اختلال بچه بازی چیست؟

اختلال بچه بازی چیست؟

اختلال بچه بازی نوعی انحراف جنسی است. انحرافات جنسی در واقع مجموعه ای از رفتار های جنسی هستند، که از […]

اختلال بچه بازی نوعی انحراف جنسی است. انحرافات جنسی در واقع مجموعه ای از رفتار های جنسی هستند، که از حالت طبیعی و بهنجار فاصله دارند، اما در برخی از افراد برای رسیدن به ارگاسم ضروری است و فرد بدون آن توانایی ارگاسم را ندارد.

افرادی که انحراف جنسی دارند ممکن است به جای این که با شریک جنسی شان تحریک شوند، فقط با برخی از اشیاء خاص و بی جان تحریک شوند یا تنها در صورتی به ارضا دست یابند که با کودکان یا افراد ناراضی، رابطه جنسی داشته باشند.

اختلال بچه بازی که نام دیگر آن پدوفیلیا است، به میل شدید جنسی عودت کننده یا تحریک جنسی نسبت به کودکان زیر 13 سال گفته می شود. بیمارانی که دچار این اختلال می شوند، حداقل 16 سال سن دارند و معمولا افرادی را به عنوان قربانی انتخاب می کنند که حداقل 5 سال از خود کوچکتر باشند.

اکثر افرادی که به این اختلال دچار هستند، مردان هستند که تمایل دارند با کودکان روابط جنسی داشته باشند، این تمایلات صرفاً نسبت به رابطه جنسی کامل با کودکان نیست و گاهی دستمالی آلت تناسلی یا رابطه جنسی دهانی یا حتی دیدن اندام جنسی کودک فرد دچار اختلال بچه بازی را، ارضاء می کند.

اکثر افرادی که دچار اختلال بچه بازی می باشند، غیر همجنسگرا هستند، ولی برای انتخاب قربانی ترجیح می دهند کودکان همسو با جنسیت خود را انتخاب کنند. این افراد دختران بین 8 تا 10 سال و پسران بین 10 تا 13 سال را ترجیح می دهند. نکته قابل توجه درباره افرادی که دچار این اختلال نی باشند، این است که، این افراد معمولا قربانیان خود را از بین بستگان یا دوستان خانوادگی انتخاب می کنند و با ایجاد وحشت در آن ها، کودک را وادار به سکوت می کنند.

ملاک تشخیصی اختلال بچه بازی بر اساس DSM-5

افراد مبتلا به اختلال بچه بازی در طول یک دوره حداقل 6 ماهه تخیلات برانگیزنده قوی و عودت کننده جنسی، امیال شدید جنسی یا رفتار های مربوط به رابطه جنسی با کودکان زیر سن بلوغ دارند.

فردی که مبتلا به اختلال بچه بازی است، باید بر اساس این تمایلات جنسی دست به عمل بزند یا این خیال پردازی های جنسی باعث ناراحتی شدید وی و بروز مشکلات بین فردی شود.

بیمار دچار اختلال بچه بازی حداقل 16 سال سن دارند و کودکانی را انتخاب می کنند که حداقل 5 سال از آن ها کوچکتر باشند.

اینگونه نوجوانان از همان ابتدای بیماری نیاز ضروری به مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری دارند. و هر چه زمان بگذرذ آسیب بیشتری خواهند دید.

ملاک تشخیصی سازمان بهداشت جهانی برای اختلال بچه بازی

دلایل ابتلا به اختلال بچه بازی چیست؟

ژنتیک:

برخی محققان اعتقاد دارند اختلال بچه بازی ریشه در ژنتیک دارد و افرادی که به این اختلال دچار هستند، با این گرایش جنسی به دنیا می آیند و دلیل این ادعا خود را وجود خانواده هایی می دانند که در ان ها چند عضو مبتلا به این اختلال وجود دارد.

سابقه سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی:

معمولا تمام افرادی که دچار ناهنجاری های جنسی هستند، دوران کودکی دشوار و پر استرسی داشته اند. تحقیقات بر روی افرادی که دچار این اختلال هستند نشان داده، این افراد معمولا در دوران کودکی مورد سوءاستفاده جنسی واقع شده اند.

مشکلات هورمونی:

برخی از محققین و مشاوره روانشناسی بر این باور هستند که هورمون های جنسی مردانه که نقش ویژه ای در پرخاشگری دارند، در بروز این اختلال نیز شریک هستند و دلیل زیاد بودن این اختلال در مردان نیز همین مسئله است. البته هورمون سروتونین که در مغز افراد مبتلا به اختلال بچه بازی دیده می شود نیز، در بروز این اختلال بی تاثیر نیست.

آسیب های مغزی:

تحقیقات درباره بیماران مبتلا به این اختلال نشان داده این افراد معمولا چپ دست هستند و ضریب هوشی شان از متوسط جامعه کمتر است. همچنین ماده سفید مغزی شان کمتر بوده و بیشتر از افراد عادی دچار آسیب دیدگی سر هستند.

درمان اختلال بچه بازی

معمولا بیمارانی که دچار این اختلال هستند تمایلی برای اقدام به دمان از خود نشان نمی دهند، اما چنانچه نزدیکان فرد متوجه این تمایلات غیر عادی فرد شده و آن ها را نزد روانشناس ببرند، می توان به بهبود آنان و تغییر جهت گیری جنسی شان کمک کرد.

برای درمان افرادی که دچار این اختلال هستند، معمولا از درمان شناختی رفتاری استفاده می شود. البته روش هایی همچون روان درمانی آنلاین یا حضوری پویشی، درمان اختلالات هم‌زمان و کاهش سازهای جنسی نیز برای درمان این اختلال موثر است. هرچند دارو درمانی نیز می تواند، برای این افراد کمک کننده باشد، اما دارو به تنهایی برای رفع این اختلال کافی نیست.

درمان شناختی-رفتاری اختلال بچه بازی

شرطی سازی آزارنده:

مشاوره روانشناسی به بیمار کمک می کند تا به جای انحرافات جنسی ناپسند خود، رفتار های مطلوب و مثبت را جایگزین کرده و با ارائه محرک های منفی، رفتار جنسی نامطلوب را در بیمار کاهش می دهد و به مرور زمان از بین می برد.

مقابله با تحریف های شناختی:

در این مرحله مشاوره روانشناسی به فرد مبتلا به این اختلال کمک می کند، تا افکار کودک دوستی را مورد هدف قرار داده و آن ها را تغییر دهد.

آموزش ابراز وجود:

آموزش مهارت های ارتباطی، ارتباط گیری موثر و مدیریت زمان می تواند، برای درمان افراد مبتلا به اختلال بچه بازی مفید باشد.

ایجاد همدلی با قربانیان:

دیدن آثار مخربی که ارتباط با کودکان، بر سر کودکان می آورد، در درمان افراد مبتلا به این اختلال بسیار موثر است.

هیپنوتیزم درمانی:

با کمک هیپنوتیزم می توان گرایش جنسی نا بهنجار را از ذهن افراد مبتلا به این اختلال کنار زد و به جای آن گرایش جنسی صحیح را جایگزین کرد.

اختلالات همراه با اختلال بچه بازی

برای دسترسی سریع به روانشناس می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب