اختلال آزار خواهی جنسی چیست؟

اختلال آزار خواهی جنسی چیست؟

اختلال آزار خواهی جنسی یا مازوخیسم جنسی نوعی اختلال نابهنجار جنسی است که در آن فرد از شکنجه و عذاب […]

اختلال آزار خواهی جنسی یا مازوخیسم جنسی نوعی اختلال نابهنجار جنسی است که در آن فرد از شکنجه و عذاب دیدن لذت جنسی کسب می کند. افرادی که به اختلال آزار خواهی جنسی دچار هستند به همراه این تمایلات مشکلات روان‌شناختی و اجتماعی هم خواهند داشت. این اختلال در مردان شایع تر از زنان است. حدود 30 درصد افرادی که به این اختلال دچار هستند، تخیلات آزارگرانه نیز دارند.

در اختلال آزار خواهی جنسی فرد تمایل دارد تا مورد تحقیر، کتک خوردن رنج بردن توسط شریک جنسی خود لذت می برد. فروید بر این باور بود که اختلال آزار خواهی جنسی ناشی از برگشت تخیلات تخریبی به طرف خود است. این‌گونه افراد ممکن است در دوران کودکی تجاربی داشته ‌اند که آنها را متقاعد کرده است که درد کشیدن پیش شرط لذت جنسی است.

افرادی که به این اختلال دچار هستند خفت طلب و دارای عزت نفس پایین بوده و به هر طریقی خود را به شخص مورد علاقه ‌شان تحمیل می‌ کنند و هر گونه توهینی را از سمت او می ‌پذیرند و همه گونه خود را در اختیار شریک جنسی شان قرار می ‌دهند و از توهین و زجر کشیدن و شنیدن حرف ‌های رکیک، لذت می ‌برند.

از آن جایی که امروزه انواع اختلالات جنسی از جمله اختلال آزار خواهی جنسی رو به افزایش است، آشنایی با نشانه های آن ضروری می باشد. شناخت این اختلال می تواند برای اقدام به درمان مفید بوده و کمک کند تا فرد بتواند زندگی جنسی طبیعی بیابد.

نشانه های تشخیص اختلال آزار خواهی جنسی در DSM5

داشتن رفتار، امیال یا تخیلات برانگیزنده قوی جنسی مربوط به تحقیر شدن، کتک خوردن و… برای یک دوره حداقل 6 ماهه

امیال و تخیلات فرد باعث ایجاد ناراحتی های بالینی یا اختلال در کارکرد اجتماعی، خانوادگی، شغلی یا سایر حوضه های زندگی فرد می شود.

از نشانه های دیگر دیده شده از افرادی که دچار اختلال آزار خواهی جنسی هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فعالیت های آزار دهنده مهم ترین منبع تحریک جنسی است و برای اقناع جنسی ضروری است.

تمایل به بسته شدن دست ها و پا ها و مورد آزار فیزیکی قرار گرفتن.

رابطه جنسی بدون ملایمت روحی

عدم تمایل به معاشقه پیش از آغاز رابطه جنسی

مورد تجاوز قرار گرفتن با رابطه جنسی به اجبار و تمایل به رابطه جنسی هم‌زمان.

سبب شناسی اختلال آزار خواهی جنسی

از نگاه روانکاوان آسیب ‌های دوران کودکی همچون، سوء استفاده جنسی و یا تجربیات قابل توجه دوران کودکی می‌ توانند زمینه را برای این اختلال ایجاد کند. تجربیات تلخ دوران کودکی و نفرت و خشم سرکوب شده آن دوران سبب می‌شود تا شخص با آسیب رساندن به خود احساس آرامش کند و در واقع از خود انتقام بگیرد.

اما به صورت مشخص هیچ نظریه جهانی پذیرفته شده در مورد توضیح ریشه‌ اختلال آزار خواهی جنسی وجود ندارد. یکی از نظریه ‌ها نشان می ‌دهد که اختلالات نابهنجاری جنسی از آنجا آغاز می‌ شوند که تخیلات نا مناسب جنسی سرکوب می ‌شوند و به دلیل ممنوع بودن آنها قوی تر می‌ شوند. اغلب بروز این تمایل در موقعیت ‌هایی مانند استرس شدید و برانگیختگی می ‌باشد.

اختلال آزار خواهی جنسی اختلالی است که شدت آن با گذشت زمان بالا می‌ رود، همچنین در موقعیت‌ های که فشار های روانی افزايش مي ‌يابد تمایلات آزار خواهی یا همان مازوخیسمی نیز شدت می ‌گیرد كه می‌ تواند منجر به آسيب جدی جسمانی هم گردد. به همین جهت باید هر چه زود تر برای درمان آن اقدام کرد.

سادومازوخیسم چیست؟

سادومازوخیسم در نوجوانان و بزرگ‌سالان بسیار شایع است. در این نوع اختلال جنسی یک طرف به سادیسم جنسی و طرف دیگر به مازوخیسم جنسی مبتلا است و هر دو طرف با رضایت با هم رابطه سادومازوخیستی برقرار می‌کنند و معمولا آسیب‌ های جسمی و روانی بسیاری به آنها وارد می ‌شود.

این نوع رابطه جنسی را با نام رابطه ارباب و برده هم می‌ شناسیم. البته در برخی موارد هر دو طرف با آگاهی به این مسئله که نباید به شریک جنسی مازوخیست آسیب جدی وارد شود با یکدیگر رابطه جنسی دارند. در واقع برای این افراد، رابطه جنسی سادومازوخیستی نوعی بازی و سرگرمی محسوب می ‌شود و از یک سری عبارت ‌های هشداردهنده برای حفظ امنیتشان استفاده می‌ کنند تا طرف مقابلشان را متوجه شدت آسیب کنند.

آسفیکسیشن چیست؟

خفه کردن در رابطه جنسی یا آسفیکسیشن نوعی تمایل مازوخیستی است که در آن فرد از خفه ‌شدن توسط طرف مقابل لذت می‌برند. در این حالت معمولا شریک جنسی دو دست خود را به دور گلوی زن یا مرد مازوخیست می‌ پیچد و اعمال فشار می ‌کند. گاهی هم از ابزاری چون بالشت برای این منظور استفاده می ‌شود.

نوع دیگری از خفه ‌کردن در مازوخیست ‌های جنسی دیده‌ می‌شود که توسط خود آنها انجام می‌ شود. در این مورد که اتوآسفیکسیشن نامیده‌ می‌ شود، شخص هنگام ارگاسم و یا در اوج لذت جنسی جلوی نفس خود را می‌ گیرد و معمولا این کار را تا نزدیکی به خفگی ادامه می ‌دهد. برای این کار از تکه ‌ای لباس و یا گردن ‌بند ‌ها مختلف استفاده می‌ شود.

گاهی افراد عادی که بیماری و اختلال جنسی ندارند هم ممکن است تمایلات غیر طبیعی داشته ‌باشند. مثلا شاید همسر شما دفعات معدودی در حین سکس تمایل به فشردن گلوی شما را داشته ‌باشد. در صورتی که این تمایلات همیشگی و مکرر نباشند، انحراف جنسی نامیده نمی ‌شوند.

برخی از مردانی که به اختلال آزار خواهی جنسی دچار هستند، همراه با آن به اختلال مبدل پوشی یا آزارگری جنسی نیز هستند. خیال پردازی های آزار خواهانه جنسی ممکن است در دوران کودکی نیز وجود داشته باشد اما سنی که فعالیت های آزار خواهانه برای اولین بار با شریک جنسی صورت می گیرد بسته بر میزان شدت تخیلات فرد متغیر است.

اختلال آزار خواهی جنسی معمولا مزمن می باشد و شدت اعمال آزار خواهانه در طول زمان یا در جریان دوره های وقوع فشار روانی افزایش خواهد داشت که احتمال دارد منجر به آسیب های جدی و با حتی مرگ شود.

آیا درمان اختلال آزار خواهی جنسی امکان پذیر است؟

به دلیل پایداری این اختلال درمان آن سخت‌ و زمان بر است. مبتلایان به این اختلال می‌ توانند با مراجعه به مراکز مشاوره اختلال‌ های جنسی با کمک روان درمانی بینش مدار یا شرطی سازی انزجاری نسبت به درمان اقدام کنند. در این بین همسر این افراد یا شریک جنسی شان نقش مهمی ایفا می ‌کند. همچنین می‌توان از روش‌هایی شامل مدیریت و شایسته سازی الگو های برانگیختگی جنسی و خود ارضایی و درمان ‌هایی شامل بازسازی شناختی و آموزش مهارت‌ های اجتماعی نیز استفاده کرد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب