جندر فلوید یا هویت جنسیتی سیال چیست؟

جندر فلوید یا هویت جنسیتی سیال چیست؟

برای درک اینکه جندر فلوید یا هویت جنسیتی سیال به چه معناست ابتدا لازم است درک کنیم که اصطلاحات “جنس” […]

برای درک اینکه جندر فلوید یا هویت جنسیتی سیال به چه معناست ابتدا لازم است درک کنیم که اصطلاحات “جنس” و “جنسیت” با هم متفاوت هستند. جنس یک ویژگی بیولوژیکی بر اساس عوامل کروموزومی و ویژگی‌های ژنتیکی جنسی است. جنسیت یک ساختار اجتماعی است و به این موضوع اشاره دارد که فرد چگونه خود را از از طریق هویت جنسی به جهان اطراف نمایش می‌دهد. اغلب این دو اصطلاح با هم اشتباه می‌شوند، و در نتیجه این تصور غلط است که اعضای بدن ما جنس ما را تعیین می‌کنند.


تعریف جندر فلوید چیست؟ 


«genderfluid» هویت جنسیتی سیال واژه‌ای برای توصیف فردی است که با یک جنس ثابت توصیف نمی‌شود. «جندر فلویدیتی» مربوط به فردی است که تحت تأثیر محیط هویت جنسی شناور و غیرثابت داشته و یا آن را بروز می‌دهد. این اصطلاح به دیکشنری انگلیسی آکسفورد در سال ۲۰۱۶ اضافه شد. افراد «جندر فلوید» ممکن است جنسیت خود را به عنوان نقطه‌ای بین زن یا مرد بودن و یا مخلوطی از این دو جنس احساس کنند که حتی ممکن است هر روز تغییر کند.
با توجه به کمپین حقوق بشر، “جندر فلوید” واژه‌ای برای توصیف فردی است که با یک جنس ثابت توصیف نمی‌شود ‍. جندر فلویدیتی مربوط به فردی است که هویت جنسی شناور و غیر ثابت داشته و یا آن را بروز می‌دهد “(این اصطلاح به دیکشنری انگلیسی آکسفورد در سال ۲۰۱۶ اضافه شد). افراد “جندر فلوید” ممکن است جنسیت خود را به عنوان نقطه‌ای بین زن یا مرد بودن و یا مخلوطی از این دو جنس احساس کنند که حتی ممکن است هر روز تغییر کند.

تاریخچه جندر فلوید


شناور بودن جنسیت اصطلاحی نسبتاً جدید است، اما به این معنا نیست که چنین افرادی در طول تاریخ وجود نداشته‌اند. این افراد همیشه وجود داشته‌اند و در میان ما زندگی کرده‌اند. با وجود این، در برخی از جوامع این اصطلاح هنوز جا نیفتاده است.
اصطلاح جنسیت شناور از اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی در جهان رواج بیشتری یافت. از آن زمان به‌بعد، گفت‌وگو درباره جنسیت و هویت جنسیتی افزایش پیدا کرد. امروزه با اینکه پرچم جندر فلوید هم در میان پرچم‌های اقلیت‌های جنسیتی شناخته شده، هنوز این مسأله در جهان آن‌طور که باید و شاید نهادینه نشده است.


مفهوم جنسیت فلوید چگونه به بحث‌های اجتماعی درباره جنسیت کمک می‌کند؟


جنسیت فلوید هنجار‌های سنتی را به چالش می‌کشد و به دیدگاهی فراگیرتر و پذیرفته‌تر از هویت‌های جنسیتی کمک می‌کند. توجه به نیاز به تغییر سیاست، برابری، و نمایندگی برای همه جنسیت‌ها در بخش‌های مختلف جامعه، از جمله سیستم‌های حقوقی، مراقبت‌های بهداشتی، و آموزش است.


چگونه جامعه می‌تواند مفاهیمی مانند جنسیت فلوید را بیشتر بپذیرد؟


جامعه می‌تواند با پذیرفتن و احترام به سیالیت و تنوع هویت‌های جنسیتی، شمولیت را ارتقا دهد. این امر می‌تواند از طریق آموزش، تغییر سیاست‌ها و ارتقای نمایندگی در بخش‌های مختلف اجتماعی انجام شود. همچنین شامل کاربرد عملی فراگیری در زندگی روزمره، مانند حمام‌ها و لباس‌های بی‌طرف از جنسیت، و زبان فراگیر در فرم‌ها و در ارتباطات است.


جنسیت شناور با ترنسجندر چه تفاوتی دارد؟


هرچند هویت جنسیتی برخی از افراد در اوایل کودکی شکل می‌گیرد، همه این‌طور نیستند. بعضی از مردم ممکن است زمانی با یک جنسیت شناخته شوند و بعد‌ها این هویت تغییر کند. مثلاً فردی که جنسیت او در شناسنامه زن ثبت شده، ممکن است تا پایان دوره نوجوانی خود را دختر معرفی کند و بعد از آن تا پایان عمر اعلام کند که پسر است. به چنین شخصی ترنس گفته می‌شود، اما او لزوماً جندر فلوید نیست.
فردی که جنسیت شناور دارد، ممکن است مثلاً فقط تا ۲۰سالگی پسر باشد، بعد نان ‌باینری شود و بعد دوباره پسر شود. هویت یا بیان جنسیتی چنین فردی یک یا چند مرتبه تغییر می‌کند.
با اینکه هویت این افراد شناور است، باید همیشه به یک نکته باریک‌تر از مو توجه داشته باشیم. ممکن است این افراد هرگز برای خود از اصطلاح جندر فلوید به‌عنوان برچسب هویتی استفاده نکنند.


آیا ژن‌ها عامل هستند؟


ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند. در مطالعات دوقلو‌های تک تخمی اگر یکی از أنها ترنسجندر باشد، احتمال اینکه دیگری نیز ترنس شود بسیار بیشتر می‌شود. این یافته‌ها مشابه اطلاعات ژنتیکی است که در دوقلو‌های مبتلا به دیابت نوع ۱ یافته شده است.


آیا جندر فلوید بودن صرفاً یک رفتار نمایشی است؟


به همین دلیل است که ارانسکی می‌گوید: بسیار مهم است مردم بدانند که سیالیت جنسیتی واقعی است و نه یک چیز ساختگی، زیرا متأسفانه برخی معتقدند جندر فلوید بودن صرفاً یک نمایش و یا تظاهر برای جلب کردن توجه دیگران است. Okama می‌گوید: مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ تعریف واحدی از جندر فلوید یتی وجود ندارد که شامل تجربه‌ی همه افراد از جنسیتی شود که به عنوان جندر فلوید احساس می‌کنند.
کلینیک‌های انحصاری ملال جنسیتی در طی پنج سال افزایش ۲۴۰ درصدی مراجعین را تجربه کرده‌اند. جیمز پالمر، مدیر پزشکی خدمات تخصصی در NHS انگلستان، گفت: “هیچ خدمات تخصصی دیگر این رشد را مشاهده نکرده است. و این نشان می‌دهد که آگاهی و دانش مردم نسبت به هویت جنسی و ملال جنسیتی افزایش یافته است.


لازم است درباره شناور بودن جنسیت خود صحبت کنیم؟


اجازه بدهید با صراحت بگوییم که شما هیچ الزام یا تعهدی ندارید که درباره جندر فلوید بودن خود با دیگران صحبت کنید. بااین‌حال، ممکن است در برخی موارد دوست داشته باشید این موضوع را با افرادی مثل دوستان نزدیک، شریک عاطفی یا اعضای خانواده خود در میان بگذارید. در این صورت، کار شما نسبتاً دشوار است چون این مسأله چندان رایج نیست و متاسفانه برخی برچسب‌های غلط و فرضیات بی‌اساس درباره آن وجود دارند.
هرچند ممکن است راه ساده‌ای در پیش نداشته باشید، مطمئن باشید که جامعه با افزایش آگاهی و پذیرش مسائل جنسی و جنسیتی هرازگاهی به‌کندی به جلو پیش می‌رود. با مطرح‌کردن این مسأله برای دیگران حتماً آن‌ها از شما سؤالاتی درباره هویت جنسیتی و اینکه جندر فلوید برای شما چه معنایی دارد، می‌پرسند. همچنین ممکن است لازم باشد با شریک عاطفی‌تان درباره اینکه این مسأله بر رابطه شما چه تأثیری می‌گذارد، بیشتر گفت‌وگو کنید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.


points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب