارج از کنترل شماست؟»

از اشتباه خود درس بگیرید و چگونگی جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه را بشناسید. بعد از بررسی های گفته شده، خودتان را ببخشید، به طوری که با صدای بلند یا از راه نوشتن اشتباه خود را فراموش کرده و دیگر به آن فکر نکنید. در نهایت مرحله آخر، عذرخواهی از فردی که در حق او خطا کرده اید و از مسیر هدفمند، سعی در بهبود زندگی دیگران نمایید.

مشاوره روانشناسی

درصورتی که درگیر مشکلاتی با نزدیکان و یا اطرافیان خود هستید و قادر به بخشیدن کسانی که شما را آزار داده اند نیستید، چنانچه این افکار باعث پریشانی شما می شود و یا به قدری ذهن شما را درگیر ساخته که از روند طبیعی زندگی عادی دور مانده اید. پیشگیری قطعا بهتر از درمان خواهد بود. توصیه می کنیم، از یک فرد متبحر در این زمینه یا یک مشاوره روانشناسی معتبر به صورت مشاوره آنلاین یا حضوری استفاده نمایید. شما عزیزان می توانید، جهت مشاوره و رزرو وقت با شماره های مرکز، مشاوره زرین فر تماس بگیرید.

https://www.psychologytoday.com/intl/basics/forgiveness

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب