تخلیه عاطفی چیست؟

تخلیه عاطفی چیست؟

به گفته یک روانشناس،آن دسته از عواطف،احساسات و افکاری که در درونمان وجود دارد و در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره […]

به گفته یک روانشناس،آن دسته از عواطف،احساسات و افکاری که در درونمان وجود دارد و در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره می‌شوند، می‌توانند بر تصمیماتی که می‌گیریم و همچنین بر رفتار ما تاثیر بگذارند.از این رو اهمیت رهایی احساسات خود که از تعادل بین ضمایر خودآگاه و ناخودآگاه شروع می شود،مهم است.در درمان های هیپنوتیزمی،اغلب از تخلیه عاطفی برای کمک به بیماران استفاده می‌شود.

تحقیقات درباره تخلیه عاطفی

تحقیقی اخیراً در مجله روانشناسی تجربی منتشر شد. در این تحقیق محققان به بررسی زمان و چرایی دلسوزی مردم با دیگران پرداختند. محققان از شرکت کنندگان خواسته اند هنگام توصیف یک شخص، بین همدلی و یک گروه هدف انتخاب کنند. مردم تنها با انتخاب اشخاص همدل در مطالعه اول ۲۹ درصد و در مرحله دوم حدود ۳۰ درصد از همدلی اجتناب کردند.

انواع تخلیه عاطفی

تخلیه عاطفی-مذهبی


وقتی از تخلیه عاطفی در دین صحبت می‌کنیم،می‌توانیم به تجربیات مثبت یا منفی که از طریق مناسک،اعتقادات،موعظه یا دعا که به صورت جمعی یا فردی اجرا می‌شوند،اشاره کنیم که همه آنها به رهایی از احساسات درونی افراد کمک می‌کند.


تخلیه عاطفی-هنری


 اگر شنیدن یک آهنگ و دیدن یک فیلم یا سریال باعث گریه شما شده است،این یک تخلیه عاطفی از نوع هنری است.در این نوع درمان،احساسات شما از طریق گریه ظاهر می‌شوند.به همین دلیل است که بسیاری از مردم دوست دارند اگر در حال جدایی هستند یا روز بدی داشته اند،موسیقی غمگین بنوازند یا در جشن‌ها یک موسیقی شاد گوش دهند.


تخلیه عاطفی-فلسفی


ارسطو تخلیه عاطفی را به عنوان بخشی از یک نظریه فلسفی در نظر می‌گیرد که در آن روح انسان از اندیشه‌های منفی خالی می‌شود.این نظریه به این اشاره دارد که در این درمان،افراد می‌توانند احساسات خود را بروز دهند
تخلیه آموزشی
تخلیه عاطفی-آموزشی نوع دیگری از این درمان است که هدف آن شکوفا کردن مهارت‌ها برای خالی کردن احساسات منفی در افراد است.

عادت هایی که به پیشگیری یا تخلیه عاطفی کمک می کند

مردم توجه زیادی به بریدگی ها و جراحات بدنی دارند. اما در مورد آسیب های احساسی چطور؟ اگر چه آن ها اغلب مراقبتی را که شایسته آن هستند دریافت نمی کنند. اما می توانند به همان اندازه برای شما مضر باشند. آسیب‌های عاطفی، درد و آسیب می‌تواند منجر به مشکلات روانی مختلفی شود. اما اجتناب از آسیب عاطفی در زندگی نیز آسان نیست. به هر حال، دنیا پر از عوامل استرس زا، شرایط غیرمنتظره و تجربیات چالش برانگیز است. چگونه می خواهید از همه آن ها زنده بمانید؟ در این جا شش عادت وجود دارد که به پیشگیری یا کاهش آسیب عاطفی کمک می کند.

نگرانی های خود را برای تخلیه عاطفی بیان کنید

بسیاری از مردم نگرانی های خود را ساکت می کنند و آن ها را در سر خود نگه می دارند. ممکن است این کار را انجام دهید. زیرا احساس می‌کنید نگرانی‌هایتان احمقانه است یا اگر در مورد آنها صحبت کنید، ممکن است بار دیگران را سنگین کنند. با این حال، تعادلی وجود دارد که باید برقرار شود. نگهداری نگرانی های خود می تواند ناخواسته منجر به آسیب عاطفی شود

مشاغل پر فشار یا بارهای سنگین

متخصصان پزشکی، مجریان قانون و معلمان معمولاً مشاغل پر فشاری دارند. سایر مشاغل نیز می توانند پرفشار باشند. اما معمولاً به محل کار شما بستگی دارد. داشتن حجم کاری سنگین همچنین به تخلیه عاطفی کمک می کند و این می تواند شامل تکالیف مدرسه نیز باشد. ساعات کار طولانی بدون زمان استراحت می تواند به سرعت منجر به مشکلات شود.

وقتی از شما خواسته می شود که دائماً با شغل، همکاران یا رئیس خود درگیر شوید، می تواند منجر به فرسودگی شود. این باعث می‌شود که احساس کنید کار هرگز تمام نمی‌شود، و هرگز نمی‌توانید تعطیلی داشته باشید. در حالی که ممکن است گاهی اوقات این امر اجتناب ناپذیر باشد، شما باید زمانی برای استراحت و ریکاوری داشته باشید.

تخلیه عاطفی باعث می شود احساس کنید کنترلی بر زندگی خود ندارید

خودمختاری برای انسان ضروری است زیرا به ما این امکان را می دهد که احساس کنیم مسئول هستیم. با این حال، وقتی استقلال ندارید، می تواند منجر به فشار عاطفی شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما منابع لازم برای انجام کارها را ندارید زیرا احساس می کنید انجام کارها غیرممکن است. زمان دیگری که ممکن است این اتفاق بیفتد زمانی است که احساس می کنید در تصمیم گیری ها حرفی ندارید.

بچه دار شدن یا بزرگ کردن بچه

هم مادر و هم پدر می توانند فرسودگی شغلی را از زمان مراقبت از فرزند یا بچه دار شدن تجربه کنند. انواع مختلفی از فرسودگی شغلی والدین وجود دارد، از جمله خستگی عاطفی و فیزیکی، ناامیدی یا شکست. بعلاوه، والدین می توانند ترکیبی از این احساسات را تجربه کنند که وضعیت را حتی بدتر می کند. هنگامی که متوجه شدید که چه نوع تخلیه‌های عاطفی را تجربه می‌کنید، می‌توانید کنترل آن‌ها را به دست آورید. سپس، می‌توانید به جای این که اجازه دهید وضعیت خراب‌تر شود، برنامه‌ای برای آسان‌تر کردن آن بیابید.

چرا ابراز احساسات بسیار مهم است؟


 بروز دادن احساسات،این امکان را می‌دهد که به یادگیری هایی دست یابیم که ما را به رشد شخصی بیشتر راهنمایی می کند.با این حال، همه مردم توانایی بیان آنها را ندارند.وقتی احساسی را سرکوب می‌کنید، چه مثبت یا منفی،ضمیر ناخودآگاه شما آن را ذخیره می‌کند و زمانی که انتظارش را ندارید،به‌طور ناگهانی بروز می‌کند.از آن‌جایی که احساساتتان بخشی از وجودتان را تشکیل می‌دهد،بنابراین با بروز دادن آن‌ها می‌توانید خودتان را بهتر بشناسید.
ابراز و رهاسازی احساساتتان بسیار مهم است،زیرا می‌توانید با آن،میزان کنترل احساسات خود را بالاتر ببرید.کنترل احساسات باعث می‌شود که شما احساس بلوغ داشته باشید.به‌گفته گروهی از روانشناسان،بیان احساسات باید بخشی اساسی از زندگی و روابط شما هم با دیگران و هم با خودتان باشد.بنابراین دشواری در شناسایی و بیان آنها می تواند نشان دهنده مشکلات روحی باشد.

با تخلیه عاطفی،کیفیت زندگی بهتری خواهید داشت


 افرادی هستند که به دلیل توانایی در رهاسازی احساسات سرکوب شده، به تخلیه عاطفی به عنوان راهی برای جستجوی کیفیت بهتر زندگی نگاه می‌کنند.پاکسازی عاطفی تمرینی است که باید بخشی از زندگی روزمره شما باشد تا از کاهش سلامت روانی خود جلوگیری کنید.برای این کار،شما می‌توانید در فضای مجازی به دنبال ویدیوهای خنده دار بگردید.به یاد داشته باشید که خندیدن،گریه کردن،جیغ زدن و حتی حرکت کردن همگی از اعمالی هستند که می‌توانند به تخلیه عاطفی شما کمک کرده و زندگی شما را بسیار تغییر دهد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد