کژکاری های جنسی چیست؟

کژکاری های جنسی چیست؟

انواع کژکاری های جنسی با مشکل در توانایی پاسخ دادن جنسی فرد یا تجربه کردن لذت جنسی مشخص می شود. […]

انواع کژکاری های جنسی با مشکل در توانایی پاسخ دادن جنسی فرد یا تجربه کردن لذت جنسی مشخص می شود. امکان این که فردی به صورت هم زمان دچار چندین کژکاری جنسی باشد وجود دارد. از سوی دیگر امکان دارد کژکاری های جنسی ناشی از تحریک جنسی نا کافی باشد.

چنانچه کژکاری های جنسی با اختلالات روانی دیگر مانند، افسردگی، اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی و… همراه باشد، دیگر نمی توان گفت فرد دچار کژ کاری های جنسی است، بلکه این فرد دچار اختلالات روانی دیگری است که، کژکاری های جنسی یکی از نشانه های آن است. برای درک بهتر کژکاری های جنسی ابتدا آگاهی از مراحل پاسخ جنسی ضروری است.

مراحل پاسخ جنسی یا چرخه پاسخ جنسی

میل جنسی:

این مرحله داشتن میل و تخیلات نسبت به بر قراری رابطه جنسی گفته می شود. شروع چرخه جنسی از یک فکر، یک نگاه یا رفتار خاص سرچشمه می گیرد. مرحله میل از هر منبع تحریک جسمی یا روانی می تواند به وجود آید. میزان و تاثیر محرک می تواند تاثیرات عمیقی بر روند رابطه جنسی فرد داشته باشد و در تداوم پاسخ های جنسی و در نهایت به رابطه جنسی منجر شود. اگر روش تحریک از نظر فیزیکی یا روانی نامناسب باشد یا قطع شود، مرحله میل طولانی می شود یا حتی ممکن است قطع گردد. نشانه اصلی برانگیختگی در مردان ایجاد نعوظ می ‌باشد و در زنان واژن لزج، کلیتوریس سفت و متورم و لب‌ های کوچک و بزرگ ضخیم است. در هر دو جنس نوک سینه برجسته می‌ شود. این مرحله می‌ تواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول بیانجامد.

تحریک:

این مرحله تحت تاثیر تحریک روانشناختی یا تحریک فیزیولوژیک یا ترکیبی از هر دو ایجاد می شود که با احساس لذت ذهنی همراه است. از آنجایی که عمده پایانه‌ های عصبی حساس در این خصوص در پوست آلت و به‌ ویژه سطح زیرین آن و اطراف محل اتصال سر آلت به تنه آن قرار دارند، این منطقه را می ‌توان پاسخگو ترین قسمت به تحریکات جنسی زن و مرد تلقی کرد. نکته قابل توجه این است که مرحله ثابت شدن که در واقع تشدید مرحله برانگیختگی می‌ باشد، فرد را به ارگاسم نزدیک می‌ کند.

ارگاسم:

ارگاسم به مرحله ای گفته می شود که افراد به اوج لذت جنسی همراه با رفع تنش جنسی و انقباضات موزون عضلات میان دوراه و اعضای تناسلی لگن در مردان می ‌باشد و در نهایت با تیرگی خفیف هوشیاری همراه می ‌شود. برخی از زنان، هنگام ارگاسم ممکن است خروج مایعی با منشا تقریبا نامشخص داشته باشند.

فرونشینی:

شامل برگشت اکثر تغییرات به حالت اولیه است. اگر ارگاسم روی دهد مرحله فرونشینی سریع و همراه با احساس ذهنی خوش، آرام سازی کلی و تمدد ماهیچه ‌ای رخ می دهد. در صورتی که ارگاسم رخ ندهد، فرونشینی ممکن است ۲ تا ۶ ساعت طول بکشد و همراه تحریک پذیری و ناراحتی باشد.

زنان دوره تحریک ناپذیری به فاصله زمانی بسیار کوتاهی دارند، به طوری که می ‌توانند ارگاسم ‌های متعدد و پیاپی داشته باشند. اما در مردان پس از ارگاسم یک دوره تحریک ناپذیری وجود دارد. در ضمن ممکن است در این مرحله قدرت تحلیل و قضاوت مغز کم رنگ شود و فرد دست به کار هایی بزند که بعد از اتمام رابطه جنسی، از این رفتار ها تعجب کند.

و حتی گاهی دیده می شود زنان در این مرحله ترس از دخول دارند که ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد که در این دوره مرد قادر به ارگاسم مجدد نیست.

انواع اختلال کژکاری های جنسی

کم بودن با عدم تمایل به میل جنسی در مردان:

این کم بودن با عدم تمایل جنسی در مردان با نشانه‌ های پایدار یا عود کننده افکار یا رویا‌ پردازی‌ های جنسی و میل جنسی به گونه‌ ای که ارزیابی متخصص بالینی آن را تأیید کند، است.

عدم تمایل یا کم بودن به میل جنسی در زنان:

آشفتگی ‌های شخصی و یا مسائل بین فردی می ‌تواند باعث کاهش و یا بی میلی جنسی در زنان شود.

اختلال نعوظ:

از جمله اختلالات کژکاری های جنسی اختلال نعوظ است که در آن آلت مرد قادر نیست به وضعیت نعوظ برسد یا در آن حالت باقی بماند. بنابراین فرد نمی ‌تواند عملکرد رضایت‌ بخشی در آمیزش جنسی داشته باشد.

اختلال ارگاسمی زنان:

تاخیر مستمر و عود کننده ارگاسم بعد از مرحله تحریک جنسی در زنان، اختلال ارگاسمی زن نامیده می ‌شود.

تاخیر در انزال:

یکی دیگر از اختلالات کژکاری های جنسی دیر انزالی به صورت تاخیر بسیار زیاد در انزال و عدم انزال در مردان است که به خارج نشدن مایع منی و یا خروج کم آن گفته می‌ شود.

انزال زودرس:

زود انزالی در مواقعی که فاصله زمانی از شروع دخول تا انزال کوتاه باشد و یا انزال قبل یا در فاصله کوتاهی پس از دخول رخ دهد، اتفاق می ‌افتد. درمان زود انزالی امروزه با استفاده از روش‌ های درمانی امکان پذیر است.

مقاربت دردناک:

این نوع از اختلال کژکاری های جنسی معمولا باعث عدم تمایل زوجین نسبت به رابطه جنسی می شود. مقاربت دردناک، درد تناسلی مداوم یا تکرار شونده ‌ای است که در زن یا مرد هنگام نزدیکی یا قبل یا پس از آن ایجاد می ‌شود. یعنی فرد در هنگام آمیزش، دچار درد می ‌شود. این درد ممکن است در بدو ورود آلت مردانه به واژن یا در مراحل مختلف در طول دخول ایجاد شود.

علل اختلال کژکاری های جنسی

اضطراب ها

تجربه اضطراب بیش از حد در خصوص نحوه عمل در خلال رابطه جنسی یکی از دلایل کژکاری جمسی است. برخی از زوجین تصور می کنند که توانایی کافی برای انجام این عملکرد را ندارند. خود ارضایی بعد ازدواج نیز واکنشی در مقابل این اضطراب محسوب می ‌شود.

انتخاب نقش تماشاچی

نقش تماشاچی یا مشاهده گر بودن در تجربه جنـسی به جای شرکـت کننده بودن اشاره دارد. این عامل شامل تمرکز بر عملکرد جنسی است که مانع از پاسخ‌ های جنسی طبیعی می‌ شود. این فرضـیه مطرح شد تا علل اختلالات کژکاری جنسی یک یا چند پیشایند تاریخی مانند تأثیرات اجتـماعی-فرهـنگی، عامل زیستی، ضربه‌های جنسی و گرایش جنسی متفاوت را توضیح دهد. اعتیاد به پورنوگرافی در بروز اعتیاد جنسی و حتی تجاوز جنسی نقشی اساسی دارند.

یک مشاوره روانشناسی در تعیین سطح اختلال کژکاری های جنسی و نوع درمان های پیشگیرانه و کاربردی قطعا نقش بسزایی خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به روانشناس آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب