ملال پیش از قاعدگی و ملاک‌های تشخیص آن

ملال پیش از قاعدگی و ملاک‌های تشخیص آن

اختلال ملال پیش از قاعدگی یا PMDD، از جمله اختلالات افسردگی است که پیش از قاعدگی در زنان رخ می‌دهد […]

اختلال ملال پیش از قاعدگی یا PMDD، از جمله اختلالات افسردگی است که پیش از قاعدگی در زنان رخ می‌دهد و با نشانه‌هایی نظیر تغییر در خلق، ملالت، اضطراب و تحریک‌پذیری بروز می‌کند که معمولا پس از شروع قاعدگی از این علائم کاسته می‌شود.

ملاک‌های تشخیصی از دیدگاه DSM-5

 اختلال ملال پیش از قاعدگی، هفته قبل از شروع قاعدگی با حداقل پنج علامت آغاز می‌شود و پس از شروع قاعدگی علائم آن بهبود می‌یابد و یک هفته بعد از قاعدگی نیز نشانه‌های آن از بین می‌رود. از علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی می‌توان به ناپایداری عاطفی از جمله نوسانات خلقی، گریه ناگهانی و احساس غم در فرد اشاره کرد. از دیگر علائم این اختلال می‌توان تحریک‌پذیری، خشم، تعارض‌های میان‌فردی، احساس ناامیدی، خلق افسرده، محکوم کردن خود، اضطراب و احساس برانگیختگی را نام برد.

همچنین، در این بازه فرد ممکن است نسبت به فعالیت‌های روزمره خود مانند کار، تحصیل، دوستان و سرگرمی‌ها دچار بی‌علاقگی شود. عدم تمرکز، تغییرات در اشتها مانند پرخوری، کم‌خوابی یا پرخوابی، و نشانه‌های فیزیکی مانند التهاب سینه‌ها، درد مفاصل و عضلات، ضعف جسماانی و احساس افزایش وزن از دیگر نشانه‌های این اختلال به‌شمار می‌آیند.

باید توجه داشته باشید که این علائم باید در بیشتر سیکل‌های قاعدگی فرد طی یک سال گذشته وجود داشته باشد، تا PMS تشخیص داده شود.

این اختلال در فرد ممکن است اثرات منفی بر روی کار، تحصیل، فعالیت‌های اجتماعی و روابط فرد با دیگران بگذارد.

عواملی نظیر زمینه‌های فرهنگی، اعتقادات مذهبی، تحمل اجتماعی، دیدگاه‌های خانواده و مسائل جنسیتی زن در میزان شدت و علائم این اختلال نقش قابل توجهی دارند.

در مراحل حادتر، ممکن است فرد دچار هذیان‌ها و توهماتی شود اما این علائم به ندرت بروز می‎‌کنند. حتی برخی، بروز این اختلال را دوره خطر برای خودکشی می‌دانند.

جالب است بدانید عوامل محیطی نظیر استرس، تغییرات فصلی و جنبه‌های اجتماعی-فرهنگی رفتار و نقش جنسیتی زن با بروز اختلال  ملال پیش از قاعدگی در ارتباط هستند.

همزمانی سایر اختلالات با اختلال ملال پیش از قاعدگی

در افرادی که به اختلال ملال پیش از قادگی مبتلا هستند، ممکن است در دوران پیش از قاعدگی، اختلالات روانی نظیر افسردگی اساسی، دوقطبی، اختلالات اضطرابی، اختلالات تغذیه و اختلالات مصرف مواد و بسیاری از اختلالات جسمی مانند اختلالات صرعی، میگرن، آسم و آلرژی‌ها تشدید شود.

چنانچه درباره اختلال ملال پیش از قاعدگی و علائم آن، سوال یا نظری دارید، در بخش دیدگاه مطرح کنید. برای رزرو وقت مشاوره با ما در تماس باشید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد