اختلال مالش دوستی چیست؟

اختلال مالش دوستی چیست؟

اختلال مالش دوستی یا دستمالی کردن به مالدین آلت تناسلی مردانه به باسن یا بدن یک زن از روی لباس […]

اختلال مالش دوستی یا دستمالی کردن به مالدین آلت تناسلی مردانه به باسن یا بدن یک زن از روی لباس بدون رضایت فرد قربانی به منظور رسیدن به ارگاسم، گفته می شود.

وجود اختلالات جنسی به صورت کلی در  سنین بالای 40 سال تقریبا رایج است و حدودا 43% زنان و 31% مردان در طول زندگی حداقل یکی از اختلالات جنسی را تجربه می کنند. اختلال مالش دوستی معمولا در مکان های پر ازدحام مخصوصا در مترو ها و داخل اتوبوس ها، بیشتر است.

افراد مبتلا به اختلال مالش دوستی معمولا افرادی بینهایت منزوی و منفعل هستند و مالش تنها منبع ارضا جنسی آنها است. برخی از افردی که دچار اختلال جنسی مالش دوستی هستند، گاهی به سادیسم و یا اختلال نمایشگری جنسی نیز مبتلا هستند. 

ملاک های تشخیص اختلال مالش دوستی در DSM-5

وجود تخیلات برانگیزنده قوی و عود کننده جنسی برای یک دوره حداقل 6 ماهه و امیال شدید جنسی یا رفتار های مربوط به لمس یا مالش به بدن فرد دیگری بدون رضایت او.

اقدام به عمل بر اساس این تمایل جنسی و ایجاد ناراحتی های شدید و مشکلات بین فردی به دلیل وجود این تمایلات یا خیال پردازی های جنسی. 

شیوع اختلال مالش دوستی

اختلال مالش دوستی یا دستمالی کردن دیگران در میان مردان شیوع بیشتری دارد و در مقابل زنان بیشترین قربانیان مبتلایان به اختلال مالش دوستی را تشکیل می ‌دهند.

افراد مبتلا بین سنین 15 تا 25 سالگی بیشتر احتمال دارد تکانه خود برای مالش را به عمل در آورند و در سنین بعدی معمولا فرد انجام آن را سرکوب می ‌کند. از آن جایی که افراد مبتلا به اختلال مالش دوستی پنهانی کار خود را انجام می‌ دهند و اعتراف به آن ممکن است تعقیب قانونی برایشان داشته باشد، آمار دقیقی از این اختلال در دست نیست.

دلایل بروز اختلال مالش دوستی چیست؟

به صورت کلی علت اصلی این اختلال ناشناخته است. سابقه سوء استفاده جنسی، ممکن است نقش مهمی در پیشرفت این اختلال داشته باشد، به ویژه هنگامی که علائم اختلال در سنین پایین ظاهر می شود. 

عوامل خطر ممکن است شامل مشکالت مربوط به مسائل  جنسی یا مسائل مربوط به فزون خواهی جنسی. این افراد ممکن است که اختلات نابهنجاری جنسی دیگری را هم داشته باشند مانند»: عوردت نمایی و تماشاگری جنسی.

اختلال عورت نمایی، به اختلالی گفته می شود که در آن فرد تمایل به نشان دادن اندام جنسی خود به دیگران دارد، که گاهی باعث صدمه زدن به دیگران می شود. تحریک جنسی با پیش بینی شروع شده و ارگاسم یا خودارضایی در ضمن عمل یا پی از آن انجام می گیرد ولی قصد تماس جنسی وجود ندارد. بلکه هدف ایجاد ترس ، تعجب و نفرت در طرف مقابل برای ایجاد هیجان و تحریک در فرد می باشد.

تکانه های این اختلال در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود. محیط هایی که افراد عورت نما در آنها خود را به نمایش می گذارند فرق می کنند. آنها معمولا جلوی مدارس دخترانه یا کلیسا ها، در بین جمعیت، و در پارک ها عورت نمایی می کنند، امکان دارد فرد عورت نما در این محیط ها وانمود کند که مشغول ادرارکردن است.

افرادیکه این انحراف نمایشگری در آنها به صورت خفیف وجود دارد افرادی هستند که با پوشیدن لباسهای عجیب وغریب یا انتخاب رنگهای تند و زننده، وهمچنین با بیرون گذاشتن قسمتی از بدن خود مانند سینه و غیره خود را در معرض تماشا و نظاره دیگران قرار می دهند و در ضمن اینکه با این عمل موجبات تحریک جنسی خود را فراهم می کنند، و دیگران را نیز تحریک می کنند.

اختلال تماشاگری جنسی، عبارت است از اشتغال ذهنی مکرر با تخیلات و اعمال مربوط به دید زدن افراد برهنه یا کسانی که در حال تعویض لباس یا فعالیت جنسی هستند. افراد چشم چران انحرافات جنسی متعدد دارند که حتی از یک انحراف به دیگری هم عوض می شود. بیشتر آنها اعمال پارافیلیک جدی نشان نمی دهند ولی گاها تجاوز یا قتل هم انجام می دهند و معمولا به جرم ولگردی دستگیر می گردند.

این بیماری در مراحل خفیف به دلیل محرومیت های جنسی ،اقتصادی ، فرهنگی می باشد و با بهبود شرایط این علائم از بین می روند اما در مراحل پیشرفته قابل توجیه نیست. معمولا قبل از ۱۵ سالگی شروع می شود و در مردها شایعتر است مردان ۲۰ تا ۳۰ ساله که ترجیح میدهند زنانی را که نمیشناسند تماشا  و ندرتا از قربانی درخواست سکس می کنند. 

هر دو اختلال عنوان شده امکان بروز بسیار زیادی در کنار اختلال مالش دوستی دارند و فرد مبتلا باید برای درمان این اختلال اقدامات جدی انجام دهد. 

درمان اختلال مالش دوستی

کنترل خارجی

کاهش سائق های جنسی

درمان اختلالات هم زمان

درمان شناختی-رفتاری

روان درمانی پویشی

درمان شناختی_رفتاری

 درمان شناختی رفتاری Cognitive Behavioral Therapy که به اختصار CBT نامیده می شود، به شما کمک می کند تا به طرزی دیگر اندیشیده و درنتیجه این طرز تفکر جدید، پاسخ های احساسی و رفتاری سالم تر و درست تری در برابرحوادث نامطلوب داشته باشید.

یکی از اساسی ‌ترین مفاهیم رفتار درمانی شناختی این است که افکار غیر منطقی و دقیق‌ تر بگوییم افکار تحریف ‌شده‌‌ ی ما، باعث ایجاد ناراحتی و رفتار های دردسرساز می ‌شوند. در عوض با تغییر الگو های تفکر و باورها، می‌توان نه تنها اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب را از خود دور کرد، بلکه در سخت‌ترین چالش‌های زندگی واکنش مناسب نشان داد.

روان درمانی پویشی

در این رویکرد درمانگر ابتدا به مسائل کنونی که فرد را درگیر کرده و بررسی مشکلات روزمره را بررسی می کند، سپس با رجوع به دوران کودکی ریشه های مسائل درونی فرد یافت شده و با تکنیک های تخصصی درمانی آسیب های دروان کودکی او درمان شده و از لایه های عمیق درونی به لایه های بیرونی تر فرد رسیده تا مشکلات روزمره و مسائل کنونی او نیز برطرف خواهد شد.

همچنین دراین درمان فرد آگاهی به مکانیزم های دفاعی خود و مقاومت های خود دربرابر تغییرات آگاهی پیدا کرده و نوعی بینش و خود آگاهی به روند عملکرد ذهن در این درمان اتفاق می افتد. این درمان به دلیل پروسه های عمیق و تحلیل آنها از درمان های دیگر طولانی مدت تر خواهد بود.

البته طول درمان با توجه به ظرفیت ایگوی افراد و نوع مشکل و همکاری خود فرد در طی جلسات، همگی می توانند در طولانی تر شدن روند کار تاثیرگذار باشند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد