اهمیت انعطاف پذیری در زندگی مشترک

اهمیت انعطاف پذیری در زندگی مشترک

انعطاف پذیری در ازدواج به معنی توانایی سازگاری با مشکلات و برقراری رابطه منعطف در میان زوجین است و یکی […]

انعطاف پذیری در ازدواج به معنی توانایی سازگاری با مشکلات و برقراری رابطه منعطف در میان زوجین است و یکی از ویژگی‌های رابطه زناشویی سالم محسوب می‌شود. این مسئله تاثیر زیادی در زندگی مشترک دارد و مهم‌ترین نکته در روابط زناشویی و موفقیت در آن، به موضوع انعطاف پذیری در ازدواج برمی گردد.

این موضوع به فرد کمک می‌کند بدون اینکه روی حق خود پافشاری و اصرار کند بتواند طرف مقابل خود را در هنگام یک بحث آرام سازد و او را درک نماید. انعطاف پذیری شیوه‌ای مناسب برای مراقبت از رابطه است تا بتوان بدون مشاجره و سرزنش مشکلات را مدیریت کرد و از ایجاد بحران در رابطه جلوگیری نمود.

راهبردهای مدیریت هیجانی برای پیشگیری از بروز تعارضات و اختلافات زندگی زوجی لازم است، تاب‌آوری زوج‌ها برای زندگی مشترک ضروری است و این که فرد در زندگی مشترک چطور صبوری کند و در عین حال قربانی نشود مهم است، با تنظیم تاب‌آوری از بروز طلاق عاطفی و مشکلات شخصیتی آنها در زندگی زوجی پیشگیری می‌شود. انعطاف‌ پذیری شناختی یعنی افراد بتوانند افکار خود را از تصورات غالبی خارج و بار شناختی را تحمل کنند و به موضوع‌ها تک بعدی نگاه نکنند.

زوج‌ های انعطاف پذیر چه ویژگی‌هایی دارند؟

در مقابل مشکلات مثبت اندیش هستند:

این افراد به جای دوری از مشکلات با دید مثبت به آنها نگاه می‌کنند و سعی در رفع آنها دارند.

یکدیگر را مقصر نمی‌دانند:

این افراد به جای تمرکز بر روی مقصر به حل مشکل می‌اندیشند.

حمایت عاطفی را فراموش نمی‌کنند:

هر بحث و چالشی می‌تواند دعوا و ناسازگاری به همراه داشته باشد. افراد منعطف، به موضع طرف مقابل احترام می‌گذارند و مسئولیت خود را می‌پذیرند و عشق و حمایت خود را به سمت مقابل نشان می‌دهند.

اهل گفتگو هستند:

این افراد از گفتگو فرار نمی‌کنند و گفتگو برای آنها روشی منطقی برای غلبه بر مشکلات می‌باشد.

به دنبال راه حل هستند:

زوج‌های منعطف تلاش نمی‌کنند تا همدیگر را در هنگام بحث متوقف کنند و سعی می‌کنند برای مشکلات راه حل مناسبی پیدا کرده و آن مشکل را برطرف سازند.

خوش بین هستند:

زوج‌های منعطف می‌دانند مشکلات حتی در صورت حاد بودن موقتی می‌باشند و این مشکلات نمی‌توانند رابطه یا احساسات آنها نسبت به یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

مشکلات را به عنوان فرصتی برای یادگیری در نظر می‌گیرند:

آن‌ها می‌دانند مشکلات می‌توانند باعث رشد رابطه‌شان شوند. مشکلات تعامل و همکاری بین زوج‌ها را افزایش می‌دهند و رابطه بین آنها را قویتر می‌کنند.

دیدگاه طرف مقابل را تأیید می‌کنند:

اینکه هنگام بحث نخواهیم نقطه نظر خود را اثبات کنیم و نگاهی به طرف مقابل نداشته باشیم به مشکلات دامن می زند. زوج‌های منعطف با تایید نظر مقابل خود، انعطاف خود را افزایش می‌دهند.

قصد قدرت نمایی ندارند:

زوج‌های منعطف به دنبال کسب قدرت در هنگام چالش‌ها نیستند و به یکدیگر فرصت می‌دهند تا خود و نظر خود را ابراز کنند.

چگونه می‌توانیم انعطاف پذیری را در خود افزایش دهیم؟

ذهن آگاهی خود را افزایش دهید

در لحظه حال بودن را تمرین کنید. این کار کمک می‌کند با تمام وجود خود در لحظه حاضر باشید، به مسئله پیش آمده توجه نشان دهید و به صورت فعال به صحبت‌های طرف مقابل توجه نمایید.

انتظار مخالفت را در رابطه داشته باشید

اینکه همیشه انتظار داشته باشیم طرف مقابل ما با نظرات وکارهایمان همواره موافق باشد اندکی غیر واقع بینانه است. برای انعطاف پذیر بودن باید نظرات مخالف طرف مقابل را بپذیرید. حتماً نباید در بحث‌ها به دنبال برنده باشید و می‌توانید هر کدام نظر خود را به تنهایی داشته باشید.

تعادل را در رابطه حفظ کنید

داشتن تعادل در زندگی و رابطه می‌تواند از بسیاری از مشکلات پیشگیری کند. با داشتن تعادل هر یک از طرفین دارای فضایی مخصوص به خود است. از طرفی تعادل کمک می‌کند یک طرف رابطه قدرت را در دست نداشته باشد. زمانی که قدرت و تسلط در دست یک طرف رابطه باشد رابطه به احتمال بسیار زیاد آسیب می‌بیند.

به رفتار خود در هنگام استرس توجه کنید

برخی افراد زمانیکه به استرس دچار می‌شوند واکنش احساسی نشان می‌دهند. این افراد بدون فکر واکنش نشان داده و به بحث دامن می‌زنند. بهترین کار این است که رفتار خود را هنگام استرس ارزیابی کنید.

آیا به جای کشیدن نفسی عمیق و کمی فکر در مورد چالشی که با آن روبرو هستید پاسخی تلافی جویانه به همسر خود می‌دهید؟ اگر اینگونه هستید باید بر روی این مسئله تمرکز کنید. هنگام هر چالش و بحثی ابتدا روی ذهن خود تمرکز کنید و آن را آرام سازید و بعد واکنش نشان دهید.

خودتان را مجبور کنید تا ریسک پذیر باشید

پیشرفت‌های کوچک با ریسک نکردن به وجود می‌آیند. برای بعضی‌ها موضوع ریسک به قدری منفی است که به سرعت از آن عبور می‌کنند. اما ریسک‌پذیری کلید منعطف بودن است. با ریسک‌های کوچک شروع کنید. به عنوان یک سیستم حمایتی برای راحتی خیال در جلسات تیمی در خصوص ریسک‌پذیری به گفت و گو بپردازید.

چرا انعطاف پذیری امری ضروری در زندگی زناشویی است؟

دختران و پسران قبل از ازدواج با صداقت باید عقاید و باورهای خود را بازگو کرده و در عمل نشان دهند تا با گذر دوره زمانی کوتاه از زندگی مشترک شاهد چالش‌های حاکی از نبود تفاهم نشوند.

باید دانست و امیدوار بود که انعطاف‌پذیری و گذشت امری ضروری در زندگی مشترک محسوب می‌شود.

شناخت زوجین از اخلاق، رفتار، روحیه و اعتقادهای یکدیگر و به ویژه آگاهی به سطح معنوی و مالی خانواده‌ها قبل از ازدواج امری ضروری و مهم است.

بی‌توجهی به مباحث مذکور آسیب‌های اجتماعی جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد که گاه مانند نقاب چهره‌هایی است که پس از ازدواج برداشته می‌شوند.

آشنایی قبل از ازدواج باید در مدت محدود، هدفمند و با نظارت پدر و مادر باشد.

وجود این سه شاخصه می‌تواند به شناخت افراد از یکدیگر کمک کند تا با احتمال بیشتری به موفقیت زندگی زناشویی خود مطمئن باشند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب