اختلالات یادگیری چیست؟

اختلالات یادگیری چیست؟

اختلالات یادگیری اختلالاتی هستند که بر توانایی درک یا استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری، انجام محاسبات ریاضی، هماهنگ کردن […]

اختلالات یادگیری اختلالاتی هستند که بر توانایی درک یا استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری، انجام محاسبات ریاضی، هماهنگ کردن حرکات یا توجه مستقیم تاثیر می گذارد. اختلالات یادگیری تا زمانی که کودک به سن مدرسه نرسد معمولا شناسایی نمی شود. در برخی از افراد ممکن است چندین ناتوانی یادگیری با هم تداخل ایجاد کند و نیاز باشد تا درمان بیشتری انجام شود.

انواع اختلالات یادگیری ممکن است در هر کودکی به وجود آید. این اختلال اغلب در کلاس سوم یا پس از آن تشخیص داده می شود. برخی از کودکان اختلالات یادگیری را پیش از سن مدرسه و یا گاهی حتی پس از دوره راهنمایی بروز می دهند. روانشناسان کودک بر این اعتقاد هستند که اختلالات یادگیری را می توان با مداخله زود هنگام کاهش داد. والدینی که به این مسئله در کودک خود بی توجهی می کنند به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات بزرگتر در کودک می شوند. مشکلاتی از جمله: عزت نفس پایین، باور منفی نسبت به خود و اعتماد به نفس پایین. عدم رسیدگی به این اختلال در کودکان می تواند باعث شود تا کودک حتی هنگام بزرگسالی نیز مشکلاتی را با خود به دوش بکشد.

علائم اختلالات یادگیری چیست؟

عوامل ایجاد کننده اختلال یادگیری

عوامل محیطی:

محیط همواره یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی وضعیت سلامتی فرد است. تولد زودرس کودک، وزن کم هنگام تولد، تغذیه ناسالم یا نامناسب، پرورش در محیط با استرس و اضطراب، کم رنگ بودن رابطه عاطفی مادر و پدر با فرزند، عدم توجه مربی یا معلم به فرزند می توانند زمینه ساز ناهنجاری های رفتاری به شکل اختلالات یادگیری در کودک باشد.

عوامل فیزیولوژیکی:

هنگام بررسی علل فیزیولوژیکی مشکلات یادگیری، حتما باید احتمال وجود نقایص بینایی، شنوایی و یا ناهنجاری های رفتاری در کودک را در نظر گرفت. اختلالات متابولیکی، آسیب به سر یا جمجمه که مغز و سیستم عصبی کودک را تحت تاثیر قرار داده است، عوامل بیوشیمیایی مانند هیپوگلیسمی و کم کاری تیروئید، و بسیاری از عوامل دیگر از علل ابتلای کودک به اختلالات یادگیری هستند که با معاینه توسط متخصص و انجام آزمایش های خاص مشخص می شود.

عوامل ژنتیکی:

اطلاعات ژنتیکی هر فرد، ماده ژنتیکی است که هر فرد از والدین خود به ارث می برد. اطلاعات مربوط به پیام رسانی سیستم عصبی و یادگیری و حافظه نیز توسط محتوای ژنتیکی هر فرد تعیین می شود. حالت های مختلفی از بیماری ها و ناهنجاری های ژنتیکی وجود دارد که از علائم آن اختلال در یادگیری به خصوص در سنین پایین است. در برخی از موارد والدین تمایل دارند که در بدو تولد یا حتی پیش از تولد فرزندشان از سلامت کودک اطمینان حاصل کنند، که این بررسی تنها با نمونه مو یا بزاق انجام می شود و با بررسی ژنتیکی کامل ژنوم فرد، یک گزارش جامع در مورد وضعیت سلامت جسمی و روحی و همچنین احتمال ابتلا به بیماری های خاص را فراهم می کند.

انواع اختلالات یادگیری

یادگیری در خواندن:

مشکلات اساسی خواندن زمانی اتفاق می افتد که درک رابطه بین صداها، حروف و کلمات مشکل باشد. مشکلات درک مطلب زمانی رخ می‌دهد که در درک معنای کلمات، عبارات و پاراگراف‌ها ناممکن باشد. اختلال در تشخیص حروف و کلمات، درک کلمات و نظرات، سرعت خواندن و سلیس بودن کلام، مهارت‌های عمومی واژگان از علائم این اختلال است. زمانی که کودک دچار همچین مشکلاتی می شود بهترین راه حل پیشگیری و مراجعه به دکتر مشاوره روانشناسی می باشد.

یادگیری در ریاضی:

توانایی کودک در انجام ریاضی به طور متفاوتی تحت تأثیر ناتوانی یادگیری زبان، اختلال بینایی، یا مشکل در ترتیب، حافظه یا سازماندهی قرار می‌گیرد. کودکی که دارای اختلالات یادگیری مبتنی بر ریاضیات است ممکن است با به خاطر سپردن و سازماندهی اعداد، علائم عملیات مشکل داشته باشد. برای رفع همچین اختلالاتی والدین باید قبل از دیر شدن از مشاوره خانواده آنلاین یا حضوری کمک بگیرند و مشکلات کودک را حل نمایند.

یادگیری در نوشتن:

انواع اختلالات یادگیری در نوشتن می‌تواند شامل اختلال در عمل فیزیکی نوشتن یا فعالیت ذهنی و درک اطلاعات باشد. اختلال نوشتاری اولیه به مشکل فیزیکی در تشکیل کلمات و حروف اشاره دارد. ناتوانی در نوشتن بیانی نشان‌دهنده مبارزه برای سازماندهی افکار بر روی کاغذ است. علائم ناتوانی در یادگیری زبان نوشتاری حول عمل نوشتن می‌چرخد. مواردی مانند اختلال در نظم و انسجام نوشتار، کپی کردن دقیق حروف و کلمات، سازماندهی و انسجام نوشتاری.

یادگیری در زبان:

ناتوانی ‌های یادگیری زبان و ارتباط شامل توانایی درک یا تولید زبان گفتاری است. زبان همچنین به عنوان یک فعالیت خروجی در نظر گرفته می‌شود زیرا به سازماندهی افکار در مغز و فراخوانی کلمات مناسب برای توضیح شفاهی یا برقراری ارتباط نیاز دارد. نشانه‌ های اختلال یادگیری مبتنی بر زبان شامل مشکلاتی در مهارت ‌های زبانی کلامی مانند توانایی بازگویی یک داستان، روانی گفتار و توانایی درک معنای کلمات، دستورالعمل‌ها و موارد مشابه است.

یادگیری در مهارت های حرکتی:

ناتوانی حرکتی گاهی اوقات به عنوان یک فعالیت «خروجی» نامیده می‌شود به این معنی که به خروجی اطلاعات از مغز مربوط می‌شود. برای دویدن، پریدن، نوشتن یا بریدن چیزی، مغز باید بتواند با اعضای لازم برای تکمیل عمل ارتباط برقرار کند. علائمی که نشان می‌دهد فرزند شما ممکن است ناتوانی در هماهنگی حرکتی داشته باشد شامل مشکلاتی در توانایی ‌های فیزیکی است که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد، مانند در دست گرفتن مداد یا بستن دکمه ‌های پیراهن.

نگرانی والدین زمانی که متوجه می شوند کودک آنها دچار اختلالات یادگیری است، دچار ترس و نگرانی می شوند. اما نکته قابل توجه این است که کودکانی که دچار این اختلال هستند، مانند سایر کودکان با هوش هستند. آن‌ ها فقط باید به روش‌ هایی آموزش داده شوند که متناسب با سبک‌ های یادگیری منحصر به فرد آن‌ ها باشد. والدین آگاه و هوشیار با آگاهی بیشتر در مورد انواع اختلالات یادگیری به طور کلی و مشکلات آموزشی فرزندان به طور خاص، می ‌توانند راه را برای موفقیت در مدرسه و فراتر از آن هموار کنند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب