افسردگی پدر پس از زایمان همسر

افسردگی پدر پس از زایمان همسر

احتمالاً درمورد  افسردگی پدر پس از زایمان همسر نشنیده‌ اید. تجربه‌ای که همسر شما بعد از به دنیا آمدن فرزند […]

احتمالاً درمورد  افسردگی پدر پس از زایمان همسر نشنیده‌ اید. تجربه‌ای که همسر شما بعد از به دنیا آمدن فرزند شیرینتان خواهد داشت.
گزارشی در ژورنال American medical association نشان داد که ده درصد کل تازه پدران در دنیا نشانه‌هایی از افسردگی را از ابتدای سه ماه اول بارداری همسرشان تا شش ماه پس از زایمان تجربه می‌کنند.
این تعداد در طی سه تا شش ماهگی کودک به ۲۶ درصد افزایش می‌یابد.
این میزان دو برابر میزان شیوع افسردگی است که به طور معمول در مردان دیده می‌شود.
این مسأله که تازه پدران از آن رنج می‌برند، به نگرانی قابل توجهی در زمینه بهداشت عمومی تبدیل شده مسأله‌ای که پزشکان و متخصصین بهداشت روان تا حد زیادی آن را نادیده گرفته‌اند.

دلایل افسردگی پدرانه


بعد از به دنیا آمدن کودک این طبیعی است که مادر توجه بیشتری به فرزندش داشته باشد و همین موضوع باعث حس انزوا در مرد می‌شود. بعضی از مردان که به افسردگی بعد از زایمان دچار می‌شوند از گذشته پر‌کارتر می‌شوند. اگر به تازگی باردار شده‌اید و همسر شما اضافه کاری بیشتری از گذشته انجام می‌دهد این نشانه افسردگی اوست. از کوره در رفتن، احساس خستگی، بی‌خوابی و بی‌اشتهایی از دیگر نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان است که باید آن‌ها را جدی گرفت.


۱۰ درصد مردان در سراسر جهان، به افسردگی بعد از زایمان دچار می‌شوند. تحقیقی که بر روی ۲۸ هزار پدر در سراسر جهان انجام شد، نشان داد که نیمی از مردان که همسرانشان به افسردگی بعد از زایمان مبتلا شده بودند، نشانه‌های افسردگی را داشته‌اند؛ این یعنی اگر شما یکی از زنانی هستید که بعد از بارداری یا در دوران بارداری به افسردگی دچار شده‌اید امکان اینکه همسرتان نیز افسرده شود بسیار زیاد است.


این همۀ ماجرا نیست. افسردگی در زنان نشانه‌هایی دارد که بیشتر آن به‌خاطر تغییرات هورمونی است اما افسردگی مردان بعد از بارداری دلایل ذهنی و روانشناسی دارد. مثلاً یکی از دلایل مهمی که باعث افسردگی مردان بعد از زایمان می‌شود احساس ناتوانی و ضعف پدر در نگهداری و تربیت کودک تازه متولد شده است. مادر در طول دوران بارداری تغییرات بزرگی را حس می‌کند اما پدر درست بعد از تولد نوزاد است که با یک شوک بزرگ رو به رو می‌شود. یعنی اگر تا قبل در اشتیاق و فکر تولد یک نوزاد بود حالا با تجسم گرفتن آن خیال و اشتیاق با یک واقعیت ملموس رو به رو می‌شود.


علائم افسردگی در مردان


افزایش عصبانیت و درگیری با دیگران
افزایش مصرف الکل و یا مواد مخدر
ناامیدی یا خلق تحریک‌پذیر
رفتار خشونت‌آمیز
افزایش یا کاهش چشمگیر وزن
دوری از خانواده و دوستان
استرس و اضطراب مداوم
انجام امور خطرناک (این نوع امور می‌تواند شامل رانندگی پرخطر و یا خیانت و روابط نامشروع را شامل شود. )
احساس دلسردی و بدبینی
شکایت مداوم درباره مشکلات جسمی مانند دل درد و سردرد
بی‌انگیزگی و مشکل در تمرکز
از دست دادن علاقه نسبت به کار‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌برد مانند امور سرگرم‌کننده، وقت گذرانی با دوستان و رابطه جنسی با همسر
مداوم کار کردن در سرکار
خستگی مداوم
احساس ناراحتی و گریه مداوم و بی‌دلیل
تفکر درباره خودکشی و یا اقدام به خودکشی

تأثیر افسردگی پس از زایمان بر کودکان


افسردگی پس از زایمان بر خلق و خوی پدر و نحوه تعامل وی با فرزندان و همسر تأثیر می‌گذارد. خشونت خانگی نسبت به فرزندان در مردان افسرده بسیار بیشتر از سایر افراد است. آن‌ها معمولاً با کودکان خود رابطه خوبی ندارند و از انجام کار‌هایی مانند بازی کردن با کودک، لالایی خواندن برای او و تمام وظایف مربوط به خود نسبت به کودک سر باز می‌زنند. این کودکان بیش از سایر افراد در دوران بزرگسالی با مشکلات عاطفی و رفتاری مواجه خواهند شد. برخی تحقیقات انجام شده همچنین حاکی از آن است که کودکانی که با این قضیه مواجه هستند بیش از سایر کودکان در معرض تأخیر‌های رشدی و تکاملی قرار می‌گیرند. افسردگی در پدران همچنین باعث افزایش تعارضات در روابط زناشویی می‌شود و مادران را در معرض افسردگی قرار می‌دهد.

تکنیک‌های درمان افسردگی پدرانه


اگر یک مرد هستید و احساس می‌کنید به اضطراب و یا افسردگی پدرانه بعد از زایمان دچار شده‌اید حتماً در مورد این احساس با همسرتان صحبت کنید. ابراز احساسات به منزلۀ این نیست که شما مرد ضعیفی هستید. باید در کنار همسرتان مثل یک تیم این سفر را طی کنید. علاوه بر گفت و گو با همسرتان انجام ورزش‌هایی مانند یوگا یا تمرینات ورزشی می‌تواند به کم کردن احساسات در مردان کمک کند.
علاوه بر ورزش، داشتن تغذیه خوب و داشتن یک رژیم غذایی سالم به آرام کردن حالات تنش‌زا در مردانی که به افسردگی پدرانه دچار شده‌اند کمک می‌کند. نکته مهم این است که افسردگی مردان بعد از زایمان را باید جدی گرفت و اگر با گفت و گو، ورزش و یا تغذیه نتوانستید به آرامش برسید حتماً به یک مشاور مراجعه کنید. صحبت کردن در مورد مشکلات احساسی که بعد از زایمان همسر برایتان به وجود آمده و عمل کردن به توصیه‌های مشاور کمک زیادی به ایجاد آرامش و بازگشتن به حالت طبیعی وجود دارد.
تحقیقات نشان می‌دهد که گفتار درمانی در درمان افسردگی در مردان بسیار مؤثر است. ترکیب گفتار درمانی همراه با مصرف دارو می‌تواند در درمان افسردگی بسیار مفید باشد. فرد افسرده می‌تواند با مراجعه به روانشناس متخصص در این زمینه نتایج خوبی بگیرد. نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که همه پیامد‌های منفی افسردگی پس از زایمان پدر قابل اجتناب است. اگرچه این یک بیماری بسیار جدی است و گاهی اوقات تهدید‌کننده زندگی است، اما با درمان و پشتیبانی مناسب، مردان می‌توانند به طور کامل بهبود یابند. کمک گرفتن می‌تواند زندگی یک مرد یا ازدواج او را نجات دهد. و اگر پدری نمی‌خواهد این کار را برای خودش انجام دهد، باید برای سلامت روان و سلامت جسمی همسر و فرزندش به مشاور مراجعه کند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد