مشاوره روانشناسی از شروع تا درمان

مشاوره روانشناسی از شروع تا درمان

مشاوره روانشناسی در زمینه‌ های گوناگون مانند: ازدواج، خانواده، سلامت روان، مشاوره تحصیلی و شغلی استفاده می‌ شود. مشاوره روانشناسی […]

مشاوره روانشناسی در زمینه‌ های گوناگون مانند: ازدواج، خانواده، سلامت روان، مشاوره تحصیلی و شغلی استفاده می‌ شود. مشاوره روانشناسی به ما کمک می‌ کند تا الگوی فکری و رفتاری خود را بشناسیم و نسبت به آن تسلط یابیم.

آگاه سازی فرد از مشکلات هیجانی، استدلالی و رفتاری و توانمند کردن وی در حل مشکلات از اهداف مشاوره روانشناسی است. مشاوره روانشناسی به دو شکل حضوری و آنلاین انجام می‌ گیرد.

وقتی افراد از نظر جسمی دچار مشکلاتی می‌ شوند، به دلیل علائم و عوارضی که برای آن ها ایجاد می‌ شود، خیلی زود از آن آگاهی یافته و به پزشک مراجعه می‌ کنند. این درحالی است که متاسفانه بیماری‌ ها و اختلالات روانی به راحتی توجه افراد را نسبت به خود جلب نمی‌ کنند.

همین مسئله باعث می‌ شود، تا افرادی که به مشکلات یا اختلالات روانی دچار هستند، آن را خیلی جدی در نظر نگیرند و بدون مراجعه به روانشناس به راحتی از کنار آن بگذرند.

مشاوره روانشناسی حضوری

رایج‌ ترین شیوه مشاوره که بسیار شناخته شده است، مشاوره روانشناسی حضوری است. فرد برای رفع مشکلات شخصی و اختلالات روانی به دفتر روانشناس یا کلینیک روانشناسی مراجعه نی کند. سپس طی جلسات از پیش تعیین شده به صورت رو در رو با روانشناس در مورد مسائل خود صحبت می‌ کند.

مشاوره روانشناسی به صورت حضوری می‌ تواند، به صورت تک نفره و یا گروهی انجام شود. در جلسات گروهی که به آن گروه درمانی هم گفته می‌ شود، افرادی که مشکلات شبیه به همی دارند، در کنار هم قرار می‌ گیرند. ضمن همدردی با یکدیگر به بیان مشکلات خود و گوش دادن به مشکلات دیگران می‌ پردازند. به یکدیگر کمک می نمایند، تا با روش‌ هایی که روانشناس در اختیار آن ها قرار می‌ دهد، مشکلات خود را رفع نمایند.

مشاوره روانشناسی آنلاین

تغییرات نوین در زمینه تکنولوژی باعث شده است، تا سبک زندگی انسان ها نیز تغییر کند. بسیاری از افراد ترجیح می‌ دهند به جای مشاوره حضوری از خدمات مشاور آنلاین استفاده کنند. برای مشاوره آنلاین مراجعه کنندگان نیاز به رفت و آمد و صرف هزینه برای دیدن روانشناس ندارند. در مشاوره آنلاین نیز افراد می‌ توانند، درباره مشکلات و اختلالاتی که به آن دچار هستند با روانشناس صحبت کرده و از راه کارهای وی استفاده کنند. برخی افرادی که مشکل شرم در گفتگو نسبت به مشکلات خود دارند، استقبال بیشتری از مشاوره روانشناسی آنلاین می‌ کنند.

مسیر مشاوره روانشناسی

ایجاد ارتباط با درمانگر:

در اولین جلسه مشاوره، شناختی بین مشاور و مراجع وجود ندارد. به همین دلیل مراجع به طور کامل با مشاور راحت نیست.

این جلسه برای شروع آشنایی و ایجاد اعتماد است. هر چه مراجع بتواند به احساس راحتی و اعتماد بیشتری نسبت به مشاور دست پیدا کند، سریع‌ تر به نتیجه خواهد رسید. هر چه افراد شفاف‌ تر با مشاور خود صحبت کنند، احساس راحتی بیشتری در جلسه مشاوره روانشناسی پیش خواهد آمد.

در جلسه اول مشاوره روانشناسی، درمانگر تلاش می‌ کند، احساس راحتی و اعتماد را در مراجع تقویت کند. برای رفع مشکلات وی به او کمک نماید. در این جلسه پس از آشنایی سؤالاتی بین مشاور و مراجع رد و بدل می‌ شود که باعث شناخت بیشتر، یافتن مشکل و سپس هماهنگی برنامه درمانی می‌ گردد.

فرد در این جلسه هدف خود را از مراجعه به روانشناس بیان می کند. روانشناس نیز به صورت حدودی برنامه‌ ای که برای درمان وی لازم است را به فرد خواهد گفت.

برای آن که روند درمان صحیح و سریع پیشروی کند بهتر است، افراد در ارتباط با مشاور صادق باشند. بدون خجالت مشکلات خود را مطرح نمایند. هر چه میزان شفافیت مراجع در جلسه درمان بیشتر باشد، روانشناس راحت‌ تر می‌ تواند فرد را به خودآگاهی رسانده و به بهبود شرایط وی کمک نماید.

در مشاوره روانشناسی، درمان یک جلسه‌ ای وجود ندارد و چنانچه مراجع به آرامشی نسبی هم دست پیدا کند، باید بداند به درمان دست پیدا نکرده و برای درمان نیاز به همراهی بیشتری با روانشناس است. احساس آرامش و کم شدن علائم، نشان از برقراری صحیح ارتباط بین مراجع و مشاور است.

شناسایی مشکل:

این که فرد دریافت کننده مشاوره روانشناسی، دچار چه مشکل و اختلالی می‌ باشد، از مهمترین بخش‌ های درمان است.

مراجع و روانشناس پس از شناسایی مشکل یا اختلال تصمیم می‌ گیرند بر روی چه چیزی باید کار کنند. از مهمترین موضوعات در مشاوره روانشناسی همکاری مراجع با روانشناس است.

هر چه فرد با صداقت بیشتری با روانشناس خود صحبت کند و از توصیه های وی برای درمان استفاده کند، زودتر می‌ تواند به درمان قطعی برسد.

بهتر است اگر چیزی مانع از شفافیت مراجع در جلسه مشاوره می‌ شود، در جلسات اول با روانشناس مطرح نماید. تا به او کمک شود که با احساس قدرت و توان بیشتری به درمان بپردازد.

تمرین و پیشرفت:

پیشرفت در درمان نیازمند همکاری قطعی مراجع است. در مشاوره روانشناسی مرحله پیشرفت یکی از سخت‌ ترین مراحل درمان است. زیرا در این مرحله ممکن است، فرد دچار احساسات بد و منفی شود که در روند درمان بسیار طبیعی است.

این همان مرحله‌ ای است، که برخی از افراد از درمان کنار می‌ کشند و جلسات خود را ادامه نمی‌ دهند. این به دلیل درد و رنجی است که تحمل می‌ کنند، یا به دلیل راهکارهایی است که، از انجام آن ترسیده و نمی‌ خواهند انجام دهند.

از این رو، فرار کردن از مشکل به نظر ساده‌ ترین راه می‌ رسد. مقاومت در برابر این احساسات و انجام تکالیفی که مشاور ارائه می‌ دهد، می‌ تواند باعث شود تا، فرد به نتیجه دلخواه دست پیدا کند و درمان شود.

حل مشکل و جدایی از مشاور:

وقتی تغییرات انجام شد و فرد به درمان دست پیدا کرد، زمان جدایی از مشاور است، البته در جلسات مشاوره روانشناسی به افراد پیشنهاد می‌ شود تا هر چند ماه یک‌ بار برای چک کردن سلامت روانی خود با مشاور در ارتباط باشند.

وقتی روند درمانی فرد به پایان رسید، زمان جدایی از روانشناس است. بعضی از مراجعین مخصوصاً افرادی که دچار اختلالاتی همچون: اسکیزوفرنی یا دوقطبی هستند، ترجیح می‌ دهند، هرگز مشاور خود را ترک نکرده تا دید بهتری نسبت به خود و مسائل اطراف داشته باشند.

دست یافتن به درمان می‌ تواند احساس غرور را در مراجع تقویت کرده، زیرا او با تمام سختی‌ ها و شرایط دشوار، درمان خود را پی گیری کرده تا به هدف یعنی همان نتیجه دلخواه برسد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon نوزوکومو فوبیا چیست؟

نوزوکومو فوبیا چیست؟

نوزوکومو فوبیا که معمولاً به عنوان ترس از بیمارستان شناخته می شود، یک فوبی خاص است که با ترس یا اضطراب

blog icon بیش فعالی در بزرگسالان

بیش فعالی در بزرگسالان

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی بزرگسالان یک بیماری نسبتاً شایع است که حدود ۲. ۵٪ تا ۵٪ از جمعیت

blog icon ترس از تصمیم‌ گیری چیست؟

ترس از تصمیم‌ گیری چیست؟

برخلاف آنچه تصور می‌شود ترس از تصمیم‌ گیری صرفاً به تصمیمات بزرگ زندگی محدود نشده و گاهی می‌تواند تصمیمات

blog icon انگ سلامت روان

انگ سلامت روان

انگ سلامت روان شرایطی حاکی از برچسب زدن است به گونه‌ای که فرد از محیط خویش بنا به دلایل فیزیكی