امپاتی چیست و چه تاثیراتی در زندگی دارد؟

امپاتی چیست و چه تاثیراتی در زندگی دارد؟

امپاتی یا همدلی به معنی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران است. امپاتی لازمه درک منطق دیگران است. هرچه […]

امپاتی یا همدلی به معنی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران است. امپاتی لازمه درک منطق دیگران است.
هرچه توانایی امپاتی در شما افزایش پیدا کند ، ارتباط های صمیمانه تری با دیگران خواهید داشت. روانشناسان معتقدند که امپاتی می تواند تا حد زیادی مشکلات خانوادگی را که عموما از عدم درک متقابل ناشی می شود ، حل و فصل کند.

پایه‌های توانایی همدلی در کودکی بنا می‌شود. زمانی که یک پدر و مادر بتوانند توانایی تشخیص و بازتاب دادن احساس را به کودکان خود آموزش دهند و به آن‌ها برای تجربه احساسات مختلف کمک کنند؛ در آینده می‌توانند این احساسات را در دیگران تشخیص و به فرد مقابل بازخورد دهند.

هر کسی میتواند توانایی امپاتی را با تمرین در خود افزایش دهد و خودش را به جای دیگران قرار دهد و آنها را درک کند. همدلی یک مهارت هیجانی مهم است که نشانه های آن از کودکی شروع می شد و نقش اساسی در زندگی اجتماعی فرد ایفا میکند و میتواند دنیا را برای همه زیباتر کند.

چرا همدلی مهم است؟

همدلی به ما کمک می‌کند تا دیگران را درک کرده و به آنها کمک کنیم. اما مانند سایر صفات، ممکن است با انگیزه‌ای خودخواهانه تکامل یافته باشد. برای مثال ممکن است فردی با ظاهری همدل وارد زندگی ما شود و قصد خود را همدلی یا امپاتی با ما بیان کند اما در حقیقت اینگونه نباشد و با هدف‌های دیگری این کار را انجام دهد. اینگونه رفتار ناشایسته آن فرد بسیار برای ما گران تمام خواهد شد.

چگونه امپاتی را پرورش دهیم؟

کنجکاوی نسبت به غریبه ‌ها:

 فردی که مهارت امپاتی دارد نسبت به غریبه ها کنجکاوی سیری ناپذیری دارد و کنجکاوی دوران کودکی اش را همچنان حفظ کرده است. به عنوان مثال با فردی که در اتوبوس نشسته ، صحبت میکنند . افراد دیگر را جالب تر می دانند و با احترام با آنها هم صحبت می شوند و حواسشان هست که کنجکاوی با دخالت اشتباه نشود. 
 
زمانی که با کنجکاوی با افراد اطرافتان صحبت کنید ، زندگی و جهان بینی متفاوتی پیدا خواهید کرد و حس همدلی تان گسترش پیدا میکند. کنجکاوی یک قدرت کلیدی شخصیتی است که رضایت زندگی را بهبود می دهد و درمانی مفید برای تنهایی مزمن است.

زندگی شخصی دیگر را امتحان کنید: 

تجربه همدلی به صورت عملی یا همدلی تجربی میتواند چالشی هیجان انگیز و جذاب باشد . شما با تجربه مستقیم زندگی دیگران می تواند امپاتی را در خود ارتقا دهید. 
 
یکی از الگوهای الهام بخش امپاتی تجربی، جورج اورول است. او بعد از چندین سال که افسر پلیس استعمار انگلیس در برمه بود در دهه 1920 تصمیم گرفت کشف کند که زندگی ساکنین حاشیه شهر چگونه است بنابراین لباس ولگردی می پوشد و در خیابان های شرق لندن با گداها و ولگردها زندگی میکند. 
 
نتیجه این چالش و زندگی در بین مظلومین، کتاب آس و پاس در پاریس و لندن است که تغییر اساسی در عقاید ، اولویت ها و روابطش ایجاد کرد. او فهمید که افراد بی خانمان ، مکار و مست نیستند و نظراتش را درمورد نابرابری تغییر داد و مقالات عالی ادبی گردآوری نمود. 

شنونده‌ای کوشا باشید: 

برای همدل بودن باید هنر شنیدن داشته باشید. افرادی که مهارت امپاتی یا همدلی دارند به راحتی به دیگران گوش می‌کنند و تلاش میکنند شرایط عاطفی و نیازهایش را درک کنند. چه طرف مقال دوستی باشد که به تازگی به سرطان مبتلا شده یا همسری باشد که از آنها ناراحت است. 
بعد از گوش داردن باید نقابتان را بردارید و احساساتتان را آشکار کنید تا پیوند همدلی بین شما ایجاد شود. 

به جای تعصب داشتن، اشتراکات را پیدا کنید: 

برچسب های جمعی در مورد دیگران باعث می شود که فردیت آنها فارموش شود و تعصباتی که این برچسب ها ایجاد میکنند باعث می شود افراد را همانگونه که هستند نبینیم  و صرفا آنها را از روی نژاد ، دین ، اعتقادات یا قومیتشان قضاوت کنیم.

داشتن تخیل بلند پروازانه: 

شاید فکر کنید همدلی مختص کسانی است که رنج می برند ولی این تصور کافی نیست. ما باید بتوانید با افرادی که با ما عقاید مشترک ندارد و به نوعی دشمن هستند، همدلی کنیم مثلا باید بتوانید که افراد اطرافمان را با عقاید متفاوت و متضاد با خودمان درک کنید و با آنها همدل و یکی شویم. 

برای امپاتی به چه چیز هایی نیاز است؟

توانایی همدلی با دیگران

همدلی یا امپاتی توانایی تشخیص احساس و هم حس شدن با تجارب دیگران است. در واقع امپاتی یک ظرفیت است که از طریق آن می‌توانیم اطرافیان و دیگر افراد جامعه که در زندگی روزمره با آن‌ها برخورد داریم را درک کنیم. همچنین از طریق امپاتی می‌توانیم از تجارب ذهنی افراد آگاه شویم و در زندگی مورد استفاده قرار دهیم.

ضرورت شناخت احساسات خود

فردی که احساسات خود را نمی‌شناسد و با آن‌ها غریبه است، نمی‌تواند اولین مرحله همدلی و امپاتی را برای اطرافیان و دیگر افراد جامعه انجام دهد. شکل کامل تحول همدلی را می‌توانیم در تئوری ذهنی سازی فوناگی مشاهده کنیم.

نبود پذیرش بی قید و شرط

در واقع باید بتوانیم افراد را همانطور که هستند و در شرایط موجود بپذیریم. اگر نتوانیم این توانایی را در خود افزایش دهیم، میزان همدلی کاهش پیدا می‌کند. انسان‌ها به دلیل گرایش ذاتی به قضاوت و مکانیسم دفاعی دوپاره سازی یا نوع تفکر دو قطبی؛ در بیشتر موارد تمایل دارند قضاوت‌های ارزشی انجام دهند و همه موضوع‌ها را به خوب و بد تقسیم کنند که این مسئله می‌تواند یک مانع بزرگ برای ایجاد همدلی باشد.

باور و اعتقاد‌های درونی افراد

انسان‌ها به این دلیل که از طریق باور و اعتقاد‌ها می‌توانند دنیا را پیش بینی و احساس امنیت کنند، زمانی که با مطالب و اتفاق‌هایی که مطابق اعتقادشان نیست مواجه می‌شوند؛ احساس خطر می‌کنند و تمایل دارند دیگران را به این سمت سوق دهند و این موضوع مانع از ایجاد همدلی می‌شود.

نقش امپاتی در روابط


توانایی انتقال همدلی باعث ایجاد روابط دوستی شده و تاثیر مثبتی بر افزایش محبت در روابط دارد. این مهارت شما را قادر می سازد با اشخاص دیگر وارد رابطه شوید و به او حش خود شنیده شدن و درک شدن را منتقل کنید و از طریق کلمات و زبان بدنش ، احساسات او را متوجه شوید. 
 
در هر رابطه عاطفی، فرد انتظار دارد زمانی که با سختی یا کشمش روبرو است ، شریک عاطفی اش با او همدلی کند ، در مطالعه انجام شده در زمینه همدلی مشخص شد که همدلی برای احساسات منفی شریک عاطفی 5 برابر بیشتر از همدلی با احساسات مثبت او است. 

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب