تاثیرات غرور در زندگی

تاثیرات غرور در زندگی

غرور یک مفهوم پیچیده است که قرن‌ها فیلسوفان و متکلمان را به خود مشغول کرده و یک احساس متناقض در […]

غرور یک مفهوم پیچیده است که قرن‌ها فیلسوفان و متکلمان را به خود مشغول کرده و یک احساس متناقض در انواع فرهنگ‌هاست. غرور به معنای خود را والا دیدن است و به گفته‌ی آگوستین، عشق به خود متعالی است و نقطه مقابل آن فروتنی در نظر گرفته می‌شود. گاهی غرور به عنوان یک صفت افراطی و حتی یک ویژگی خطا دانسته می‌شود و گاهی به عنوان یک فضیلت تلقی می‌شود.

این واژه همچنین به معنای فریفتن و فریب‌خوردن شناخته می‌شود. اما در لاتین، Pride در قدیم به معنای شجاع، سودمند و مفید بوده ست. همچنین آن را به معنای داشتن احساس والا نسبت به خود ترجمه می‌کنند.

در حالی که برخی فلاسفه مانند ارسطو، غرور را یک فضیلت عمیق می‌بینند، بسیاری از ادیان الهی آن را یک گناه می‌دانند. کلیسای کاتولیک روم، کبر و غرور را به عنوان یکی از هفت گناه کبیره ذکر می‌کند.
مطابق فرهنگ فارسی عمید، غرور به معنای احساس سربلندی و شادمانی به علت کسب موفقیت، احترام و … است.

نشانه های غرور 

حس می کند افراد باید مدیون او باشند

افراد مغرور همیشه حس می کنند که دینی بر گردن دیگران دارند ، وظیفه دارند که به حرف های او گوش دهند و به او احترام بگذارند . آن ها با دیگران همیشه طوری رفتار می کنند که گویی طلبکار هستند و به همین دلیل باید در همه زمینه ها مراقب رفتار و حرف زدن با آن ها باشید وگرنه از شما دلخور می شوند .

او زمانی که دیگران به او احترام نگذارند و رفتاری که او توقع دارد را انجام ندهند ، واکنش های منفی از خود نشان می دهد ، با شما بد رفتاری می کند و همچنین از شما ناراضی است و همیشه در حال گله و شکایت کردن است .

ناسازگاری و عدم انعطاف پذیری نسبت به دیگران

افراد مغرور فقط پایبند نظرات خود هستند و همیشه فکر می کنند و انتظار دارند که دیگران باید از او پیروی کنند و فرمان های او را بپذیرند . آن ها تحت هیچ شرایطی نظرات دیگران را قبول نمی کنند و حاضر نیستند که از مواضع خود بگذرند و حرف دیگران را بپذیرند .

آن ها به این که همیشه و همه جا در راس باشند و رهبری کنند ، علاقه دارند و اگر در جمعی باشند که این اتفاق نیفتد ، حس می کنند که به آن ها بی احترامی شده و غرورشون شکسته شده است . در نتیجه اگر جمعی این چنین باشد سعی می کنند حضور نداشته باشند .

در برابر قدرت بالاتر سکوت می کنند

آن ها همیشه به زیر دستان خود زور می گویند و انتظار دارند که آن ها به او احترام بگذارند و فرمان بردار او باشند اما همین افراد مغرور در برابر کسانی که از آن ها بالاتر هستند ، سکوت می کنند و شبیه انسان های متواضع رفتار می کنند .

همانطور که گفتیم بر خلاف ظاهر مغرورشان ، در باطن اعتماد به نفس هم ندارند و با حفظ چهره مغرور سعی در پوشش ضعف های خود دارند ، به همین علت توانایی روبرو با کسانی که از خودشان بالاتر هستند را ندارند .

ناسازگاری و عدم انعطاف پذیری نسبت به دیگران

افراد مغرور فقط پایبند نظرات خود هستند و همیشه فکر می کنند و انتظار دارند که دیگران باید از او پیروی کنند و فرمان های او را بپذیرند . آن ها تحت هیچ شرایطی نظرات دیگران را قبول نمی کنند و حاضر نیستند که از مواضع خود بگذرند و حرف دیگران را بپذیرند .

آن ها به این که همیشه و همه جا در راس باشند و رهبری کنند ، علاقه دارند و اگر در جمعی باشند که این اتفاق نیفتد ، حس می کنند که به آن ها بی احترامی شده و غرورشون شکسته شده است . در نتیجه اگر جمعی این چنین باشد سعی می کنند حضور نداشته باشند .

تفاوت بین غرور نا سالم و غرور سالم چیست؟

غرور سالم که زمانی آن را تجربه می‌کنیم که نسبت به خود احساس مثبتی داشته و با اعتماد به نفس حس کارآمدی و مفید بودن داریم. غرور مثبت یک ویژگی شخصیتی مطلوب اجتماعی است.

در مقابل غرور منفی یا ناسالم تمایل شامل خودگرایی و استکبار است و یک صفت نامطلوب اجتماعی قلمداد می‌شود. افرادی که به دنبال تقویت اعتماد به نفس خود هستند، اساسا به دنبال ایجاد حس غرور مثبت هستند تا غرور ناسالم؛ آن‌ها می‌خواهند با اعتماد‌به‌نفس‌تر باشد نه متکبر و خودخواه.

فواید غرور سالم

افزایش احساس مسئولیت پذیری

افرادی که از سطح متعادلی از غرور برخوردار هستند، با احساس مسئولیت‌پذیری بیشتری اقدام به انجام فعالیت‌ها می‌کنند؛ چرا که تنها در این صورت است که می‌توانند به موفقیت‌های بیشتر دست یابند و این عزت نفس بدست آمده را حفظ کنند. غرور این افراد، آن‌ها را از بی‌دقتی در کارهایشان باز می‌دارد.

برخورداری از استاندارد‌های والا

غرور مثبت، موجب می‌شود که شما احساس ارزشمندی کنید. اگر بتوانید میزان مطلوبی از این احساس را در خود ایجاد کنید، خواهید توانست معیار‌های مثبت و پیش‌برنده‌ای در زندگی خود ایجاد کنید که شما را به سمت موفقیت و بهتر شدن سوق خواهد داد. فردی که به‌اندازه مغرور است، هرگز اجازه نمی‌دهد که کیفیت کار او پایین آید؛ چرا که او دوست دارد همواره خوب و عالی بماند.

دارای توانایی رهبری

افرادی که به اندازه‌ی کافی مغرور هستند، می‌توانند به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شوند و دیگران را ناخواسته وادار به تبعیت از خود کنند.

چنین کسی به خوبی از پس مدیریت یک گروه بر می‌آید و می‌تواند یک مدیر موفق باشد، چون مسئولیت پذیر است و می‌داند برای موفقیت خود باید افراد گروهش را به خوبی راهنمایی کند.

مضرات غرور نا سالم

غرور می‌تواند عامل بسیاری از درگیری‌ها در روابط، از دست دادن فرصت‌ها و بسیاری از اشتباهات ما باشد که در زندگی، به علت امتناع از دریافت مشورت به آن‌ها دچار می‌شویم. غرور، در معنای منفی خود، می‌تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد و می‌تواند مانع پیشرفت ما گردد.

انسان‌های مغرور هرگز با خود واقعی‌شان روبرو نمی‌شوند چرا که غرور آن‌ها باعث می‌شود خود را به اشتباه کامل ببینند و در نتیجه هرگز متوجه کاستی‌ها نشوند.

در نتیجه چنین فردی احتمالا هیچوقت موفق نخواهد شد که به فرد بهتری نسبت به گذشته‌ی خود تبدیل شود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد