اختلال عشق وسواسی چیست؟

اختلال عشق وسواسی چیست؟

اختلال عشق وسواسی (OLD) به شرایطی گفته می شود که به یک شخص وسواس پیدا کنید که فکر می کنید […]

اختلال عشق وسواسی (OLD) به شرایطی گفته می شود که به یک شخص وسواس پیدا کنید که فکر می کنید ممکن است عاشقش باشید. شما ممکن است نیاز داشته باشید که با وسواس از عزیز خود محافظت کنید ، یا حتی انگار که یک دارایی است تحت کنترل او درآیید. 

رابطه زناشویی در بیماران با وسواس فکری به دلیل افکار مزاحم بسته به شدت وسواس  اغلب همراه اختلال جنسی است .گرچه هیچ طبقه بندی پزشکی یا روانشناختی جداگانه ای برای OLD وجود ندارد ، اما اغلب می تواند انواع دیگر بیماریهای بهداشت روانی را همراهی کند.

علائم اختلال عشق وسواسی

 حسادت افراطی و یا بیش از حد

اشکالی ندارد که اگر معشوق شما وقتی با همکار زیبای خود یا مربی خوش تیپ بدنسازی تان صحبت می کنید، حسادت می کند. اما فرد مبتلا به OLD بسیار حسادت می کند. اگر شما را درگیر مکالمه ای گاه به گاه، حتی با  عابر پیاده ای ببیند، مضطرب و دچار پارانویا می شود. آنها نسبت به هر چیزی که وقت و توجه شما نسبت به او را از آنها بگیرد، حسادت می کنند.

عزت نفس پایین

یکی از ویژگی های اختلال عشق وسواسی، اعتماد به نفس پایین است. اگرچه این افراد وانمود می کنند شکست ناپذیر هستند و توانایی انجام هر کاری را دارند، اما در اعماق وجودشان بسیار ناامن خواهند بود و احساس ضعف خواهند داشت. آنها دائما دچار هراس و ترس می شوند كه نکند همسرشان آن ها را ترك كنند. افراد دارای این اختلال ممکن است دستاوردها و نقاط مثبت زندگی عزیزانشان را تضعیف کنند. زیرا این امر می تواند عزت نفس پایین آنها را تهدید کند.

اعتیاد ناسالم به عشق

شاعران، عشق را به عنوان یک ماده مخدر توصیف می کنند. اما افراد مبتلا به OLD عملا این اعتیاد به عشق را نشان می دهند. آنها چنان معتاد عزیزان خود هستند که بدون آنها نمی توانند کاری انجام دهند. آنها دائماً با عزیزان خود تماس می گیرند و التماس می کنند که زود به پیش شان برگردند. در برخی موارد شدید، آنها حتی ممکن است از ترس از دست دادن نزدیکانشان، افراد را اسیر کنند. آنها الگوهای اعتیاد را نشان می دهند، یعنی در حضور عزیزشان احساس آرامش می کنند و هنگام دوری شان، دچار استرس شدید و افسردگی می شوند.

حس مالکیت معشوق

اگر معشوق شما طوری رفتار کند که گویی صاحب شما است، پس ممکن است دچار این اختلال باشد. آنها طوری رفتار می کنند که گویی شما نمی توانید بدون حضور آنها زندگی کنید. آنها همچنین می خواهند در مورد زندگی شما چه در زمان حال و چه در گذشته اطلاعات زیادی داشته باشند. آنها حساب های شبکه های اجتماعی شما را بررسی می کنند. از شما حتی در مورد دوستان سابق تان سوال می پرسند. آنها حتی ممکن است اغلب با شما تماس بگیرند تا جزئیات هر دقیقه زندگی شما را بدانند.

تعهد افراطی به معشوق

فردی که وسواس عشق افراطی، نسبت به شما را دارند مشتاقانه می خواهد که به شدت به آنها متعهد باشید. یک‌ فرد دچار اختلال OLD همه کارها را برای جلب رضایت شما انجام می دهد تا شما نیز به آنها متعهد شوید.

ترس از رها شدن

 ترس از رها شدن و طرد شدن، یکی از بارزترین نشانه‌های عشق وسواسی است. این ترس می‌تواند منجر به رفتارهای وسواسی و تلاش‌های افراطی برای حفظ رابطه شود.

نیاز به کنترل

فرد مبتلا به عشق وسواسی، نیاز به کنترل تمام جنبه‌های زندگی معشوق خود دارد. او ممکن است سعی کند که معشوق خود را از دوستان و خانواده‌اش جدا کند، یا رفت و آمد او را کنترل کند.

راهکارهایی برای مقابله با عشق وسواسی:

 برای خودتان وقت بگذارید:

به علایق و سرگرمی‌های خود بپردازید و با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید.

فعالیت‌های ورزشی و تفریحی انجام دهید و به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید.

 افکار خود را به چالش بکشید:

به افکار وسواسی خود توجه نکنید و اجازه ندهید که ذهن شما را کنترل کنند.

افکار خود را به چالش بکشید و از خود بپرسید که آیا این افکار واقع‌بینانه هستند یا خیر.

به جای تمرکز بر روی افکار منفی، بر روی نکات مثبت زندگی خود تمرکز کنید.

مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید:

یاد بگیرید چگونه احساسات خود را به طور واضح و سالم کنید.

به طور فعال به صحبت‌های معشوق خود گوش دهید و سعی کنید او را درک کنید.

در مورد نیازها و انتظارات خود از رابطه صحبت کنید.

از متخصصان کمک بگیرید:

اگر به تنهایی قادر به مقابله با عشق وسواسی نیستید، از یک روانشناس یا مشاور متخصص کمک بگیرید.

روان‌درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا ریشه‌های مشکل خود را شناسایی کنید، افکار و رفتارهای وسواسی خود را کنترل کنید و روابط سالم‌تر را یاد بگیرد.

چه چیزی باعث اختلال وسواسی عشق می شود؟

اختلالات دلبستگی

این گروه از اختلالات به افرادی اطلاق می شود که دارای مشکلات دلبستگی عاطفی مانند عدم همدلی یا وسواس نسبت به شخص دیگر هستند.

انواع اختلالات دلبستگی شامل اختلال درگیری اجتماعی مهار نشده (DSED) و اختلال دلبستگی واکنشی (RAD) است و هر دو در دوران کودکی از تجربیات منفی با والدین یا سایر مراقبان بزرگسال ایجاد می شوند. در DSED، ممکن است بیش از حد دوستانه باشید و در اطراف غریبه ها اقدامات احتیاطی انجام ندهید. با RAD، ممکن است احساس استرس کنید و در کنار آمدن با دیگران مشکل داشته باشید.

اختلال شخصیت مرزی

این اختلال با اختلال در خودانگاره همراه با نوسانات خلقی شدید مشخص می شود. اختلال شخصیت مرزی می تواند باعث شود که در عرض چند دقیقه یا چند ساعت به شدت عصبانی تا بسیار خوشحال شوید.

دوره های اضطراب و افسردگی نیز رخ می دهد. هنگامی که اختلال عشق وسواسی را در نظر می گیریم، اختلالات شخصیتی می تواند باعث تغییر بین عشق افراطی برای شخص به تحقیر شدید شود.

حسادت هذیانی

بر اساس توهمات (رویدادها یا حقایقی که شما معتقدید درست هستند)، این اختلال با اصرار بر چیزهایی که قبلاً نادرست بودن آنها ثابت شده است، نشان داده می شود. وقتی صحبت از عشق وسواسی به میان می‌آید، حسادت هذیانی می‌تواند باعث شود که باور کنید طرف مقابل احساسات خود را نسبت به شما متقابل کرده است، در صورتی که اینطور نیست. طبق یک مطالعه در سال 2005، حسادت هذیانی ممکن است با اعتیاد به الکل در مردان مرتبط باشد.

اروتومانیا

این اختلال نقطه تلاقی بین اختلالات عشقی هذیانی و وسواسی است. با erotomania، شما معتقدید که فردی مشهور یا دارای موقعیت اجتماعی بالاتر عاشق شدن. این می تواند منجر به آزار و اذیت طرف مقابل شود، مانند حضور در خانه یا محل کار.

به گزارش روانپزشکی جامع، افراد مبتلا به اروتومانیا اغلب با دوستان کمی منزوی می شوند و حتی ممکن است بیکار باشند.

اختلال وسواس اجباری (OCD)

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) ترکیبی از افکار وسواسی و تشریفات اجباری است. این رفتارها آنقدر شدید هستند که در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کنند. OCD همچنین می تواند باعث شود که شما به اطمینان مداوم نیاز داشته باشید که می تواند بر روابط شما تأثیر بگذارد.

گفته می شود که برخی افراد دارای OCD رابطه ای هستند که در آن وسواس ها و اجبارها حول این رابطه متمرکز می شوند. با این حال، این یک زیرشاخه رسمی شناخته شده OCD نیست.

حسادت وسواسی

برخلاف حسادت هذیانی، حسادت وسواسی یک دل مشغولی غیرتوهم‌آمیز با خیانت شریک جنسی است. این مشغله می تواند منجر به رفتارهای تکراری و اجباری در پاسخ به نگرانی های خیانت شود. این رفتارها بیشتر شبیه OCD است تا حسادت هذیانی. این می تواند باعث ناراحتی قابل توجه یا اختلال در عملکرد روزمره شود.

OLD با ارزیابی کامل توسط روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت روان تشخیص داده می شود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب