پویایی خانواده به چه معنی است؟

پویایی خانواده به چه معنی است؟

پویایی خانواده بیشتر افراد به طور همزمان حس دوستی یا تنفر از خانواده خود دارند. نحوه تعامل بین اعضای خانواده […]

پویایی خانواده

بیشتر افراد به طور همزمان حس دوستی یا تنفر از خانواده خود دارند. نحوه تعامل بین اعضای خانواده هسته مرکزی پویایی خانواده را تشکیل می دهد.

فرهنگ خانواده، تعداد اعضای خانواده، تعداد کودکان و عوامل دیگر در اکوسیستم خانواده نقش دارد. درمانگران خانواده، با استفاده از شجره نامه ژنتیکی که ارتباط هر یک از اعضا را با دیگر افراد خانواده نشان می دهد، درک بهتری از وضعیت خانواده پیدا می کنند.

مشکلات ناسازگاری خانوادگی مانند: داشتن دایی رو مخ، داماد پررو، عمه داستان ساز و خواهر کوچکتر که همیشه دزدی می کند، عناوین مزحکی می باشند.

خانواده صمیمی

اما باید بدانیم دعوا و نزاع خانوادگی اثرات ماندگاری، حتی تا مرحله پیری بر افراد می گذارد. در یک تحقیق صورت گرفته نشان داده شده است که، درگیری و سوء استفاده کلامی و جسمی در بین خواهر و برادرها می تواند، منجر به ایجاد رفتار پرشخاشگرانه افراد، در بقیه گستره های زندگی شود.

همچنین محققان خاطر نشان کرده اند که، گونه ای از رفتارهای خانوادگی حتی اگر به ندرت سر بزند، می تواند اثرات منفی در مدیریت خشم بگذارد.

داشتن رابطه خانوادگی صمیمی می تواند، در رضایتمندی شخص از زندگی و همچنین در درصد بروز بیماری و افسردگی نقش مهمی ایفا کند. بایستی جنبه های دیگری از شبکه روابط خانوادگی را نیز در این راستا در نظر گرفت که، شامل: ترتیب تولد، تک فرزندی و رقابت بین اعضای خانواده می باشد، البته این فاکتورها تنها بخش کوچکی از عوامل موثر در پویایی خانواده محسوب می شود.

پویایی خانواده در خانواده موثر

آرامش و هماهنگی بین اعضای خانواده هدف نهایی خانواده ها می باشد. اما اختلال عملکردی خانواده که در اشکال مختلف ظهور می یابد خطرساز است. زمانی که یکی از اعضای خانواده درگیر مشکلاتی نظیر اعتیاد به الکل، سوء مصرف مواد، خشونت، نادیده انگاشتن، افسردگی یا دیگر مشکلات باشند، کل خانواده متاثر می شود.

این اختلال عملکردی در بین دیگر افراد خانواده نیز گسترش می یابد. نارضایتی حاصل، حتی در صورت حل مشکل نیز تا آخر عمر در بین خانواده ها باقی می ماند، و این موضاعات قابل درک نیستند. رفتارهایی نظیر ایجاد حس حقارت و سوء رفتار ها بایستی به طور دقیق بررسی شوند و نادیده گرفته نشوند. در غیر این صورت این زخم های عاطفی در فرد پایدار شده و در هرشرایطی می تواند سرباز نماید.

هیچ خانواده ای کامل و بی نقص نیست!

در یک خانواده با عملکرد خوب، والدین تلاش می کنند محیط خانواده را طوری اداره کرده، تا تمامی اعضا احساس امنیت، شنیده شدن، دوست داشته شدن و احترام داشته باشند. هیچ خانواده ای کامل و بی نقص نیست و مشکلات و اختلافات در هر خانواده ای وجود دارد، اما با گفتگوی موثر می توان آن ها را حل و فصل کرده و پویایی خانواده را حفظ کرد.

گاها پیش می اید که افراد یا تنها یک فرد از خانواده، به قدری در این مشکلات غرق شده، که تنها راه حل ممکن مشاوره روانشناسی خانواده خواهد بود. در این مواقع ما مشاوره خانواده آنلاین را پیشنهاد میکنیم، زیرا شما می توانید همچنان که در جمع خانواده هستید، با آرامش کامل از مشاوره روانشناسی  به صورت آنلاین و تصویری بهره ببرید و هر چه سریعتر به رهایی از مشکلات دست پیدا نمایید.

درصورتی که درگیر مشکلاتی در خانواده خود هستید، می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

https://www.psychologytoday.com/intl/basics/family-dynamics

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon نوزوکومو فوبیا چیست؟

نوزوکومو فوبیا چیست؟

نوزوکومو فوبیا که معمولاً به عنوان ترس از بیمارستان شناخته می شود، یک فوبی خاص است که با ترس یا اضطراب

blog icon بیش فعالی در بزرگسالان

بیش فعالی در بزرگسالان

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی بزرگسالان یک بیماری نسبتاً شایع است که حدود ۲. ۵٪ تا ۵٪ از جمعیت

blog icon ترس از تصمیم‌ گیری چیست؟

ترس از تصمیم‌ گیری چیست؟

برخلاف آنچه تصور می‌شود ترس از تصمیم‌ گیری صرفاً به تصمیمات بزرگ زندگی محدود نشده و گاهی می‌تواند تصمیمات

blog icon انگ سلامت روان

انگ سلامت روان

انگ سلامت روان شرایطی حاکی از برچسب زدن است به گونه‌ای که فرد از محیط خویش بنا به دلایل فیزیكی